Hands-on: Nintendo 2015 line-up deel 1

Hands-on Previews

Op een waterige ochtend nodigde Nintendo diverse leden van de pers uit op haar kantoor. De uitgever toonde namelijk een reeks games, vooral spellen die op de afgelopen E3 waren aangekondigd. Haar line-up voor dit jaar en volgend jaar kwam stevig aan bod. Dit artikel is het eerste deel in een tweedelige reeks. Vandaag gaan we aandacht besteden aan Star Fox, Zelda en Metroid.

Star Fox Zero

Nintendo’s online persconferentie tijdens de E3 was voor velen niet erg interessant. Er waren weinig spannende onthullingen, aldus een groot deel van de fans en critici. Een interessante aankondiging die er wel was, was die van Star Fox Zero. Na een lange tijd komt er dan eindelijk weer een nieuw origineel deel in die franchise. Een demo van de game was speelbaar en uiteraard heb ik mijn handen daar even aan vuil gemaakt.

Iedereen weet inmiddels wel hoe een Star Fox-game er uit ziet. Je vliegt rond in je schip, blaast vijandelijke doelwitten op en zorgt er voor dat jij niet datzelfde lot ondergaat. Een eerste level speelde zich dicht boven de grond af. Hierin moest Fox samen met zijn trouwe metgezellen een toren beschermen tegen andere vliegtuigen en robots. Nu dat de futuristische vos op de Wii U verschijnt, moet er uiteraard met het scherm op de Wii Gamepad gespeeld worden. De toevoeging bij deze game is dat je met dat extra scherm de cockpitview krijgt en in wezen dus beter je wapens kan richten vanaf daar.

Het grote scherm wordt dan gebruikt voor de overige besturing. Het duurde even om te wennen aan het constant wisselen tussen de schermen. Een gamer die meer ervaring heeft met de Wii U zal hier waarschijnlijk minder problemen mee hebben. Een klein kritiekpunt dat ik aan de demo overhield was dat het vliegtuig een beetje log bestuurde. Je moet vaak manoeuvreren om al je vijanden te kunnen trotseren, dat vergt veel wendbaarheid. Die kon ik niet goed voelen in de demo die ik in handen kreeg. Hopelijk zal die besturing soepeler gemaakt worden om de ervaring beter te maken, want ik kreeg desondanks wel dat geweldige ‘Star Wars Space battles’-gevoel.

Star Fox Zero

The Legend of Zelda: Triforce Heroes

De 3DS krijgt er weer een eigen Zelda-game bij. The Legend of Zelda: Triforce Heroes zal zich voor een groot deel gaan richten op de co-op ervaring. Zoals de titel al doet vermoeden zullen drie spelers de levels van deze isometrische game moeten trotseren. Vaak heb ik bij dit soort co-op ervaringen het gevoel dat ik het allemaal liever zelf wil doen. Ik ben nu eenmaal een einzelgänger als het op videogames aankomt.

Gelukkig kan ik zeggen dat Triforce Heroes mijn lust om samen te werken wel aanwakkerde. Dit gold overigens ook voor de andere twee spelers waar ik de demo mee samen speelde. Hoe zou een co-op game zijn als je het Zelda-sausje er overheen giet? Dat is eigenlijk de vraag die Triforce Heroes beantwoord. De drie personages kunnen bijvoorbeeld op elkaar stapelen in de zogeheten totem-modus om hogere punten te bereiken of andere aanvallen te kunnen uitvoeren. In de bossfights die we tegenkwamen in de vier beschikbare levels werd daar dan ook optimaal gebruik van gemaakt.

The Legend of Zelda Triforce Heroes 2

Zodra we ook doorkregen hoe we door samenwerking een level moesten voltooien, verliep alles ook opvallend goed. Ieder personage heeft een onderscheidend wapen en iets andere vaardigheden. De klassieke boomerang en pijl en boog kwamen uiteraard langs. Iedereen wist wat zijn of haar plaats was en wat er moest gebeuren om het einde van het level te halen. Wat mij betreft is dit een sterk staaltje gamedesign als je samenwerking op zo’n natuurlijke wijze kan voortbrengen.

Er werd  overigens ook kort gesproken over een singleplayer die eraan zou moeten komen. Daar was echter nog geen informatie over beschikbaar. Ik hoop heel erg dat de singleplayer het sterke design van de co-op doorzet. Ik ben namelijk bang dat de co-op door bijvoorbeeld problemen met een internetverbinding gemakkelijk in het water kan vallen. Desondanks was The Legend of Zelda: Triforce Heroes een van de betere games die ik die dag gespeeld heb.

IMG_3158

Metroid Prima: Blastball

Toen mijn vingers de 3DS met Blastball voor het eerst aanraakte, had ik nog niet door dat dit een onderdeel was van een Metroid-game. Deze kleine modus is namelijk een gedeelte van het aankomende Metroid Prime: Federation Force, Blast Ball was die dag het enige speelbare onderdeel. Verbazend genoeg is het in de kern een voetbalgame die zich toevallig in het universum van Metroid afspeelt. Er zijn twee teams bestaande uit drie mechs die een gigantische metalen bal in het doel van de tegenstander moeten schieten. ‘Die bal is veel groter dan een voetbal’, was mijn eerste gedachte, maar dan is die gelukkig ook makkelijker te raken.

Op het veld zijn er wat upgrades te vinden en het is ook mogelijk dat jouw mech vernietigt wordt tijdens het spelen. Verder probeert men de gameplay wat interessanter te maken door het doel steeds te verkleinen bij elk doelpunt. Het is een geinige kleine modus en ik voelde de competitieve gamer in mij ontwaken, maar iets als dit zal waarschijnlijk niet voor uren plezier zorgen. Ik kijk veel meer uit naar de rest van Federation Force.

Metroid Prime Blastball

Kom morgen terug voor deel 2 van dit artikel. Hierin is meer te lezen over Super Mario Maker, Mario & Luigi: Paper Jam Bros en uiteraard ook Amiibo!

Tagged
Niek Vink
Oprichter, redacteur en columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.