Betacontrole

Bètacontrole: Call of Duty Modern Warfare

Call of Duty Modern Warfare, Infinity Ward, Supply Drops, lootboxes

Deze week mochten we aan de slag met de bèta van Call of Duty Modern Warfare. De grote vraag is: Gaat de reboot voor vernieuwing zorgen? Of teert het op het succes van deze serie?

Alweer een nieuwe engine?

Als Activision of een van diens ontwikkelaars claimt een nieuwe engine te hebben, krijg ik altijd een beetje argwaan. Het was in het verleden vaak een geüpgradet versie van een reeds bestaande, maar in deze reboot lijkt men echt aan hun woord te houden. De game ziet er namelijk nog mooier uit dan Black Ops 4 en werkt erg goed. In een mum van tijd kon ik al aan mijn eerste potje deelnemen zonder wachtrijen of irritante errors.

De interface is wel even wennen, maar werkt erg intuïtief. Je moet eerst met de bestaande classes aan de slag voor je aan de slag kunt met het aanpassen van een bestaande classe. Ook dit jaar zul je eerst je wapens moeten levelen om attachments er aan te kunnen hangen en daar zit meteen de grootste verandering.

Je kunt namelijk je wapens met meerdere attachments voorzien, maar dit gaat wel ten koste van de snelheid van je soldaat. Immers weegt een mitrailleur met alle gadgets meer dan een zonder al die ‘poespas’. Je zult dus wel een aantal uurtjes zoet zijn met het maken van jouw favoriete samenstelling, aangezien je wel even zoet bent voor je alles ontgrendeld hebt.

Call of Duty Modern Warfare

Ook zul je meteen merken dat de mini map niet meer deel uitmaakt van de standaard UI. Nee je bent niet in de hardcore modus terecht gekomen, maar dit is een beslissing van Infinity Ward. Ik moet zeggen dat het me erg bevalt, aangezien ik veel minder het idee heb dat spelers al rennend en schietend dood en verderf proberen te zaaien. Ook qua campers leek het nog mee te vallen, al lijkt dit het wel een beetje aan te moedigen.

Uiteraard keert de mini map wel terug als jij of een van je teamgenoten gebruik maken van de UAV (of later andere killstreaks), maar het geeft het geheel net even wat meer tactische gameplay dan we gewend zijn van deze reeks.

Nieuwe modi

Een van de modi die goed inspeelt op het tactischer gameplay zijn de potjes die in de nacht gehouden wordt. Je zult namelijk makkelijker zichtbaar zijn als met ADS (Aiming Down the Sights), aangezien je laser zichtbaar is voor degene die de night vision goggles op heeft. Je kunt er voor kiezen om deze niet op te zetten, maar dan wordt in sommige gedeeltes erg lastig om iets te kunnen zien.

Een andere modus is Cyber Attack, die eigenlijk veel weg heeft van Rainbow Six Siege, maar dan met een Call of Duty-sausje. Beide teams moeten een bom zien te stelen en te plaatsen of juist voorkomen dat dit gebeurd. Het team dat dit weet te presteren of het andere team weet om te leggen, wint de match. De typische gameplay van Call of Duty geven deze modus wel een hele andere lading, aangezien je ook de killstreaks kunt gebruiken. Deze combi klinkt misschien heel vreemd, maar werkt overigens erg lekker.

We zullen deze bètacontrole volgende week nog even updaten, aangezien we dan ook de cross platform functie kunnen testen net als de Ground War modus, waarin we met 64 spelers ten strijde zullen gaan! Bovendien kwam ik er te laat achter dat de 10v10 modus ook al online was, maar heb ik die nog niet lang genoeg onder de knoppen gehad.

Voorlopige conclusie

Call of Duty Modern Warfare doet eigenlijk niet heel schokkende dingen, maar doet weer een schepje er bovenop. De gameplay is lichtelijk veranderd en voegt iets tactischer dan voorheen. Ook lijkt teamplay nog belangrijker te gaan worden, al wordt dat meer een uitdaging voor de community dan voor de ontwikkelaar. Ik ben dan ook benieuwd hoe de andere modi gaan zijn en vooral of de singleplayer weer zo goed wordt als die uit de eerste drie delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.