Gwent Thronebreaker

Preview: Gwent: Thronebreaker

Previews

CD Projekt Red is een studio die graag haar tijd neemt voor diens projecten. In het verleden hebben ze ook laten blijken dat ze dat wachten altijd beloonden met sterke games. Vandaar ook dat we voor het tweede jaar op rij een preview kunnen schrijven van Gwent, de spin-off van hun populaire Witcher-reeks. Terwijl de ontwikkeling van dit kaartspel zich voortzet, heeft de Poolse studio meer getoond van diens singleplayer campaign genaamd Thronebreaker.

Thronebreaker speelt zich vóór de gebeurtenissen af in de Witcher-games, voor het eerst met een koningin in de hoofdrol. Meve regeert namelijk over de koninkrijken Lyria en Rivia, dat in allerlei gevaarlijke conflicten verzeilt raakt. Veel bekende elementen uit Witcher-games keren terug in Thronebreaker, bijvoorbeeld de dialoogbomen die bepaalde keuzes voortbrengen. Die keuzes hebben dan ook uiteraard invloed op het verloop van het verhaal. Dit kan gelden voor duidelijke grote beslissingen, of zelfs de kleinste nuance in de dialoog die je kiest.

Unieke kaarten vrijspelen

Deze campaign heet niet voor niets Gwent: Thronebreaker, dus hier en daar zal er wel een kaartje gelegd moeten worden. Die gameplay moet bekend zijn voor iedere speler die ook maar enigszins bekend is met het Witcher-universum. Middels diverse kaarten die eenheden, omgevingen of spreuken voorstellen, moet je aan het einde van een ronde meer punten behaald hebben dan je tegenstander. Dit kan je doen middels bluffen, tactische overgave en het kiezen van de juiste kaarten bij de start. Als bonus kan je middels Thronebreaker ook twintig unieke kaarten vrijspelen die ook in de multiplayer bruikbaar zijn.

Wat mij betreft is deze gameplay nog zeer vermakelijk. Voor verdere details wil ik jullie graag doorverwijzen naar mijn preview van vorig jaar. Wat de preview die wij nu zagen vooral onthulde was de overige gameplay van Thronebreaker. Je kan namelijk met Meve als personage door de wereld van de Witcher reizen. Het is nog niet duidelijk hoe open deze wereld zal zijn, maar we weten in ieder geval dat je kan rondlopen en loot kan verzamelen.

Verse dialoogbomen

Sidequests werden ook genoemd, die ook allemaal voor meer grondstoffen kunnen zorgen. Die grondstoffen bestaan vooral uit geld, kaarten en eenheden. Waar de kaarten voor zijn spreekt voor zich. Het geld en de eenheden kunnen gebruikt worden in het kamp, een nieuwe feature in Thronebreaker. Overal in de wereld kan je namelijk je kamp opzetten, waar Meve vertoeft met haar legereenheden en adviseurs.

Dit kamp brengt diverse soorten gameplay met zich mee, zoals management gameplay. Hier kan je bijvoorbeeld je diverse decks beheren en aanpassen. Bekijk hier vooral hoe je je nieuw gevonden kaarten kan gebruiken en nieuwe strategieën kan opbouwen. Het opbouwen van onderdelen in je kamp kan gedaan worden met verzameld geld. Zo zagen wij hoe de barakken van de legereenheden uitgebreid werden, wat voor verbeterde gameplay zorgt. Daarnaast kan je met adviseurs en diverse andere personages spreken. Dit zorgt voor verse dialoogbomen en eventueel zelfs het vrijspelen van nieuwe sidequests.

Legereenheden

Daarnaast kan je ook je eigen kaarten maken, dit is waar de verzamelde legereenheden bij komen kijken. In de preview stuitte Meve bijvoorbeeld op een boerendorp. Uiteindelijk krijgt ze de keuze om alle mannen in het dorp tegen hun wil in het leger op te nemen, waarna de grondstof legereenheden steeg. Dit gaf de speler de kans om een nieuwe unit te maken in de vorm van een kaart. Dit was duidelijk een klein voorbeeld waarin morele keuzes konden leiden tot meer of minder grondstoffen.

Mijn indruk van Gwent: Thronebreaker was echter niet vlekkeloos. De graphics lijken wat aan de simpele kant, in ieder geval voor wat we van CD Projekt Red gewend zijn. Daarnaast hadden de personages lipsync met de dialoog, maar die leek niet helemaal synchroon te lopen. Het was misschien een klein detail, maar met een game die (soms zelfs teveel) dialogen heeft kan het snel irritatie opleveren.

Benieuwd

Buiten dat om ben ik absoluut benieuwd naar de rest van Gwent. Het is typisch iets voor CD Projekt Red om meer te willen halen uit een project dat op papier zo gemakkelijk een succes had kunnen zijn. De presentatoren beloofden ons een release ergens dit jaar, dus we houden jullie uiteraard op de hoogte.

Tagged
Niek Vink
Oprichter, redacteur en columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.