Nieuws

Star Wars Rogue One-schrijver uit kritiek op EA

EA Star Wars

Na het annuleren van EA Vancouver‘s Star Wars game (de tweede in iets meer dan een jaar tijd) kon Gary Whitta zich niet meer inhouden.

Dat Star Wars en EA nog geen goed huwelijk hebben, moge inmiddels wel duidelijk zijn. In 2013 wist de uitgever de rechten voor de Star Wars games binnen te halen, maar veel succes heeft het (nog) niet opgeleverd.

De enige twee games die eruit kwamen, zijn de Battlefront-games, die beide kritiek ontvingen. De eerste omdat er geen singleplayer bevatte en het daardoor leek alsof de game ‘er doorheen gedrukt’ zou zijn om op het succes van Star Wars: The Force Awakens te kunnen teren.

Star Wars Battlefront 2 kende een controversiële lancering door de microtransacties die in de game gestopt werden. Ondanks dat deze er vrij snel uitgehaald werden, werd de game niet na verwachting verkocht.

Ook Visceral was bezig met een nieuwe Star Wars-game en met Uncharted-schrijfster Amy Hennig erbij leek het een topper in wording te zijn. Helaas werd ook hier de stekker uitgetrokken, maar de assets zouden gebruikt worden voor EA Vancouver’s open wereld Star Wars-game.

Nu dit project ook op de plank belandde, liet Rogue One-schrijver Garry Whitta aan Kinda Funny weten hoe hij erover denkt.

” The deal was signed in 2013, it was a 10-year deal. We’re pretty much just over halfway through the deal at this point. … So let’s imagine I’m Bob Iger, I’m the head of Disney and I call in the EA guys. … Let’s check in and see how you guys have been doing. … We put out two Battlefront games, one of which didn’t have a story at all, both of which were kind of mediocre, and one of which ended up being a major major embarrassment because of the microtransaction fiasco. Not just to EA, but to Disney and the Star Wars brand.

You had a game that was a linear Uncharted type Star Wars experience game which was being developed by the writer of the Uncharted games and probably the best narrative designer in the business. It looked phenomenal. Canceled that. Rolled all your assets into this new, bigger, more ambitious EA Vancouver open-world game. … Canceled that. Okay, what else… nothing. That’s what we’ve done in five years.”

We zijn benieuwd of Disney ooit gaat handelen op de teleurstellende manier waarop EA met de franchise omgaat. Er werd in het verleden gespeculeerd dat Disney de rechten van Star Wars bij EA wilde weghalen. Echter is dit nooit concreet geworden. Wat denken jullie dat Disney moet doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.