Nieuws

Column-Nation: Hoe vaak kan het nog fout gaan?!

Fallout 76, Anthem, Ghost Recon Breakpoint

Het afgelopen jaar is me opgevallen dat bepaalde uitgevers met games op de proppen zijn gekomen, die eigenlijk nog lang niet eraan toe leken om uit te komen. Ja, ik heb het inderdaad over games als Fallout 76, Ghost Recon Breakpoint en Anthem. Hoe moeten wij gamers genoegen nemen met deze games?

“Niet kijken hoe de game in eerste instantie is, maar hoe die wordt”

Om maar gelijk met een behoorlijk louzy uitspraak erin te gooien, was volgens Todd Howard Fallout 76 bij de lancering niet zoals ze voor ogen hadden, maar desondanks toch goed genoeg om op de markt te brengen. De game zou namelijk evolueren door de (content)updates en patches. Ik vond dit zo gemakkelijk praten, want gamers kijken juist bij de launch of ze zo’n game willen kopen en als je dit voor de lancering had gezegd, weet je toch ook dat iedereen eerst wacht tot de game is ‘zoals hij moet zijn’, met de eventuele bijkomstigheid dat de game dan ook goedkoper is?!

Bij Ghost Recon Breakpoint was ik al tijdens het spelen van de hands-on in Keulen niet echt overtuigd van de game. Ik had zelfs tijdens een nog geen 15 minuten durende sessie een gamebreaking bug. Als dat een paar maanden voor release er nog in zit, geeft me dat altijd een beetje een argwanend gevoel. Spelers die de bèta speelden, riepen ook dat de game alles behalve soepel speelde, maar Ubisoft heeft de game toch gewoon op de markt geknald.

Anthem is ook zo’n geval geweest, waarbij de uitgever de doorslaggevende factor is. Immers kost de ontwikkeling van een game veel geld, maar moet het ook niet uit de klauwen lopen. Dus dan is het beter iets wat niet helemaal uitgewerkt is op de markt brengen dan even wachten en het goed te doen?!

Ghost Recon: Breakpoint constante internetverbinding

Keerzijde van het verhaal

Al heb ik bij Ubisoft wel weer het idee dat men echt geleerd heeft. Immers zijn er vier van hun games uitgesteld. Aan de ene kant geeft dat een beetje vertrouwen terug dat de uitgever al hun projecten nog eens stevig onder de loep wil nemen, maar aan de andere kant vraag ik me af wat er gebeurd was als games als The Division 2 en Ghost Recon Breakpoint wel aan de verwachtingen hadden voldaan?

Waren de games dan niet uitgesteld en misschien wel in een iets ‘mindere’ kwaliteit uitgekomen? Het is een vreemde beslissing door Ubisoft, maar geef dan ook duidelijk tekst en uitleg. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor het uitstellen van Skull & Bones. Deze game werd namelijk in 2017 aangekondigd, maar is nog steeds niet voorzien van een releasedatum. Het is ook niet echt bekend waarom de game steeds uitgesteld wordt en des te langer we wachten, des te minder vertrouwen we erin krijgen.

Einde van de consolecyclus

Toch vind ik het jammer dat we aan het einde van een consolecyclus genoegen moeten nemen met allerlei games die niet weten te overtuigen. Immers zijn er al ruim 140 miljoen (grove schatting) consoles verkocht en zou een AAA-game met de juiste aanpak makkelijk miljoenen(miljarden) euro’s aan omzet kunnen genereren. Immers bewijst een game uit 2013 (GTA V) dat er ook juist qua games ontzettend veel geld binnen valt te harken.

Wat dat betreft, blijf ik er ook bij dat vele uitgevers vaker naar Rockstar zouden moeten kijken. Immers heeft deze ontwikkelaar geen E3 nodig om hun games te promoten en alles wat deze ontwikkelaar uitbrengt, is kwalitatief gezien van zo’n hoge standaard! Het gaat er niet om hoeveel games je uitbrengt, maar wel in welke status ze verkeren als je ze als gamer bij de lancering in huis haalt.

Anthem

Slachtoffers

Immers hebben in het verleden al veel ontwikkelaars het loodje gelegd door verkeerde beslissingen bij het bedrijf of diens uitgever. Wellicht dat er in de nabije toekomst nog wel meer van deze slachtoffers zullen vallen. Ik houd me hart ook vast voor de nieuwe Dragon Age, want als die niet naar behoren weet te scoren, vrees ik toch voor het voortbestaan van BioWare. Hopelijk worden dit allemaal beperkt en zorgen uitgevers bij de volgende generatie consoles wel voor het vuurwerk waar ze met de eerdergenoemde games op hamerde?

Wat denken jullie dat er in de game-industrie moet gebeuren om dit soort gevallen te voorkomen? Of accepteren jullie dat de games na de lancering verbeterd worden?! Laat het ons vooral weten in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.