Preview: Anno 2205

Previews

De Anno-reeks van Ubisoft is een langlopende franchise, die zo zijn ups en downs heeft gehad in de loop der jaren. Het afgelopen deel, Anno 2070, wordt gezien als de meest succesvolle in de serie. Ik was daarom benieuwd naar Anno 2205, de ‘city builder’ die ons naar de maan zal gaan brengen. Na een half uur durende demonstratie van het spel, kan ik zeggen dat Ubisoft hard heeft gewerkt om de serie naar een hoger niveau te brengen.

Klimaten en keuzes

Wanneer jij een stad naar jouw smaak bouwt, wil je het liefst dat het er zo mooi mogelijk uitziet. Anno 2205 doet dit zeker; het spel ziet er oogstrelend uit, van zowel veraf als dichtbij. Er zijn geen saaie, grijze fabrieken te vinden; elk onderdeel is in beweging. Je ziet de boren graven naar mineralen en de stroomtoevoer pulseren, om maar een paar voorbeelden te noemen. Het geeft jouw stad een levendig gevoel en niet dat van een grijs blok. Je bent in Anno 2205 ook niet verbonden aan een deel van de wereld; je kan in meerdere delen van de wereld bouwen op grote stukken grond. Zo is het ook mogelijk om op Antartica te bouwen. Hier bouwen betekent dat je geen metropolis zal krijgen; er zullen daar weinig mensen gaan wonen. In plaats daarvan zal je focus meer liggen op de industrie en het warm houden van je bevolking. Hoe doe je dat? Simpel, je zet de kampen vlakbij de warme fabrieken.

Verder hebben de ontwikkelaars zich meer gefocust op het uitbreiden van de gebouwen. Je zal minder bezig zijn met het neerzetten van zoveel mogelijk fabrieken, maar eerder met de nodige uitbreidingen waaruit je kan kiezen. Zo kan je fabrieken, door middel van een module, minder energie laten verbruiken. Dit wordt ook allemaal visueel prachtig gerepresenteerd, waardoor het spel meer is dan alleen het bijhouden van talloze nummertjes. Het spel komt daardoor ook meer gestroomlijnd over; je bent minder bezig met het klikken door talloze menu’s en het continu bijhouden van de kleinste details. Toch verliest Anno 2205 niet de complexiteit van de vorige delen. De HUD is gewoonweg beter ingedeeld en bepaalde elementen, zoals het bijhouden van jouw inkomen en stroomtoevoer, is overzichtelijker gemaakt.

8100

Jouw steden verbonden

Jouw steden zullen echter geen losse onderdelen zijn; elke stad kan namelijk verbonden met elkaar worden. Dit gebeurd real-time, waardoor je constant kan wisselen tussen de verschillende gebieden. Deze steden kunnen met elkaar handelen, waardoor jij jouw nieuwe stad een grote impuls kan geven. Je bent dus niet steeds vanaf het begin bezig, wat de gameplay een stuk sneller maakt dan voorheen. Elke stad kan weer unieke goederen leveren, afhankelijk van het klimaat waar zij zich in bevinden.

Een andere, grote toevoeging is de maan. Het zal mogelijk zijn om de maan te koloniseren, mits je de juiste spullen ervoor hebt. De maan zal weer andere goederen bevatten dan de aarde, wat weer voor een verschuiving in de gameplay veroorzaakt. We hebben hier nog weinig van gezien, dus ik kan hier nog weinig over zeggen.

8300

 Pick your battle

Het zal in Anno 2205 ook mogelijk zijn om te vechten met de Orbital Watchers, de slechteriken in het spel. Zij willen niet dat jij naar de maan gaat en zullen de nodige goederen dan ook bewaken. Hoewel deze missies erg handig zijn voor je progressie, zijn ze niet verplicht: de vijanden zullen niet jouw steden aanvallen. Ubisoft heeft hiervoor gekozen om het spel niet stressvol te maken, al had het wel een leuke optie geweest voor de meer hardcore gamers. Ik kan de ontwerpkeuze echter wel begrijpen, omdat de meeste mensen ‘city builders’ spelen om zich te ontspannen.

De missies hebben het meeste weg van een RTS, waarin jij je vloot kan uitbouwen naarmate je meer missies succesvol afrond. Het is een leuke toevoeging, al vraag ik mij af of het niet beter was geweest om iets meer druk achter de speler te zetten. Het komt nu over als een gedetacheerd onderdeel, in plaats van een passend element. Het RTS-onderdeel is daarbij wel leuk uitgevoerd, waarbij je veel spul met grof geweld kan opblazen.

8200

Al met al heeft Ubisoft een aantal grote stappen gemaakt. Ze hebben niet een aantal nieuwe elementen toegevoegd, maar ook de nodige aanpassingen gemaakt en de bouwruimte enorm uitgebreid. Naar mijn idee kan dit een waardige opvolger worden van Anno 2205 en kan het wellicht dit deel zelfs voorbijstreven. Dit is natuurlijk voorbarig, maar ik heb er een goed gevoel erbij!

Tagged
Boyd Willemsen
Typische IT'er die gek is van games en tech en al wat jaartjes schrijft voor Gamingnation.
http://Gamingnation.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.