0
Posted 25 juli 2017 by Niek Vink in Hands-on
 
 

Hands-on: Uncharted: The Lost Legacy

In november bestaat de Uncharted-reeks tien jaar, maar jammer genoeg is de reeks voorbij. Dit was de gedachte van elke gamer voordat Sony een voetnoot bij deze opmerking plaatste. Nee, de Uncharted reeks is niet voorbij; de genummerde delen zijn voorbij. Dit gooit alles open voor spin-offs en prequels, precies wat ontwikkelaar Naughty Dog gemaakt heeft. Volgende maand komt Uncharted: The Lost Legacy namelijk uit en ik heb samen met Dwayne alvast de handen vuil kunnen maken.

Nathan Drake zal nergens te zien zijn in deze game, de hoofdrollen zijn nu weggelegd voor Chloe Frazer en Nadine Ross. Chloe’s prettig vormgegeven achterwerk zagen we voor het eerst in Uncharted 2: Among Thieves en Nadine fungeerde als secundaire antagonist in Uncharted 4: A Thief’s End. Als de leider van privéleger Shoreline maakte ze Drake’s zoektocht naar piraten-walhalla Libertalia een tikkie ingewikkelder. The Lost Legacy speelt zich overigens na A Thief’s End af. Nadine is Shorline kwijtgeraakt en werkt als huurling. Ze wil natuurlijk koste wat het kost weer aan het hoofd staan van de organisatie die we tegenkwamen in Uncharted 4.

Uneasy alliance

Chloe heeft voor het eerst de leiding over een eigen expeditie, maar wie zich de voorgaande delen herinnert weet dat ze vaak haar eigen hachje redt als er dingen mis gaan. Het verhaal van The Lost Legacy doet me heel erg denken aan die van genummerde delen, al gaan we ditmaal naar een plek in de wereld waar Nathan noch Sully ons gebracht heeft; Chloe is namelijk op zoek naar de slagtand van de Indiase god Ganesh. Natuurlijk is zij niet de enige, aangezien er een gloednieuwe schurk op de loer ligt. Die eer is deze keer weggelegd voor Asav, (geheel toepasselijk) een man met een privéleger. Asav is van mening dat hij rechtmatig erfgenaam is van de Indiase god van kennis en wijsheid en daarom als enige recht heeft op dienst slagtand. Ik leg direct de link met Nathan Drake die altijd dacht dat hij de rechtmatige erfgenaam was van Sir Francis Drake. Leuke verwijzing!

Twee van Naughty Dog’s stoerste powervrouwen gaan dus samen op zoek naar een legendarische slagtand, maar helemaal van harte is deze samenwerking niet. Scott Lowe, medewerker van Naughty Dog, noemde het namelijk een uneasy alliance tussen de twee. Tijdens de demo die wij gespeeld hebben kwam dat niet helemaal naar voren. De dialogen tussen de twee waren weer typisch Naughty Dog; realistisch overkomende gesprekken met veel grapjes erin verwerkt. Van wat wij zagen leek de relatie tussen de twee echter meer op die van Riggs en Murtaugh uit Lethal Weapon.

Lekker rondklimmen

De speelbare demo betrof eigenlijk één gebied, wat meteen ook indrukwekkend groot was. Volgens Naughty Dog was het zelfs de grootste die ze ooit gemaakt hebben. Als je aan Uncharted denkt, weet je al snel wat voor gebied we bedoelen. Het ging om een exotisch uitziende jungle waar je struikelt over oude tempels, watervallen en objecten om te verzamelen. Dit gebied is overigens geheel open en jij mag kiezen waar je heen gaat. Als Chloe (als enige van de twee dames speelbaar) kan jij rennend of rijdend je weg zoeken. Er is gelukkig ook veel te doen daarbinnen. Asav’s soldaten lopen er rond, je kunt weer torens beklimmen met je enterhaak en de objecten die je verzamelt openen letterlijk nieuwe deuren.

Je wordt ook op zeer natuurlijke wijze getraind waar je heen moet. Naughty Dog is altijd een meester geweest in het beïnvloeden van de speler door middel van licht en camerahoeken. Hier is dat niet anders. Het open gebied waarin we speelden had zelfs wat weg van Metroidvania maps. Sommige gebieden kon je bijvoorbeeld niet in omdat je dan een modderige heuvel niet op kon komen. We durven te wedden dat je later in de game een object (zoals een sterkere enterhaak voor je jeep) tegen kan komen om dit nieuwe gebied alsnog te betreden. Dit was in het Madagaskar van Uncharted 4 immers niet anders.

Lockpicking

Dit klinkt waarschijnlijk als een iets té uitbundig feest der herkenning, maar wat is er nu anders? Nou, ten eerste is er een lockpicking minigame toegevoegd. Middels het draaien van de joysticks en het voelen van trillingen in je controller kan je supply crates openen. Deze minigame is vergelijkbaar met die van Splinter Cell en Skyrim. In die supply crates kan je dan granaten, wapens, ammunitie en meer verzamelbare objecten vinden.

Daarnaast heeft Chloe in plaats van een notitieboekje een smartphone bij zich. Nathan Drake was nu eenmaal de laatste persoon op Aarde die daadwerkelijk dingen in een boekje opschreef in plaats van op zijn telefoon. Met deze telefoon kan Chloe foto’s maken van de omgeving. Je kan dan jammer genoeg niet zelf mikken en een plaatje schieten, het ging hier om een scripted handeling. Het maken van die foto’s kan dan zorgen voor meer stukjes dialoog of zelfs extra gameplay.

Lang genoeg?

Een nadeel dat we ondervonden was dat het uitstappen met de jeep onhandig was. Je hoefde maar op een kleine helling te staan en Chloe weigerde uit te stappen. In een junglegebied is het landschap nu eenmaal oneven, dus dit probleem ondervonden we vaak.

Uncharted: The Lost Legacy lijkt de lijn voort te zetten van de eerdere games. De omgevingen zijn groots en prachtig, de dialogen blijven scherp en de gameplay is nog steeds vermakelijk. We hopen echter dat er genoeg nieuwe elementen worden toegevoegd om de vernieuwing hoog te houden. Daarnaast is het maar de vraag hoe lang het verhaal zal duren. Wij speelden zelf hoofdstuk vier en met de Nathan Drake-avonturen in het achterhoofd (een gemiddeld Uncharted verhaal heeft zo’n 26 hoofdstukken), hopen we dat het er ongeveer twintig zullen zijn. Uncharted: The Lost Legacy zal in ieder geval vanaf 23 augustus op te pikken zijn voor een prijsje van 39,99 euro.


Niek Vink

 
Niek Vink
Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1