Valkyria Revolution review

Eindeloze cutscenes
Slechte verhaalvertelling
Onnodige stamina-meter
Missies eentonig

0
Posted 4 juli 2017 by

Stel je voor dat je een taart voor je hebt staan. Het is misschien niet de beste taart die je ooit gezien hebt, maar je denkt dat het je wel zal smaken. Vervolgens geeft iemand je een plastic rietje, wat het enige is dat je mag gebruiken om de taart op te eten. Dat is kort samengevat mijn ervaring met Valkyria Revolution en dan vooral diens verhaal en combat. Beiden zijn namelijk helemaal niet verkeerd, maar de manier waarop ik die heb moeten ervaren was ronduit vervelend.

Ik zal dit spel niet snel meer vergeten; het is namelijk de eerste game waarbij ik in slaap gevallen ben. Dit gebeurde vooral omdat er te veel cutscenes in de game zitten. Voor elke vijf minuten aan gameplay die ik voorgeschoteld kreeg, heb ik waarschijnlijk een kwartier aan cutscenes moeten bekijken. Het is daarmee ook duidelijk dat ontwikkelaar Media Vision een heel uitgebreid verhaal geschreven heeft. De manier waarop deze echter aan de speler voorgelegd wordt, is als het eten van een taart met een rietje.

Verraders

Show, don’t tell is een bekende term binnen verhaalvertelling. Ik denk echter dat Media Vision deze uitspraak verkeerd om begrepen heeft. Personages in Valkyria Revolution zijn namelijk alleen maar bezig om elkaar dingen uit te leggen zodat de speler weet wat er aan de hand is. Soms worden cutscenes zelfs stilgelegd, waarna een voice-over komt vertellen wat er precies daarna gebeurde. Het leek haast wel of het budget voor verhaalvertelling halverwege de ontwikkeling op was geraakt.

Het verhaal gaat overigens over een fantasy wereld genaamd Europa die in diverse militaire conflicten verwikkeld raakt. De personages die wij kunnen besturen proberen die conflicten op te lossen, terwijl ze ondertussen als verraders gezien worden. Zelfs na het bekijken van alle cutscenes heb ik maar een vaag idee wat er verder gebeurde.

Sleutelbos kwijt

Qua genre is Valkyria Revolution een JRPG, wat voor jullie vast veel belletjes doet rinkelen. Inderdaad, er is slechte lipsync, mannen met belachelijk grote zwaarden en vrouwen met inkijk waar je je sleutelbos in kan verliezen. Die zwaarden komen goed van pas bij de combat, wat naar mijn mening het beste deel is van Revolution. Het is niet per se heel origineel, maar vermakelijk genoeg zodat ik motivatie kreeg om door te spelen.

De combat is real-time met hier en daar freezes voor als je speciale aanvallen uitvoert. Je kan met een team van maximaal vier personages vijandelijke soldaten bevechten. Dit doe je middels een combinatie van mêlee-aanvallen, ranged attacks en special abilities. Onderling kan je ook wisselen tussen de vechters in je team, waardoor je nog meer variatie in aanvallen hebt. Buiten de combat zijn er nog HUB-werelden waar je vrij in rond kan lopen, daarin kan je je wapens en verdere gear upgraden.

Stamina meter?!

Mijn eerste reactie binnen de combat was om gelijk eindeloos op knoppen te gaan rammen. Button bashen is een belangrijke traditie binnen dit soort games, alleen was het spel niet van plan mij dit te laten doen. Het blijkt namelijk dat je personages een stamina-meter hebben, de reden daarvoor ontging mij in het begin. Het maakt de combat namelijk veel trager en saaier, twee woorden die sowieso al op Revolution van toepassing zijn. Achteraf bedacht ik me dat die stamina-meter alleen maar bestond omdat Dark Souls populair is. Media Vision heeft die er volgens mij ingestopt in de hoop dat het hun game ook beter zou maken.

Variatie binnen de missies is er ook weinig. Vaak is het de bedoeling dat je een gebied inloopt, alles doodmaakt wat vreemd naar je kijkt en dan de missie voltooid. Af en toe moet je delen van een gebied opblazen of ergens weg zien te rennen, maar uiteindelijk blijft het neerkomen op genocide plegen met een veel te groot zwaard.

Twee lilliputters in haar BH

Zoals ik al zei; niet heel origineel dus. Maar het was wel het element waar ik naar verlangde tijdens het spelen. Jammer genoeg was het spel niet van plan om mij veel gameplay te geven. De cutscenes bleven maar eindeloos doorgaan, vaak met meerdere laadschermen per filmpje. Het verhaal is daarbij ook zo traag en oninteressant dat het mijn aandacht heel snel kwijt was. Ik had voor het grootste deel zelfs de controller niet eens vast. Games als de Final Fantasy- en Metal Gear Solid-reeks bewijzen dat lange cutscenes vermakelijk kunnen zijn, mits er tijd en moeite in is gestopt. Valkyria Chronicles valt absoluut niet binnen die categorie.

Er was een punt waarbij ik uit frustratie ben gestopt met spelen. Het spel heeft een reeks bossfights die uitdagend en vaak ook vermakelijk zijn. Bepaalde bosses werden wel vaak opnieuw gebruikt naar mijn mening, maar het was niet tergend. Er kwam toen een punt waarbij ik het tegen de zogeheten Valkyria op moest nemen. Zij had overigens de meest belachelijk grote borsten van alle vrouwen in de game. Het leek wel of ze twee lilliputters in haar BH had verstopt.

Valkyria Revolution review

Handdoek in de ring

Wat er vervolgens gebeurde was dat ik drie kwartier aan tergend saaie gameplay moest doorstaan, waarna ik vrij snel stierf door die boss. Valkyria Revolution had daarna niet de beleefdheid om mij een checkpoint te geven. Toen bleek dat ik heel dat gedeelte constant moest herhalen, heb ik de handdoek in de ring gegooid.

Er zijn nog zoveel elementen waar ik uitgebreid over zou willen zeuren, maar ik heb eigenlijk gewoon de puf er niet voor. De slecht uitgewerkte savepoints, de bij vlagen belabberde audio design, de soundtrack die zich eindeloos herhaald en ga zo maar door. Valkyria Revolution is absoluut niet de slechtste game die ik ooit gespeeld heb, maar wel een van de saaiste. Ik hoop dan ook gauw dat dit spel snel een vervlogen herinnering wordt.

Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1