Betacontrole

Bètacontrole: Age of Wonders III

Je zou het niet zeggen, maar zo nu en dan komen er spellen uit Nederland die internationaal slagen. Zeer knap voor een klein land met weinig professionele ontwikkelaars en uitgevers. Een aantal toppers uit Nederland zijn Toki Tori, Killzone en natuurlijk Age of Wonders. Triumph Studios werd in 1997 opgericht in Delft door Lennart Sas en Arno van Wingerden.

In 1999 brachten ze hun eerste spel uit, de RTS Age of Wonders. Het spel, dat veel weg heeft van Masters of Magic, was een uitgebreide en strategische RTS met veel monsters en magie.  Het spel werd voornamelijk geroemd vanwege de gedetailleerde beschrijving van de mythische wezens in het spel.  In 2002 werd het tweede deel uitgebracht, Age of Wonders II: The Wizard’s Throne en een jaar later kwam Age of Wonders: Shadow Magic op de markt. Beide spellen werden goed ontvangen door de Age of Wonders-fanbase.

Nu wordt het dan eindelijk tijd voor het derde deel in de serie, Age of Wonders III. Het spel zal 31 maart 2014 uitkomen voor PC en Mac. Ik was één van de gelukkigen die de bètaversie mocht testen. Wordt het spel een succesvolle opvolger, of zal het een domper worden voor de hongerige fans?

The_interface_doesnt_bite
Age of Wonders I
Keuzes, keuzes, keuzes!

Age of Wonders III is een strategische turn-based RTS, waarin je kiest voor een Hero. Het spel bevat zes classes – sorcerer, dreadnought, theocrat, rogue, archdruid en warlord – die verdeeld zijn over zes rassen. Je kan kiezen voor human, dwarves, orcs, high elves, goblins en draconians. Het eerste wat opvalt aan het spel, zijn de keuzes die je kan maken. Naast het kiezen van de juiste Hero, kun je deze ook nog eens geheel aanpassen. Je kunt de krachten aanpassen, maar ook de banier en zelfs het gehele uiterlijk. Het aanpassen van de held is zeer uitgebreid gedaan en is een leuke toevoeging aan het spel.

Ook kan je de potjes tot in de detail aanpassen: wil je een kort of lang potje? Wil je beginnen met settlers, een klein dorp of wil je gelijk een metropool? Is diplomatie mogelijk of niet? Dit zijn nog maar een paar keuzes die je kan maken als je een spel wilt beginnen. Het geeft je een gevoel van vrijheid, iets wat altijd een plus is. De eerste keer dat je het spel gaat spelen (of het nu online is of met iemand naast je) kan altijd even duren vanwege de keuzes die je hebt.

Je kan er zelfs zó uitzien!
Je kan er zelfs zo uitzien!
Heroes of Might and Magic meets Civilization

Voor degene die bekend is met Heroes of Might and Magic en Civilization, zal de bovenstaande kop veel zeggen. Het spel heeft veel weg van beide spellen, iets wat als een groot compliment gezien kan worden. Als je een normaal potje speelt, begin je met je Hero, een klein leger en een dorp ergens op de map. Je kan in je dorp gebouwen maken, je stad upgraden of nieuwe soldaten kweken. De manier van bouwen zal je snel genoeg leren en elke speler die wel eens een RTS heeft gespeeld, kan zich hier een weg door banen. De manier waarop je settlers nieuwe steden laat bouwen, je steden kan laten uitbreiden en kan upgraden doen mij heel erg denken aan Civilization.

Het spel heeft, net als Heroes of Might and Magic, een spellbook waarin je zowel buiten gevechten als op de map magie mee kan gebruiken. Zo kan je je eigen stad sneller laten produceren door mana in te leveren, of kan je een stad van de tegenstander met een aardbeving teisteren. Een andere vergelijking met Heroes of Might and Magic zijn de monsters en bandieten die de verscheidenheid aan goederen en dungeons bewaken. Zij zullen jou niet aanvallen, tenzij jij hen aanvalt. Overigens zijn er wel bandieten die je stad aanvallen, maar deze vallen onder het leger ‘independent’ en zullen je het hele spel door teisteren met kleine legertjes.

AOW_GDC_2_SpellBook

Unieke kwaliteiten

Is Age of Wonders III dan gewoon een kloon van deze spellen? Absoluut niet. Hoewel de vergelijkingen er zijn – en dit zijn zeer positieve vergelijkingen – heeft Age of Wonders III ook zijn eigen kwaliteiten. Allereerst ziet het spel er prachtig uit, zelfs op lagere settings. De muziek is meeslepend en van goede kwaliteit. Daarbij is er enorm veel aandacht geschonken aan de details van de rassen en het verhaal. Elk ras en elke class heeft een uitgebreide beschrijving en unieke kwaliteiten, iets wat het spel erg dynamisch en meeslepend maakt. Het verhaal in de campaign wordt boeiend verteld, waardoor je niet het idee hebt dat je de zoveelste turn-based RTS aan het spelen bent. In de campaign kan je kiezen tussen de Human Commonwealth en de Court of the High Elves en vecht je de ruzie tussen beide partijen uit.

Ook zijn er unieke elementen in de gameplay te vinden. Zo is er een moraalsysteem, wat inhoudt dat je slecht of goed kan worden tijdens het spel. In de voorgaande spellen bepaalde het gekozen ras je moraal, maar in Age of Wonders III wordt dit bepaald door de keuzes die je maakt in het spel. Brand je een dorp met onschuldige mensen plat? Dan wordt je al gauw slecht. Help je echter datzelfde dorp om een draak te verslaan, zul je goed worden. Je moraal heeft weer invloed op de rest van het spel, dus deze keuze is erg belangrijk.

Ten slotte zijn de gevechten zelf erg uniek. Als je het gevecht aangaat, zal je naar een gevechtsterrein gaan. Het terrein is gebaseerd op waar je vecht en lijkt altijd wel uniek te zijn. De terreinen zijn bezaaid met heuvels, stenen, bomen en gebouwen. De gevechten zijn turn-based en vragen veel van je tactische kennis. Een kleine fout en de tegenstander heeft je leger al gedecimeerd of je Hero te pakken. Gelukkig is de Hero zeer nuttig in deze gevechten, aangezien hij of zij erg krachtig kan worden. De gevechten duren meestal zo’n tien minuten, dus het neemt wat tijd in beslag. Voor degene die hier geen zin in hebben kunnen voor auto-combat kiezen, maar dit raad ik ten strengste af. Elke keer als ik hiervoor koos, hoe zwak de tegenstander ook was, verloor ik minstens één soldaat. Ga daarom altijd voor handmatige combat, zodat je zelf kan bepalen hoe je vecht in plaats van dat de computer dat doet.

Aanval op een stad, awesome!
Aanval op een stad, awesome!
Aanrader

Age of Wonders III belooft een geweldig spel te worden in zijn genre. De keuzes die er gemaakt kunnen worden, de vergelijkingen met andere beroemde turn-based spellen en de tactische gevechten hebben ervoor gezorgd dat dit één van mijn nieuwe favoriete spellen is geworden. Als je een fan bent van turn-based RTS, dan is Age of Wonders III echt een spel om naar uit te kijken. Over twaalf dagen komt het volledige spel uit, ik kan niet wachten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.