Hands-on Nieuws

Hands on: Skull and Bones

Skull and Bones, Ubisoft, Gamescom

Deze nieuwe game van Ubisoft lijkt eindelijk die echte piratengame te gaan worden. Op de Gamescom toonde Skull and Bones een eerste glimp.

Varen is nog niet zo makkelijk

Met Sea of Thieves sloeg Microsoft een grote slag in het piratengenre. Een vrolijke ontdekkingstocht op zee, alleen en met anderen. Hoewel deze game exclusief beschikbaar is voor PC en Xbox One, komt Skull and Bones ook naar de PlayStation 4.

Met een korte introductie start de demo in een overigens prachtige booth. De piratensfeer wordt extra aangewakkerd met allerlei decorstukken, zoals piratenvlaggen, schepen en een schatkist. Aan het begin van de game moet meteen een belangrijke beslissing worden gemaakt. Er zijn namelijk drie verschillende soorten schepen met elk een eigen specialiteit. Echter mag er maar met één worden gevaren. De Jaeger is bijvoorbeeld een snel schip die erg wendbaar is en daardoor goed werkt tegen langzame schepen. Aan de andere kant beschikt de Jaeger over weinig vuurkracht, waardoor het schip kwetsbaar is tijdens directe confrontaties. De Royal Fortune is eigenlijk het tegenovergestelde. Veel vuurkracht, maar minder wendbaar en traag. Het laatste schip heet de Black Horn en ‘schippert’ tussen de twee in. Voor ieder wat wils dus.

Na het kiezen van mijn eerste schip, de Jaeger, kon de strijd beginnen. In de demo namen we het tegen elkaar op of sloten we verbonden om samen te werken. In het begin was ik daar alleen totaal niet mee bezig. Het was al lastig genoeg om de boot te laten varen. Er moest namelijk overal rekening mee gehouden worden. Was het anker omhoog? Waren de zeilen gehesen? Viel de wind goed in de zeilen? Als kapitein van het schip ben jij degene die alles aanstuurt. Hoewel het nog vrij veel moeite kostte om dit allemaal in een korte tijd te begrijpen, besloot ik om de strijd aan te gaan met een ander schip.

Skull and Bones, Gamescom 2018, Ships

Tactisch te werk gaan

Mijn ongeduld jaagde mij helaas de dood in. In het wilde weg een schip aanvallen is vragen om problemen. Zo was de Jaeger niet opgewassen tegen al de vuurkracht van het andere schip. Dit was ook een grote inschattingsfout, want zoals eerder gezegd; De Jaeger is geen krachtig schip. Daarnaast had ik de besturing nog niet goed genoeg onder controle om snel weg te varen of buiten de vuurlinie te blijven. Mijn tweede schip was daarom de Royal Fortune. Een robuust schip met veel kanonnen aan boord. Het ging deze keer ook een stuk beter. Zodra kleinere schepen in mijn vuurlinie terecht kwamen, waren ze verloren.

De Royal Fortune beschikte naaste de kanonnen ook nog over zwaarder geschut. Eens in de zoveel tijd kon er een luchtaanval worden uitgevoerd. Dit was handig als meerdere schepen op mij af kwamen. Naast het beschieten van schepen was het ook mogelijk om andere schepen te enteren. Jammer genoeg lukte het me niet om binnen de tijd deze methode te gebruiken.

Het vechten tegen anderen was een specifieke modus in de game. Helaas was er geen mogelijkheid om andere elementen uit te proberen. Dit maakt de game nog steeds erg mysterieus. Er is nog weinig informatie gedeeld over bijvoorbeeld de invulling van een singleplayer campaign of de mogelijkheid om van boord te gaan. Skull and Bones blijft daarmee in de schaduw van Ubisoft’s andere grote games zoals Tom Clancy’s The Division 2 en Assassin’s Creed Odyssey. Hopelijk komt daar nog verandering in, want de gameplay en eerste indruk waren erg positief!

Skull and Bones, Varen, Gamescom 2018

Er is nog geen exacte releasedatum vrijgegeven, maar Ubisoft gaf aan de game volgend jaar te willen uitbrengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.