Review: Superhot VR

Uitdagende missies
Geweldige VR-ervaring

Maar één modus
Grafisch niet sterk

0
Posted 27 juli 2017 by

Superhot is…..wel, super hot. De indiegame werd razend populair in een zeer korte tijd door de bijzondere artstyle, sfeer en unieke gameplay. Superhot wist te innoveren in het FPS-genre, iets wat al jaren niet was gebeurd. Een VR-versie van dit spel was dan ook zeker te verwachten, aangezien het spel zich afspeelt in een simulatie en een first person-perspectief heeft. Ik kan je nu al zeggen: Superhot VR is één van de gaafste VR-ervaringen die je maar kan hebben.

superhot vr

Een ware Neo-simulator

Voor wie nog niet weet wat Superhot is, zal ik een korte uitleg geven. Je speelt een VR-spel genaamd Superhot, een witte wereld waarin de vijanden rood gekleurd zijn. Je krijgt steeds korte levels waarin jij je moet ontdoen van alles dat jou aanvalt. Het unieke aan dit spel is dat de tijd alleen verstrijkt wanneer jij je beweegt. Rijk jij met je hand naar een wapen, dan zullen de tegenstanders ook bewegen. Als een vijand schiet en je beweegt niet, dan zie je de kogel zeer langzaam zien bewegen. Als je echter zelf schiet (of slaat), zal de tijd voor even als normaal verlopen. Hierdoor veranderd het spel in een soort hybride tussen een puzzelspel en een shooter. Elk level biedt weer andere uitdagingen aan en vereisen reflexen en inzicht. Je kan verschillende wapens en objecten gebruiken om de levels uit te spelen, op de manier waarop jij dat wil.

Hoe ziet een level eruit?

Om een beeld te scheppen van het spel, zal ik een gedeelte van een level kort beschrijven. Je begint in een vliegtuig en ziet een pistool voor je op een stoel liggen. Een vijand vlak voor je heeft een uzi in zijn hand, een ander komt van links met een shotgun. Je grijpt snel het pistool en je ziet de eerste kogels al uit de uzi komen. Je beweegt je langzaam naar rechts en richt je pistool op hem. Je vuurt een kogel en ziet een regen van kogels weer op je afkomen. Je duikt onder deze kogel en ziet dat je schot mis is gegaan. Hij komt al schietend op je af gerend. Je stapt naar voren en onder de kogels door, met jouw pistool op zijn hoofd gericht. Je vuurt nogmaals en je ziet zijn hoofd versplinteren. Ondertussen is de man met de shotgun vlakbij je en lijkt te gaan schieten. Je stap terug en naar hem toe, terwijl een hagelschot van zijn wapen vlak langs je gaat. Je doet nog een stap dichterbij en slaat richting zijn hoofd, wat hem naar achteren laat vliegen. Je pakt zijn shotgun en ziet de laatste tegenstander om de hoek komen met een pistool. Je vuurt snel tweemaal terwijl je weg stapt van zijn kogel. Jij raakt en hij mist; op naar het volgende gedeelte.

superhot vr

Uitstekend in VR

De vertaalslag naar VR is uitstekend gedaan. Je speelt het spel met de PS Move controllers, waarmee je allebei je handen bediend. Hierdoor is het niet mogelijk om rond te lopen zoals in het originele spel, maar dit is geen gemis. Na elk level pak je een blok voor je neus beet, wat je automatisch naar het volgende gedeelte brengt. Na een aantal van deze gedeeltes heb je een level uitgespeeld en ga je naar de volgende. Ga je in één van deze gedeeltes dood, begin je weer bij het eerste gedeelte. Het spel werkt dus met een soort checkpoints, wat een uitstekende oplossing is.

Je kan kogels en vijanden ontwijken door te bukken en weg te duiken, net alsof je Neo bent uit de Matrix. Je kan wapens simpel oppakken en gebruiken, vijanden uitschakelen met je vuisten of objecten weggooien met een simpele handbeweging. Het voelt allemaal erg natuurlijk aan, zeker na de eerste 20 minuten. Je komt erachter dat je ook stappen naar  kan zetten met je eigen lichaam, om bijvoorbeeld een mes te ontwijken of om naar een vijand te stappen met een uppercut. Al gauw gutst het zweet van je lichaam naarmate je rondstapt, duikt, bukt en wild om je heen slaat en schiet. Het gave eraan is dat je ook vaak de tijd moet nemen om de situatie goed in te schatten, waarvoor je natuurlijk ook de tijd voor krijgt door de bullet time. Het uitspelen van een missie geeft je een geweldig gevoel, omdat jij het met jouw eigen lichaam en intellect hebt gedaan. Let hierbij wel op dat je geen tafels op stoelen om je heen hebt staan, want ik kan je uit ervaring vertellen dat de punt van een tafel in je scheenbeen geen lekker gevoel is.

superhot vr

Een van de beste VR-ervaringen

Ik durf te zeggen dat Superhot VR één van de beste VR-ervaringen is die je kan hebben, zeker voor €19,99. Een fysieke kant van VR wordt perfect gebruikt en het spel slokt je op in zijn wereld. Het spel is niet perfect: je hebt maar één modus en geen andere opties. Daarbij zijn de kartelige randjes in dit spel erg aanwezig, waardoor de omgevingen niet altijd even mooi eruit zien. Het is echter een geweldige ervaring voor het kleine bedrag wat je neerlegt, eentje die je meerdere malen wil uitspelen en wil laten testen door je VR-loze vrienden. Halen dus!

Een game - en pc fanaat, die bezig is met zijn eigen boek te schrijven. Houdt van couch co-op games, retro en van story-based games. Is niet bang om zijn eigen mening ergens over te geven.