Nieuws

Valve legt uit waarom Half-Life: Alyx een VR-game is geworden

Half Life: Alyx

Een aantal ontwikkelaars van Valve leggen in een gesprek met Geoff Keighley uit waarom Half-Life: Alyx een VR exclusieve game is.

Half Life: Alyx werd eerder deze week aangekondigd voor SteamVR en veel fans waren teleurgesteld door de keuze voor VR. Volgens Valve waren ze bezig om er geen exclusieve VR-game van te maken, maar kregen ze het niet voor elkaar om de game op de juiste manier met muis en toetsenbord te laten spelen. Dit meldden ze in een gesprek in Geoff Keighley’s Final Hours.

In het interview laat Dario Casali weten dat ze ‘heel graag een versie zouden brengen waarbij geen VR-bril nodig is’. De ontwikkeling begon als een verkenning van de VR-technieken. Naarmate het team de controllers en de VR-bril gebruikte, ontdekte ze de eindeloze mogelijkheden van het platform. Ze ontdekten dat VR meer opties gaf dan wanneer je een game met muis en toetsenbord speelt.

Vooral het feit dat je de handen en hoofd apart van elkaar kunt bewegen, zorgden ervoor dat dit niet nagebootst kon worden met de traditionele muis en toetsenbord. Als voorbeeld geeft Cafali aan dat spelers nu een deur kunnen openen en een granaat naar binnen kunnen gooien en vervolgens de deur dichthouden. Ditzelfde kan ook met wapens gedaan worden, waarbij de deur als dekking gebruikt kan worden.

Een andere afweging van Valve om er een VR exclusieve game van te maken, is dat zij nu een ‘grote VR-game’ kunnen maken waar fans om vroegen. Voorheen maakte de ontwikkelaars van Valve kleinschaligere games en demo’s voor VR.

Half-Life: Alyx wordt in maart verwacht voor alle SteamVR ondersteunden VR-headsets. Eerder deze week kregen we ook al de eerste gameplay te zien!

GamesGames

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.