Nieuws

Pokémon de grootste media franchise

Pokémon

De populariteit van de franchise heeft The Pokémon Company geen windeieren gelegd.

Pokémon is meer dan de videogames

Sinds de start in 1996 heeft Pokémon eigenlijk geen slechte jaren gekend. Natuurlijk kent elke franchise pieken en dalen, maar van een echte dip is nooit echt sprake geweest. De combinatie van televisieserie, ruilkaarten en videogames bleek een gouden greep te zijn geweest. Vanaf daar breidde Pokémon zich alleen maar verder uit. Met de verkoop van merchandise, animatiefilms en manga werd de omzet nog meer omhoog gestuwd.

Hoewel het leek alsof de franchise op zijn retour was een paar jaar geleden, keerde Pokémon GO het tij volledig in 2016. De nostalgiefactor en droom om Pokémon in het echte leven te kunnen vangen dankzij augmented reality, bracht verschillende generaties samen. Ouders, kinderen, meelopers en zelfs ouderen begonnen Pokémon te spelen. De hype was terug en de mobiele app brak dat jaar veel records.

Nintendo speelt slim in op de huidige populariteit en versterkt de nostalgische gevoelens. Remakes van de eerste Pokémon games staan op de planning, films die teruggaan naar de roots van de televisieserie en heruitgaven van de eerste Pokémon kaarten zijn hier enkele voorbeelden van. Gelukkig blijft de franchise ook vooruitkijken door met een nieuwe generatie Pokémon te komen. Daarnaast heeft de televisieserie in het nieuwe seizoen, Pokémon Zon en Maan, een volledige make-over gehad. Zodoende blijft de franchise interessant voor zowel een nieuw als oud publiek.

De cijfers liegen er in ieder geval niet om, Pokémon staat met stipt op nummer één:
1. Pokémon (1996) – 69,4 mijard dollar
2. Hello Kitty (1974) – 55,5 miljard dollar
3. Star Wars (1977) – 47,7 miljard dollar
4. Mickey Mouse and Friends (1928) – 39,5 miljard dollar
5. Mario (1981) – 31,6 miljard dollar
*bedragen op het moment van schrijven.

GamesGames

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.