Nieuws

No Man’s Sky marketing niet misleidend, concludeert ASA

No Man's Sky

De Britse reclametoezichthouder ASA heeft naar aanleiding van een onderzoek geconcludeerd, dat de winkelpagina No Man’s Sky op Steam niet als misleidend kan worden beschouwd.

No Man's Sky 2

No Man’s Sky wordt doorgaans door het slijk gehaald, vanwege de misleidende marketing vanuit de ontwikkelaar Hello Games.

Naar aanleiding van de vele klachten, is ASA een onderzoek gestart naar de marketing. De klachten gingen over het kwaliteitsverschil tussen de afbeeldingen die te vinden waren op de Steampagina en de daadwerkelijke graphics in het spel. Ook waren er bepaalde omgevingen en gebouwen niet te vinden en zijn er wel laadschermen in het spel door middel van warps, terwijl er wordt aangegeven dat No Man’s Sky geen laadschermen zou hebben.

ASA heeft deze klachten onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de winkelpagina van No Man’s Sky niet als misleidend kan worden gezien. Elementen uit het spel worden automatisch en willekeurig gegenereerd, waardoor de ervaring per speler kan verschillen.

Daarbij kon Hello Games aantonen dat de verschillende objecten en gebouwen uit de reclame, wel terug zijn te vinden in het spel. Ook de ruimtegevechten zijn terug te vinden in het spel. Wat niet overeen kwam was het gedrag van de dieren, maar ASA is van mening dat dit maar om een klein aspect binnen het spel gaat en daarom geen invloed heeft gehad op de verkoop van het spel.

Ook concludeerde ASA dat No Man’s Sky op de PC er beter uit kan zien, dan dat de afbeeldingen op de winkelpagina tonen. Ook is de snelheid van het warpen afhankelijk van de PC waarop je het speelt. Daarbij kan warpen niet worden gezien als een laadscherm(wat ook één van de klachten was), aangezien het niet de spelervaring onderbreekt.

Wat vinden jullie: was de marketing van No Man’s Sky misleidend of niet?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.