PlayStation 5 console, hoesjes, releasedatum, prijs

PlayStation 5 – Eerste indruk

Mis dit niet Reviews Special

Noem het een review, noem het first impressions, of hoe je het wil. Drie van ons hebben het geluk om een PlayStation 5 te hebben en we hebben de handen ineen geslagen om daar onze mening over te geven.

Wij hebben op drie verschillende momenten een PS5 weten te bemachtigen, Roel heeft ‘m op de launch kunnen ophalen bij zijn lokale Gamemania doordat hij bij het bekendmaken van de naam ‘PlayStation 5’ al de pre-order heeft geplaatst. Robbert heeft de zijne weten te bemachtigen door op de launchdag er eentje te kunnen bestellen via Amazon UK en Joey mocht de zijne eerder deze maand ophalen als een van de weinige die hoog genoeg op de lijsten stond voor de tweede levering.

“Wat is die groot”

Roel – Het eerste wat me opviel is dat de console zelf belachelijk groot is. Doordat er grote witte kappen opzitten lijkt ie alleen maar groter.. Ik zie ook wel dat de design bedoelt is om het allemaal er wat slanker uit te laten zien, maar het wit steekt heel erg af tegen de groene muur waar die voor staat.. Ik heb zelf mijn tv-kast gemaakt met extra ruimte om consoles, home cinema en andere apparaten erin kwijt te kunnen. De PS5 past niet! Hij is te dik.. Nu staat ie dus naast m’n tv op het voetstukje die we erbij hebben gekregen. Die ik overigens wel zelf met een schroefje vast moest draaien. Nu is dat niet heel erg een probleem, maar ik vind het minstens merkwaardig te noemen dat het voetstukje vastklikt als je ‘m op z’n kant legt.

Robbert – Het is inderdaad best een grote jongen. Bij mij paste die nét niet in mijn tv kast. Wel zonder voetstuk, maar om oververhitting te voorkomen heb ik hem maar horizontaal bovenop de printer gezet (want logica?). Maar ondanks dat hij erg groot is vind ik het nog best meevallen. Ik had mezelf na alle berichten en talloze memes mentaal voorbereid op een kolos, maar daardoor viel het formaat uiteindelijk best wel mee. Hiervoor had ik een PlayStation 4 Pro en die is groter dan de standaard PS4. Dus ik hoop dat de Playstation 5 Pro (als die ooit komt) niet nog groter is, want dan kan je net zo goed een Gaming pc naast je tv zetten.

Joey – Ik was enigszins voorbereid op de grootte van de console, aangezien ik al de Xbox Series X in huis had, maar ik zat nog te twijfelen of ik hem horizontaal of verticaal zou plaatsen. Die keuze werd helaas al voor me gemaakt, aangezien hij niet verticaal onder de tv past! Het scheelde maar een paar cm (met voetstuk) en het werd millimeter werk zonder, maar het was gewoon geen gezicht. Voor het eerst had ik bij een console dat ik even op de doos moest checken hoe die verticaal moest staan, maar het ook wennen is om een voetstuk te moeten gebruiken daarvoor. Deze voelt ook niet echt solide aan, want bij de minste beweging ‘glijdt’ de console ervan af.

DualSense PlayStation 5 controller, batterijduur

Dualsense en haptic feedback

Roel – Deze vind ik heel erg tegenvallen, ik had hier meer van verwacht. Waarschijnlijk staat het allemaal nog in de kinderschoenen, maar ik had verwacht dat de launchgames er extra hun best voor zouden doen om iets met de haptic feedback te doen. De games die er wat mee hebben gedaan (en die ik ook nog heb gespeeld) zijn Immortals Fenyx Rising, Sackboy A Big Adventure en  Astrobot Playroom. Nu is Astrobot natuurlijk een grote demo voor de controller, en daarbij is het leuk, maar overdreven. In Fenyx Rising is het vooral gebruikt in het boogschieten (maar net niet goed) en het zit verwerkt bij het zoeken naar punten op de kaart (het zit een beetje gek, maar neem van me aan dat het niet zo veel toevoegt). In Sackboy zit het wel geinig verwerkt, zoals bijvoorbeeld als je door hoogpolig tapijt loopt, dan trilt je controller iets meer. Het geluid dat door de controller komt, is leuk voor de eerste paar keer, maar ook daarna is het stiekem een beetje irritant. Wel leuk is dat de audio van een chatparty door je controller komt. Al voel ik me wel een halve tamme om luid (want zo goed is de microfoon niet) tegen m’n controller te praten.

Joey – De DualSense is misschien wel de reden om niet voor de Xbox Series X te gaan, omdat de controller erg next-gen aanvoelt. De adaptieve triggers in combinatie met de haptische feedback zijn nu de reden dat ik niet meer de Playseat uit de meterkast trek voor WRC 9 en dat wil echt wat zeggen! Ik heb nog te weinig andere games gespeeld dan Cyberpunk 2077, Astro’s Playroom en WRC 9, maar ik wil dit jaar nog The Last of Us: Part 2 op de PlayStation 5 spelen!
Op dit moment voelt het allemaal nog aan als een gimmick en wordt er nog te weinig mee gedaan, maar als Sony nou even goed doorzet, kan het echt wat worden! Ondersteun desnoods third party ontwikkelaars om ze aan te sturen om de features te ondersteunen. Ik heb Black Ops Cold War helaas op de Xbox gespeeld, maar de verhalen daarover melden vaak dat het leuk is voor de singleplayer, maar vervelend kan worden in de multiplayer. Toch vind ik dat de controller in een hoop games je een nog beterere speelervaring kunnen geven!

Robbert – Ik sluit me volkomen aan bij Roel wat betreft de DualSense. Het is zeker een verbetering wat betreft de Dualshock op alle fronten, maar niet zo enorm als veel eerste impressies deden vermoeden. Astrobot Playroom heeft nog de meest indrukwekkende implementatie van de adaptieve triggers en de haptische feedback. Verder heb ik Demon’s Souls, Bugsnax en Immortals; Fenyx Rising gespeeld welke alle drie ondersteund worden. Echter tot nu toe is het vooral bij het aanspannen van een boog (bij Demon’s Souls en Immortals) dat ik echt wat merk van de adaptieve trigger(s). Bugsnax lijkt wat meer te doen met de technologie vooral qua geluiden en rumble, maar echt wereldschokkend zou ik het niet noemen. Ik heb nog niet tegen de controller gepraat, maar kijk er met voorzichtig enthousiasme naar uit… haha. Wel vind ik de vormgeving en gewicht geslaagd. Het voelt en ziet er uit als een compleet nieuw apparaat vergeleken de vorige controllers. Als je dat vergelijkt met de Xbox Series X controller, welke nauwelijks te onderscheiden is van zijn voorganger, ben ik blij dat Sony net ietsje innovatiever is geweest. Wel vind ik de nieuwe home button in de vorm van het PlayStation logo minder prettig voelen als je het indrukt vergeleken het ronde knopje van de Dualshock 4. Bovendien is het een minder prettige controller voor kinderen en andere mensen met kleine handen (mijn vriendin o.a.), omdat de DualSense net wat groter is.

Roel – Om hier nog even op in te haken, juist door de grote en het gewicht voelt het meer alsof het gemikt is op volwassenen. Ik had vanaf het eerste moment al het gevoel dat de controller voor mij gemaakt is, niet voor m’n zoon zoals bij de Nintendo Switch. Nu is dat ook niet zo met de DualShock, maar deze voelt gewoon meer volwassen.

Joey – ik had overigens wel verwacht dat een van jullie het aan zou halen, maar dan doe ik het gewoon alsnog: de batterijduur van de controller. Het is in vergelijking met de DualShock 4 iets beter, maar het is nog steeds niet echt geweldig. Ik schat dat het een uurtje of 8 duurt voor hij weer aangeeft weer opgeladen te moeten worden. Daarnaast vind ik het ook jammer dat je niet gewoon (oplaadbare) batterijen erin kunt doen, zoals bij de Xbox. Misschien komt dat nu ook doordat er een bug is, waardoor je de controller blijkbaar niet via de voorste USB kunt opladen in standby en ik nu al een aantal keer met de kabel in de controller heb moeten gamen, vanwege een lege batterij.

Sony PlayStation 3D Pulse headset

3d audio

Roel – Uhm, ik weet dat het er is, dat heb ik op meerdere plaatsen gelezen. Ik ben er niet voor gemaakt om dit soort dingen te merken. Ik heb met headphone en over m’n home-cinema set gespeeld, maar beide merk ik geen groot verschil. Ook was er een keer een tech video die vertelde dat je bij het installeren van de PS5 een test moest doen om de audio te perfectioneren. Dat is niet gebeurt, ja een vinkje bij m’n meest gebruikte audio uitgang, maar dat is alles. Zelfs als ik er op let, hoor ik het niet..

Robbert – Dit was tijdens de oersaaie tech-presentatie van Sony een belangrijke nieuwe eigenschap, maar ik vind het ook nog weinig verschil maken. Echter moet ik erbij vermelden dat ik geen koptelefoon heb die Tempest 3D ondersteund, maar over mijn surround systeem merk ik ook nog weinig verschil. Geluid vind ik absoluut belangrijk, maar de toepassing van goede audio ligt naar mijn idee eerder bij de game ontwikkelaars.

Joey – Robbert, wel interessant dat je een GDC presentatie als saai omschrijft, want het is niet voor niets een Game Developer Conference, maar dat even terzijde. Ik ben ook nog niet helemaal om van de 3D audio, maar wil heel graag de 3D Pulse Headset van Sony aanschaffen. De meeste reviews online zijn namelijk erg positief. Mijn vorige headset begaf het vorig jaar helaas en heb toen een Logitech G35 (relatief goedkope headset) gekocht, omdat ik wilde wachten aangezien ik wel verwachtte dat er iets speciaals voor de next-gen zou komen en ik geen dure headset durfde te kopen die mogelijk niet ondersteunt zou worden. Toch twijfel ik nog steeds tussen de 3D Pulse en een Steelseries. Dus als er mensen zijn die goede argumenten hebben voor een bepaalde headset laat het vooral weten.

4k+/Graphics

Roel – Hier heb je niets aan mij. Alle resolutie wordt eruit gefilterd door m’n home cinema set.. Het staat op m’n lijst om als een van de eerste dingen te vervangen aan m’n setup, maar dat is nog niet zo ver.. Ik zie natuurlijk wel dat het beeld mooi is, maar het is geen 4k..

Robbert – Bij mij staat sinds twee jaar een belachelijk grote 4K televisie van Samsung met smart te wachten op de komst van de PlayStation 5. Wat kan ik er over zeggen nu die is aangesloten? Nou, het is inderdaad lekker scherp allemaal, maar de grootste verbetering is toch wel die 60fps bij een hoop games. Wat een genot is het om eindelijk als console gamer over die 30fps grens te komen! Tot nu toe vind ik de graphics in het algemeen niet mindblowing, maar het is natuurlijk nog even afwachten op de echte knallers. Wel vind ik het een fijn idee dat alle games die via backward compatibility werken er het beste uitzien op de PS5. Zo heb ik bijvoorbeeld Ghost of Tsushima opnieuw geïnstalleerd, omdat die echt te gek draait op de PlayStation 5. Verder heb ik ray tracing nog niet goed in actie gezien, want ik heb Miles Morales nog niet gespeeld.

Call of Duty Black Ops Cold War beta

Joey – Ik had al niet verwacht dat de eerste games een ‘grote sprong’ zouden maken en dat gevoel heb ik ook nog steeds. Games met ray-tracing zijn wel degelijk een stap vooruit, maar de enige die ik daarvan heb gespeeld is Black Ops Cold War (op de Xbox). Daar zal tussen de beide next-gen versies niet heel veel verschil in zitten, maar het wordt natuurlijk over een tijdje interessant om te zien of games ook daadwerkelijk 4K en 60fps met ray-tracing zullen ondersteunen. Dit is voor mij geen must, want ik zie liever dat ze inleveren op de resolutie dan op de framerate.

Ja, want ik ga het gewoon als console gamer erkennen: 60fps is namelijk een verademing! Games draaien echt zo soepel! En dan zijn er ook nog gewoon console games die tot 120fps ondersteunen! Het wordt nog even sparen (en vooral afwachten op een goede aanbieding), maar er gaat in de komende twee/ drie jaar een nieuwe tv komen!

Beschikbare games

Roel – Natuurlijk stonden er een stuk meer games in de planning om de launch een moddervette line-up te geven. Aardig wat van die games zijn mede door de pandemie uitgesteld en er zijn er maar een paar overgebleven. Als ik er als redacteur naar kijk, zie ik een line-up die iedereen bedient. Er is altijd minstens 1 game die op jou aansluit. Als gamer vind ik ‘m karig. Ik ben groot fan van games als Bloodborne en Dark Souls, dus ik ben blij dat Demon’s Souls er is. Als ik me in de schoenen van een maat van mij verplaats, dan is Demon’s Souls te bruut, en hij heeft niets met Assassin’s Creed. Dan blijft er erg weinig over. Ja, PS4 games, maar daarvoor hoef je geen PS5 te kopen.. Ik ben wel blij de Ubisoft games, daar heb ik sowieso altijd wel een beetje een zwak voor, en die zijn met drie games breed vertegenwoordigd op de nieuwe console.

Robbert – Het was Sony’s grote troef op Microsoft’s karige (niet bestaande) lancering line-up. Vervolgens bleken een hoop PlayStation 5 exclusives ook nog op de PlayStation 4 te komen. Dit tezamen met de karige PlayStation 5 voorraad tijdens de lancering heeft er voor gezorgd dat mijn vertrouwen in Sony wat afgenomen is. Om even mezelf te promoten ga ik hier dieper op in met deze column. Maar goed, als je Spider-Man: Miles Morales, Demon’s Souls, Bugsnax, Astro’s Playroom en Sackboy: A Big Adventure neemt dan is dat het wel zo’n beetje. Twee van deze games (Bugsnax en Astro) zijn gratis wat wel een pré is. Maar ik moet zeggen dat ik Miles Morales een beetje meer van hetzelfde vind sinds ik de originele game heb gespeeld op de PlayStation 4. Demon’s Souls heb ik gespeeld en bovendien gereviewd, maar wat Roel zegt: het is best wel bruut voor gamers die niet From Software games gewend zijn. De games die ik (en mijn vriendin) eerlijk gezegd het meest spelen zijn verbeterde versies van PlayStation 4 games namelijk: Assassin’s Creed Valhalla en Cyberpunk 2077. Maar dit zijn bovendien geen PlayStation 5 exclusives, dus tellen deze niet mee als reden om een PlayStation 5 te kiezen óver een Xbox Series X of pc.

Joey – een lancering kent natuurlijk altijd een relatief kleine line-up van nieuwe games. Dat heeft natuurlijk meerdere redenen en elke exclusive die je erbij krijgt, is er toch weer een. Al moet ik wel bekennen dat doordat ik niet bij de eerste levering zat heel wat games aan me voorbij heb moeten laten gaan. Ik vind Miles Morales niet de 60 euro waard en als ik die game dan toch koop, wil ik dan toch ook de remaster van de PlayStation 4-versie erbij. Ik vind ook dat Sony hier de plank een beetje mis slaat, want zoveel games krijgen een gratis upgrade bij diverse ontwikkelaars en ik vond het al een schande dat Activision een tientje vraagt om toegang te krijgen tot beide versies van Black Ops Cold War. Je kunt wel bedenken hoe ik dus tegenover de ‘remaster’ van Spider-Man aankijk. Ik heb het gevoel dat deze game zo maar eens in de PlayStation Plus-games komt in 2021, dus ik wacht geduldig af, hehe.

Even terugkomend op de games, alhoewel er een kleine line-up aan echte PlayStation 5-games is, krijg je als PlayStation Plus-abonnees wel ruim 20 games ‘gratis’. Er zitten voor mij nog wat games bij die ik wilde spelen dus dat komt zeer goed uit. Al roept een deel van mijn backlog ook nog om aandacht…

laadtijden

Roel – Hier ben ik heel blij mee. Heeul blij. Ik heb niet meer het gevoel dat ik de helft van de tijd naar laadschermen zit te kijken. Als het alleen de laadtijden waren die de PS5 de PS5 maken, dan was ik al tevreden. Nu is in-game fasttravel daadwerkelijk sneller dan een wagen of paard stelen en zo die kant op gaan. Eindelijk.

Robbert – Jaa, same here! Het is een aparte eigenschap om over op te scheppen tegen mensen met last gen consoles, maar het maakt gamen zoveel chiller! Als je uitrekent wat je normaal kwijt bent met naar laadschermen staren, scheelt dit echt uren op een jaar. Daarnaast heb ik laadschermen altijd als immersie-brekend ervaren. Het is typisch zo’n moment waarop je even je telefoon pakt om door je socialmedia te scrollen (wat nooit een goed idee is). Bij games als Mortal Kombat 11 was dit ook al een zeer welkome verbetering. Het houd echt de vaart en het plezier in de matches als je tegen elkaar speelt.

Joey- Wat Robbert schrijft, is zo herkenbaar. Even je mobiel pakken om de socials door te nemen, omdat je weer minimaal een minuut moet wachten. Alhoewel ik dat soms niet erg vond, aangezien ik dan ging kijken of er wat nieuwtjes waren, ga ik het zeker niet missen. We gaan de komende tijd veel meer tijd aan het daadwerkelijk gamen spenderen!

Tagged
Roel van Eeden
Gamer, vader, schrijver, dienstindeler bij Arriva, liefhebbende echtgenoot, in willekeurige volgorde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.