Playstation

PlayStation Productions gaat eigen films en series van games maken

Nieuws

Sony heeft een eigen productiestudio geopend, genaamd PlayStation Productions. Deze studio gaat films en series maken van games van Sony’s games.

PlayStation Productions wordt geleid door Asad Qizilbash, onder toeziend oog van Shawn Layden (CEO van SIE), en is al aan het werk met de eerste projecten.

In een gesprek met The Hollywood Reporter laat Hayden weten het na 25 jaar ontwikkelen van games nu het juiste moment is om de verhalen uit ruim 100 franchises ook via andere media te verspreiden.

Qizilbash legt uit dat ze in plaats hun IP uit handen geven zelf aan de slag kunnen met de overgang van game naar film/ serie. Dit is volgens de productieleider belangrijk, omdat ze er zelf het meest bekend mee zijn, maar ook weten wat de PlayStation community het ‘liefst heeft’.

De studio is niet zo maar uit de grond getrokken, maar is een project waar al ruime tijd door Sony aan gespendeerd is. Ze hebben de afgelopen twee├źnhalf jaar met veel producenten, schrijvers en directors gesproken om de industrie te begrijpen. Zo hebben ze veel inspiratie van Marvel en wat dat bedrijf de afgelopen jaren gedaan heeft met de verfilmingen van de bekende comics.

Volgens Layden kan je goed zien dat bij oudere filmadaptaties de screenwriter of director die wereld niet begreep of juist het game-gedeelte. Het is volgens hem niet mogelijk om een game waar je ruim 80 uur over doet om uit te spelen om te zetten in een film van een paar uur.

Het nieuwe productiehuis gaat daarom juist een gat opvullen dat ontstaat, wanneer een game goed scoort, maar er een paar jaar gewacht moet worden op een sequel. Dit gat kan volgens het team goed opgevuld worden met verhalen over de groei van de personages in de tijd die tussen de games zit.

Beide heren wilde in het gesprek niet zeggen of de focus op films zal liggen of juist series voor op tv. Het belangrijkste is namelijk de kwaliteit en het moet het desbetreffende IP goed tot zijn stand laten komen.

We hoeven overigens niet lang te wachten op meer informatie over dit project, wat volgens Layden een ‘passie’ is, want morgen zal hij tijdens het Collision Conference meer over het project gaan delen.

Tagged
Joey Hasselbach
Hoofdredacteur en de ervaren rot in de redactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.