0
Posted 29 juni 2017 by Dwayne Vrancken in Hands-on
 
 

Hands-on: Nintendo E3 line-up deel 1

Nintendo kondigde op de E3 een waar arsenaal aan titels aan en vandaag hebben Niek en ondergetekende een event bijgewoond waar een groot gedeelte van de E3-lineup te spelen was. Ook woonden we een presentatie bij waar gameplay beelden van twee games die we niet konden spelen werden getoond: Metroid: Samus Returns en Yoshi Switch.

nintendo-switch

Het is half tien s’morgens als we plaats nemen in een van de vele bioscoopzalen in het Kinepolis te Utrecht. We zitten hier echter niet voor de ochtendpremière van Dispicable Me 3, maar wel voor de presentatie die Nintendo ons gaat geven. Op het programma staat het voor de Nintendo 3DS speelbare Metroid: Samus Returns en de nieuwe Yoshi-game die de voorlopige werktitel Yoshi Switch heeft.

Metroid: Samus Returns

Volgens Nintendo is Samus Returns een “re-imagination” van het iconische Metroid II: Return of Samus. Alleen de naam doet ons al vermoeden dat wij hier met het klassieke remake-syndroom te maken hebben. Enfin, remake of geen remake, de game ziet er op het grote scherm erg vermakelijk uit. Samus Aran wordt door de galactische federatie naar de thuisplaneet van de antagonisten van het verhaal, de metroids, genaamd SR388 gestuurd om deze metroids te vernietigen. Tijdens haar missie vindt ze natuurlijk een arsenaal aan wapens en uitrusting.

Omdat veel spelers in Metroid II verdwaalden in de complexe levels is gekozen om in Samus Returns door middel van visuele referenties wat duiding te geven aan de speler in de vorm van oplichtende objecten. Ook verandert de laser van Samus’ handkannon van kleur als je correct richt op een vijand. Het verhaal heeft daarnaast een duidelijkere structuur; in totaal dienen veertig metroids vernietigd te worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien in de demo een Alpha Metroid verscheen. Voor elke metroid krijgt Samus een stuke metroid-DNA. Elk stukje DNA verschaft toegang tot het volgende level, maar om de nodige upgrades te verzamelen dien je wel terug te keren naar vorige levels.

Metroid: Samus Returns is immers een Metroid-vania game, de reeks is zelfs de inspiratiebron geweest voor een deel van die term. Dat betekend dat je upgrades kan verzamelen om later nieuwe delen van de omgeving te verkennen. Een zogeheten scan pulse kan bijvoorbeeld een deel van de omgeving verder onthullen. Op het onderste scherm van je 3DS zie je namelijk de map, die hints kan geven naar extra collectibles en andere geinige dingetjes. Vergeet echter niet dat die powers kunnen leeglopen, spelers van deze game moeten dus bedachtzaam te werk gaan.

Yoshi Switch

De nieuwe Yoshi game is een sidescroller met als decor een papieren omgeving die stevig doet denken aan die van de Paper Mario-games of Sony’s Tearaway. De wereld die we te zien krijgen is bevolkt door shy guys. Sommigen doen een dutje, anderen vallen Yoshi aan. Het dinootje kan deze arme mannetjes natuurlijk opeten, waarna ze veranderen in een eitje en Yoshi kan deze eitjes dan weer als projectielen gebruiken. Door middel van gelaagdheid worden de levels van diepte voorzien en die diepte krijgt een extra dimensie met de zogenaamde “front- en flipside” levels. In flipside levels zijn details te vinden die in frontside misschien over het hoofd zijn gezien. Sommige objecten kunnen echter alleen in flipside levels gevonden worden.

Het mag duidelijk zijn dat het spel met haar omgevingen de speler probeert te charmeren. Hoewel dat zeker lijkt te lukken, komt de gameplay niet heel diepzinnig over. Yoshi wandelt vrolijk door een level, doet wat simpele combat en verzamelt muntjes. Natuurlijk zijn Nintendo’s games voor alle leeftijdsgroepen bedoelt, maar ik hoop dat de gameplay net zo sterk en doordacht zal worden als de omgevingen. Een jaar wachten op deze titel ligt nog in het verschiet, dus Nintendo heeft nog meer dan genoeg tijd om ons te overtuigen.

Super Mario Odyssey

Op de E3 heeft Super Mario Odyssey heel veel indruk gemaakt. Velen noemden het spel zelfs het meest indrukwekkende product op de beurs. Niet vreemd dan ook is dat we uitkeken naar deze titel en blij waren om er hands-on mee te mogen gaan. De eerder getoonde levels in New Donk City en het Sand Kingdom hebben we onder handen kunnen nemen. Persoonlijk begon ik met New Donk City, wat achteraf een vergissing bleek te zijn.

Mario springt natuurlijk veel. In Odyssey heeft hij dan ook een stapel aan jumps; double jumps, triple jumps en Cappie jumps. Cappie is de naam van Mario’s nieuwe hoed, degene met de enorme ogen. Als hongerige gamer wilde ik New Donk City gaan verkennen; op diens gebouwen springen, munten verzamelen en acrobatische stunts uitvoeren. Maar de controls zitten echter wat onhandig in elkaar. Voor wat op een simpele Cappe jump lijkt, moet je soms vijf a zes knoppen snel achter elkaar indrukken. Dit zegt misschien niet veel over de kwaliteit van de game, maar eventueel wel over de hoge leercurve ervan.

Het Sand Kingdom was voor mijn gevoel een veel beter level. Dit kan aangeven dat Mario ook qua visuele stijl beter thuishoort in Mushroom Kingdom-achtige omgevingen. In dit open level werd wel duidelijk hoeveel content Nintendo in deze game wilt stoppen. Je kan verkennen, collectibles verzamelen, vijanden overnemen met Cappie (wat overigens vrij vermakelijk is), verborgen gebieden vinden en zelfs 2D pixel levels spelen in de stijl van de oude Mario.

Net zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild lijkt dit een game te gaan worden met veel content in diens open wereld. Ik ben dan ook blij dat Nintendo zich steeds meer op dit soort games richt, want ze lijken er talent voor te hebben. Nu maar hopen dat Odyssey eind oktober de tweede systemseller voor de Nintendo Switch wordt.


Dwayne Vrancken

 
Dwayne Vrancken