Betacontrole Previews 4

Bètacontrole: The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online (ook wel afgekort ESO), de game in de maak die de enorme reputatie van Skyrim moet hooghouden. De game die het mogelijk moet maken om met al je vrienden tegelijk dat Skyrim-gevoel te krijgen. Dat gevoel van vrijheid in een rijke en goed uitgedachte wereld, vol met verhalen en avontuur. Elder Scrolls Online komt eraan! Oh god, mensen… vlucht!

Elder Scrolls Online

Het gaat niet de goede kant op

De tijd die mij gegeven was om de game te bèta-testen heeft mij geleerd dat ontwikkelaars Bethesda/Zenimax Online de plank aan het misslaan zijn. De game in huidige staat is eigenlijk niets anders dan een doorsnee slechte MMO met een Elder Scrolls-jasje er omheen. Het lijkt alsof de managers aan het denken zijn: “We hebben Skyrim-fans, die kopen de game toch wel alleen maar omdat het Elder Scrolls is. We hoeven niet half ons best te doen om daadwerkelijk een goede game neer te zetten.”

Het grote probleem met ESO is dat het precies niet doet wat Skyrim wel doet: Het gevoel van vrijheid, ontdekken en interessante verhalen meemaken. ESO is een groot ‘on rails’ evenement. Vanaf het begin wordt jou verteld: “Ga daar en daar heen, klik op dat hoopje polygonen of slacht een stapel monsters af” en herhaal dat constant. Wat is hier slecht aan, vraag je je af? Het is toch een MMO? Die doen dat. Van punt A naar punt B en geen reden of motivatie of mogelijkheid geven om van het uitgeschreven pad af te wijken. Je bent constant achter je questmarker aan het lopen, waardoor je de omgeving en de verhalen niet meer meekrijgt. Het wordt op een gegeven moment saai en monotoon. Het maakt niet meer uit waarom je naar die questmarker toe moet lopen. Je doet het maar omdat je geen keuze hebt.

Vrij rondlopen en kiezen waar jij wilt gaan ontdekken is er niet bij. De zones zijn afgesloten en je moet ze in volgorde aflopen en de quests in volgorde afmaken, anders kan je simpelweg niet verder. Laat dat nou net de kracht zijn van Skyrim, de game waar deze titel zich mee moet meten en vergelijken. Daar kon je de hele wereld rond reizen, zonder dat je gebonden was aan een zone of gefixeerd pad. Was je bezig een stad te ontdekken, dan kon je onderweg iets tegenkomen wat niemand anders die dezelfde game speelde tegenkwam, waardoor je weer besloot toch een andere kant op te gaan.

Verkooptactieken

[box_alert]Vorig jaar is er een reclamefilmpje tijdens de E3 uitgekomen om mensen warm te krijgen voor ESO. Dit filmpje werd zeer goed ontvangen door de fans. Het filmpje blijkt tot nu toe niets anders dan een filmpje om een hype te genereren. De daadwerkelijke game lijkt er voor geen meter op. Laat je niet misleiden.[/box_alert]

[jwplayer config=”gn” file=”http://www.youtube.com/watch?v=DVMNQozxqos”]

Character creation en gameplay

De gameplay komt rechtstreeks uit ‘Het handboek voor het maken van elke generieke MMO’. Waar dit het meeste in terugkomt is het volgende: Waar je in Skyrim een systeem voor de personages had zonder classes, is dat in ESO weer teruggekomen. In Skyrim kon je best een wapen oppakken in een hand om in je andere hand een spreuk of schild te houden. Je kon er ook voor kiezen om een tweehandig zwaard op te pakken, nadat je een tijd met spreuken was omgegaan. Je had geen gefixeerde class en je kon spelen hoe je wilde.

In ESO is dit compleet van de baan, aangezien je wordt gedwongen een class te spelen. Binnen die class heb je over het algemeen drie keuzes qua specialisatie en daarbuiten kan je je specialiseren in een bepaalde wapencombinatie. Eenmaal gekozen, kom je er de rest van je carrière niet meer van af. Heb je eerst een Mage, maar wil je toch een wapen oppakken en rondsluipen? Pech, dan had je maar een andere class moeten kiezen.

Dit systeem is welbekend voor MMO’s en zal vast als reden hebben dat er later raids gedaan zullen worden waarbij spelers in een bepaalde rol nodig zijn om een dungeon tot goed gevolg te kunnen brengen, maar het is precies het tegenovergestelde waar Skyrim voor stond. Wederom gameplay van een MMO en geen geliefde gameplay van Skyrim. Hetgeen wat bijdraagt aan het gevoel dat je een slechte World of Warcraft speelt met een Elder Scrolls-jasje er omheen.

Gameplay video

[box_info]Gedurende de bètatestperiode wordt het de testers duidelijk gemaakt dat zij geen gameplay video’s of screenshots mogen gebruiken om op internet te zetten. Dit valt onder de zogenaamde NDA (Non-Disclosure Agreement) die je aangaat voordat je de game mag testen. Natuurlijk trekken veel gamers zich daar weinig van aan, maar wij van Gamingnation respecteren dat en in-game footage kunnen we je helaas niet laten zien. Er is daartegen wel een video uitgebracht, waarin de ontwikkelaars Elder Scrolls Online spelen.[/box_info]

[jwplayer config=”gn” file=”http://www.youtube.com/watch?v=wJZv9nRfa2Y”]

Kwaliteit

De graphics van de game zijn zoals we ze gewend zijn van de pc-versie van Skyrim. Heel goed in orde. Duidelijk, scherp en zeker in Elder Scrolls-thema. Precies wat we er van mogen verwachten. De muziek is ook heel mooi. Het zorgt er voor dat je weer dat herkenbare gevoel krijgt dat je weer een echte Elder Scrolls aan het spelen bent. De besturing van je personage is simpel, soepel en duidelijk. Het combatsysteem geeft je ook een gevoel van vrijheid. Je bent niet ‘locked’ op je target als je aan het vechten bent. Soms voelt het wel alsof je in de lucht aan het prikken bent, terwijl je met een monster vecht. De impact van je wapens en spreuken lijken soms in geheel niet aan te komen op de monsters. Laten we hopen dat dit nog een resultaat van de bèta-status is.

De voice acting in de game is wel goed gedaan. Je zal stemmen herkennen van John Cleese en van de tweede Dumbledore uit de Harry Potter-films. Er wordt daar wel degelijk aandacht aan besteed. Het was wel duidelijk tijdens de bèta dat nog niet alle tekst goed ingesproken was. Soms deed een spraakcomputer het woord voor een dorpeling. Dat komt vast wel goed bij de officiële release van de game.

the Elder Scrolls Online screenshot 4 (20-03-2013)elder scrolls online uitgelicht

Molag Bal

Het verhaal is ook flinterdun en voor iedereen hetzelfde. Een Daedric Prince genaamd Molag Bal heeft het op je voorzien. Hup, rennen! Iedereen begint op hetzelfde punt en na de tutorial spawn je in een gesloten gebied van het betreffende ras, dat jij hebt gekozen. Je kan dus niet even zeggen van: “Kan mij dit dorp wat schelen, ik wil naar Morrowind toe.” Uiteindelijk zit je vast en een verhaal waarvan je het steeds minder gaat schelen waar het over gaat en meestal niet eens de uitleg afwacht, maar doorklikt en weer achter je questmarker aan gaat lopen. Er zijn nog wel boeken te vinden, maar voor mij werkte dat niet zodanig goed dat ik alles kon vergeven. Sterker nog, ik kon het niet opbrengen om die bulten tekst door te ploegen, waardoor ik steeds vaker gewoon doorklikte.

voorlopige conclusie

Het is Elder Scrolls! Weinig games kunnen tegen de rijke geschiedenis op die deze game geniet. De graphics zijn goed en samen met de muziek zorgen ze voor de herkenbare Elder Scrolls-sfeer. De gameplay daartegen is heel erg veel MMO en heel weinig Skyrim. Het voordeel is dat je eindelijk Elder Scrolls met je vrienden kan spelen, iets wat natuurlijk het grootste pluspunt van een MMO is. Dit zorgt er wel voor dat het verhaal van jouw personage verre van uniek is en je niet je eigen pad in het spel kan kiezen. Iedereen is gelijk en er zijn maar kleine variaties.

Ik had verwacht dat Elder Scrolls Online af zou wijken van de generieke massa aan MMO’s die al bestaan. Dat de rijke verhalen en historie, de vrijheid en creativiteit zouden doorwerken in een geweldige game waarin ik, samen met mijn vrienden, graag op pad zou gaan om te ontdekken hoe die wereld nou in elkaar zou zitten. In plaats daarvan kreeg ik precies het tegenovergestelde. Voor een prijs van rond de 60 euro voor aanschaf en 13 euro per maand voor een abonnement om het te mogen blijven spelen, verwacht ik meer. Veel meer. Ik voorspel dan ook, dat als de game in deze vorm verder gaat, hij zeer snel free-to-play wordt. Precies na de periode van de eerste verkoophype, plus een half jaar keihard cashen. Het voelt alsof ze de gamereeks aan het uitmelken zijn, in plaats van het recht te doen.

Uiteindelijk is een MMO net zo leuk als de mensen met wie je het speelt. Dus als je vrienden het allemaal spelen zal je vast nog wel goed zitten. Maar ja, dat zelfde geldt voor een potje dronken Wii Sports spelen. ESO is maar net aan voldoende, omdat ik het niet over mijn hart kan krijgen een Elder Scrolls-titel een onvoldoende te geven. Daarvoor heeft Bethesda teveel krediet bij mij….wat ze nu opgebruikt hebben. Ik ben teleurgesteld! Het is gelukkig nog maar een bèta, hopelijk poetsen ze de game op tijd op. ESO komt uit op de PC in april 2014 en later dit jaar op de consoles.

4 Comments

  • Avatar
    Reply
    Tim Kalkman
    14, 02, 2014 12:19 pm

    Ik heb nu 2 keer mee gedaan aan beta weekenden, maar ik ben het helemaal eens dat het gewoon slecht gemaakt is. Het is niet eens “half werk”, nog minder dan dat als je het mij vraagt. Tuurlijk het feit dat er classes zijn gekomen, okay dat snap ik wel voor een MMO-RPG. Maar een MMO-RPG wordt in mijn ogen het beste gespeeld met muis en keyboard. ESO daar in tegen is beste gespeeld ( na mijn ervaring tot nu toe ) met controller. Niet heel gek aangezien ik skyrim ook beter vond met controller. Maar als je met classes wil gaan werken, en dan nog misschien raids en meerdere ability’s voor jou class + spec w/e.. Dan vind ik persoonlijk een controller to restricted.. Er is bijna geen ruimte voor uitbreiden van de UI en Spells op een class, want je hebt een beperkt aantal knoppen beschikbaar.

    Ik zelf zal ESO hoogst waarschijnlijk niet eens kopen, puur om het feit dat het alweer een MMO-Rpg is die gewoon tekort schiet. Te veel build up en hype, dan krijg je beta denk je YES YES YES. Log in en 3..2…1.. log uit. Weer failure.

    Tot nu toe speel ik al sinds de beta WoW en ik vind geen één MMO-Rpg beter dan WoW.
    Kwa Graphics gaat alles wel verder dan WoW maar dat moet ook.. En toch blijf ik WoW de betere MMO-RPG vinden aangezien je daar alles hebt, en geen half werk. Daar moeten de makers van de komende MMO-Rpg’s echt wat aan veranderen.

    Zelf kijk ik erg uit naar Wildstar, als de makers daar gewoon genoeg energie en tijd in stoppen na de beta launch dan denk ik dat het echt een super game wordt.

    • Avatar
      Reply
      Remco Hoogervorst
      16, 02, 2014 3:52 am

      Jammer dat ESO zo vasthoudt aan een traditionele opzet. Wildstar lijkt mij idd ook een stuk innovatiever te worden. Als we de gameplay trailers mogen geloven, zullen ze een frisse wind door het genre laten waaien. 🙂

      • Avatar
        Reply
        Valiant Tco
        16, 02, 2014 11:40 am

        Het is met MMO’s altijd het zelfde geval: het is net zo leuk als met de mensen die je het speelt. Dat is key. De game zelf moet de spelers er in trekken en er houden. Dat doet het nog niet.

  • Avatar
    Reply
    Boyd Willemsen
    12, 02, 2014 8:01 am

    Van A tot Z helemaal mee eens. Wat voelde ik mij teleurgesteld toen ik deze game speelde. Ik heb alle Elder Scrolls games gespeeld en dit was de saaiste, meest geestdodende tot nu toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.