Review: The Walking Dead: A New Frontier – From The Gallows

Vertakt zich goed
Aanloop naar seizoen vier

Sommige verhaallijnen niet goed uitgewerkt
Animaties niet geweldig soms

0
Posted 5 juni 2017 by

Het einde is nabij voor Javi, Clementine en alle andere personages uit The Walking Dead: A New Frontier. Met de laatste aflevering, From The Gallows, kunnen we zien of het derde seizoen van Telltale’s populaire reeks geslaagd is. Hoewel ik vind dat A New Frontier het minst succesvolle seizoen is tot nu toe, kan ik niet zeggen dat From The Gallows een teleurstellende aflevering is.

Richmond is overrompelt door de Muertos, Kate is mogelijk niet meer in leven en de strubbelingen tussen Javi en zijn broer lopen hoog op. Het kleine beetje controle dat onze personages hadden op de situatie vervaagt snel, en het is nu de vraag of de groep Richmond wilt verlaten of het zal proberen te redden van de hordes die er nu binnen rond schuifelen.

Emotionele confrontatie

From The Gallows is de laatste aflevering en volgens de regels van verhaalvertelling zou je zeggen dat dit de meest bombastische en epische aflevering van allemaal is. Telltale heeft echter duidelijk een andere methode gekozen om dit seizoen af te sluiten. Ze houden het qua verhaal namelijk klein. Het zijn niet de korte actiescènes die de climax verzorgen, maar de emotionele confrontatie tussen de diverse personages.

Geheimen worden aan elkaar onthuld, verklaringen van liefde worden uitgesproken en frustraties die men had over elkaar komen eindelijk naar buiten. Met deze intieme maar toch heftige momenten wilt Telltale de speler het gevoel geven dat de climax van het verhaal bereikt wordt. Hoewel ik het bewonderenswaardig vind dat de ontwikkelaar het op die manier probeert, mis ik hierdoor wel een einde dat de rest van het seizoen waard lijkt.

Volle toeren of veel pauzes

Ik gebruik het woord einde ook heel bewust, aangezien het verhaal van Javi en het grote deel van zijn metgezellen hiermee ophoudt. Mocht Telltale ooit nog verder willen gaan met dit personage, zullen ze waarschijnlijk een hele geforceerde verhaallijn moeten schrijven. Nee, de focus aan het einde van deze aflevering ligt op Clementine, die ongetwijfeld een aankomend vierde seizoen zal leiden.

Sterk schrijfwerk en veel emotional payoff tussen personages maakt From The Gallows sterk, maar er zijn nog een paar minpunten. Ik vond de animaties van deze aflevering opvallend slecht. Armen van personages lijken op een vreemde manier gebogen, sommige loopbewegingen komen niet realistisch over en ik zag twee keer een paard dat in een hoek leek te staan in plaats van rechtop. Waar het schrijfteam van Telltale op volle toeren werkte, lijkt het erop dat het animatieteam veel pauzes genomen heeft de afgelopen tijd.

Reddende engel

Zonder te willen spoilen kan ik zeggen dat niet per se alle personages het einde van de aflevering zullen meemaken. Ik vond sommige sterfscènes namelijk slecht uitgewerkt. Er zijn vrienden van Javi die we u al een heel seizoen kennen, die vervolgens binnen een flits verdwenen zijn zonder een bevredigend resultaat. Een personage komt aan zijn einde, de overlevenden zijn twee seconden bedroeft en gaan dan vervolgens verder alsof er niks aan de hand is. Het lijkt wel of Telltale laat in het ontwikkelproces vond dat de aflevering saai was. Daarom hebben ze misschien achteraf nog een paar snelle sterfscènes heeft toegevoegd om ons te raken. Maar ze hebben dit slecht afgehandeld, waardoor de beoogde emotionele aanslag voor mij uitbleef.

Een reddende engel is de tweede helft van de aflevering. Deze vertakt niet alleen op een bevredigende manier, maar zorgt in meerdere gevallen voor een goede laatste actiescene. Er wordt creatief omgegaan met de manier waarop de zombies neergehaald kunnen worden en dat kon ik zeker waarderen.

Drempels

Het is het goede schrijfwerk en een laatste vermakelijke actiescene die From The Gallows redden. Sommige maffe animaties en haastige verhaallijnen zijn echter nog wel drempels waar Telltale duidelijk niet overheen is gekomen. Al met al was A New Frontier geen verkeerd seizoen, maar zeker niet Telltale’s beste werk in deze franchise. We zullen bij seizoen vier zien of deze dalende lijn zich voortzet.

Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1