Betacontrole

Bètacontrole: Battlefield: Hardline

EA heeft het de laatste jaren behoorlijk zwaar gehad qua first-person shooters, vooral als het gaat om de militaire shooters. EA nam na het tegenvallende Medal of Honor: Warfighter (voorlopig) afscheid van een van de meest beruchtste shooters en moet het dus vooralsnog alleen doen met de Battlefield-reeks. Om toch jaarlijks een antwoord op de Call of Duty-franchise te kunnen bieden, heeft men dan ook besloten om Dead Space-ontwikkelaar Visceral aan een Battlefield-game te zetten. Men komt overigens met een verrassende setting, namelijk politie vs. boeven. Is dit dan de manier om te vernieuwen in dit genre?

Battlefield Hardline

Passend bij Battlefield?

Battlefield staat namelijk al jaren bekend om de manier waarop je de game speelt. Het is puur gebaseerd op samenspel. Je zorgt dat je crew van alle classes is voorzien en samen gaan jullie ervoor zorgen dat het team hun missie behaalt. Of dat nou betekent dat je een bom plaatst of dat je bepaalde gebieden samen verovert, het team moet samen sterk staan en er voor elkaar zijn. Daarnaast biedt Battlefield al een stuk meer gameplay doordat je geen killstreaks hebt, maar dat je gewoon simpel zelf in een voertuig kunt stappen als je daar de behoefte toe hebt.

Battlefield: Hardline kan wel eens erg verfrissend aan gaan voelen door de keuze die Visceral heeft gemaakt. We hebben nu al zo vaak oorlog gevoerd met de Russen, de Chinezen, terroristen en het lijkt me dan ook wel eens aangenaam om de strijd aan te gaan met het tuig van de straat.
Alhoewel we geen drastische veranderingen hoeven te verwachten, heeft het toch wel iets unieks. Zo is het natuurlijk super vet dat er politievoertuigen aanwezig zullen zijn. Laten we die nou eens uitvoerig onder de loep hebben genomen in de bèta van deze game!

Welkom in de bèta

Wie had er aan het einde van de persconferentie van EA nou verwacht dat men een bèta van de game aan zou kondigen, die nagenoeg dezelfde avond nog te spelen zou zijn? Het was ineens knokken om een plekje in die bèta te kunnen veroveren, maar uiteindelijk werd ons geduld dan toch beloond.
In deze bèta mochten we aan de slag met twee nieuwe spelmodi, genaamd Heist en Blood Money. Voor we het hierover gaan hebben, moeten we erbij zeggen dat de bèta er erg goed uitzag en ondanks de drukte toch behoorlijk stabiel was. Er was slechts een enkele keer dat de voertuigen tijdelijk geen geluid maakte, maar voor de rest bieden wij onze complimenten aan Visceral aan.

Battlefield Hardline betacontrole screenshot 2

Geld maakt gretig

Alhoewel Heist een nieuwe modus genoemd wordt, heeft het eigenlijk best veel weg van Capture the Flag. Toch voelt het toch ook weer anders aan. Op twee plekken van het level zullen de dieven namelijk hun best moeten doen om twee geldtransportwagens te saboteren en er met de buit vandoor zien te gaan. Deze buit moet ook weer op twee verschillende plekken worden gedropt. De politie zal daarentegen weer alles op alles moeten zetten om dit te voorkomen.

In de bèta zagen we het level High Tension dat zich in het centrum van Los Angeles afspeelde. Daar moest het geld op zowel een afgelegen plek ergens boven op een van de grote wolkenkrabbers worden gedropt. Het is dus wederom wel erg fijn als dit in teamverband gedaan wordt en laat dit nou een van de punten zijn waardoor Battlefield zo uniek is geworden. De politie kan deze strijd alleen overwinnen door ervoor te zorgen dat de dieven er niet binnen de tijd met de buit vandoor gaan of ervoor te zorgen dat er een bepaald aantal dieven zijn neergeschoten of opgepakt.

De andere game mode is daarentegen wel iets heel nieuws en voelt erg uniek, hoewel het toch ook weer veel wegheeft van de vorige. In Blood Money moeten de politie en de dieven namelijk zo snel mogelijk 5 miljoen dollar zien binnen te halen. Dit kan vanaf het begin op slechts één punt, maar al snel kun je er ook voor kiezen om het geld van de tegenpartij te gaan stelen. Het geld moet namelijk in een wagen worden gedropt, maar deze kun je dus niet onbeveiligd achterlaten. Wederom is het belangrijk om dit spel als een team te spelen, waarin het ene gedeelte van het team aan de slag gaat met geld binnen sprokkelen en het andere team de thuisbasis probeert te verdedigen.

Battlefield Hardline betacontrole screenshot 6

Is het vernieuwend genoeg?

Ondanks de complete verandering van setting en de twee nieuwe modi, blijft Hardline in alles toch aanvoelen als een Battlefield-game. De manier waarop de game wordt gepresenteerd, de intentie om in teamverband te blijven werken en natuurlijk ook omdat er voertuigen van te pas komen. Ook heeft men een tweetal nieuwe gadgets toegevoegd, die erg goed passen in het hele politie vs. dief-gebeuren. Het gaat namelijk om een Zipline en een Grappling Hook, waarmee je gemakkelijker bij bepaalde delen van het level kunt komen of zelfs kunt gebruiken om aan je vijand te ontsnappen.

Om maar af te sluiten met een voorlopige conclusie: De multiplayer van Battlefield Hardline zit goed in elkaar en toont dat Visceral en DICE er alles aan zullen doen om het als een ware Battlefield-game aan te laten voelen. We zijn ook erg benieuwd hoe Visceral de singleplayer in gaat vullen, maar daarover zullen we in de komende tijd ongetwijfeld meer over horen! Battlefield: Hardline wordt op 23 oktober verwacht voor de PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.