Review: NBA Live 18

Hernieuwd speelplezier
Nieuwe modus: ‘The One’

Magere carrière- en Ultimate Team modi
Visueel niet opgewassen tegen concurrentie

0
Posted 20 september 2017 by

Met NBA Live probeert EA al jaren de strijd van 2K’s basketbal serie te winnen. Tot nog toe met weinig succes, maar daar zou dit jaar weleens verandering in kunnen komen. Gamingnation legt je uit waarom!

NBA Live 18

Waarom moeilijk doen…

In NBA Live draait het dit jaar niet om een zo realistisch mogelijke simulatie die je met tig knoppencombinaties en urenlang ploeteren onder de vingers moet zien te krijgen. Nee, het draait om actie en plezier! Vergeet die bijna elitair hoge instapgraad die concurrent 2K neerzet, NBA Live is een game die aanzet tot een lekker potje basketbal zonder direct faliekant ingemaakt te worden.

De gameplay is zeer toegankelijk: met een paar knoppen kun je mooie pass-, schiet- en verdedigende acties maken, waardoor alles lekker snel en soepel oogt. Hoewel dat ervoor zorgt dat het spel ook gelijk een stuk meer arcade aanvoelt dan zijn tegenhanger, maakt het de game uitermate geschikt voor de beginner zonder die nog weinig tot geen ervaring heeft met basketbalgames. De mogelijkheid tot diepgang is voor de meer ervaren gamer overigens wel aanwezig, maar zorgt niet per se dat je wedstrijden met hogere cijfers naar je toe sleept. Het prettige hieraan is dat je ook ongeoefend online aardig mee kan komen.

Visuele vernieuwing

Dat NBA Live een EA-game is valt te zien aan de grafische kwaliteit. De Ignite engine ziet er meer dan prima uit – zeker in vergelijking met andere delen – maar kan in grafisch detail niet op tegen wat de nieuwe Motion engine van 2K weet neer te zetten. Voordeel hiervan is wel dat NBA Live maar zo’n 33 GB op je PS4 inneemt, terwijl diens concurrent ergens tegen de 56 GB aanzit.

De visuele kwaliteit valt ongeveer te omschrijven als een betere variant van die andere – In Europa zo bekende – sportserie van EA. Je leest emotie van gezichten af, de hand- en voetbewegingen tijdens wedstrijden ogen vloeiend, maar kartelrandjes en spelers die zo nu en dan onnatuurlijk langs elkaar heen bewegen doen toch iets af aan de algehele beleving. Desalniettemin blijft de game één van de mooiere titels beschikbaar op de PS4 & Xbox One en in ieder geval de mooiste sporttitel van EA.

NBA Live 18

The One

Hoewel de nieuwste versie van NBA Live de verschillende traditionele modi bevat (carrière, Ultimate Team etc.), ligt de focus vooral op het nieuwe dynamische speltype ‘The One’ waarin je als veelbelovende speler die terugkomt van een lange blessure, onder aan de ladder begint om uiteindelijk in de NBA te schitteren. Je kunt je eigen speler aanmaken en aanpassen op het gebied van uiterlijk (via een gezichtsscan met je mobiel of handmatig), kleding en misschien wel het belangrijkste aspect: speelstijl.

Als je dat eenmaal hebt gedaan kun je beginnen aan jouw opmars door middel van het spelen van wedstrijden en het maken van keuzes. De modus kenmerkt zich door tussenstukjes in een soort documentaire vorm, waarmee je leuke achtergrondinformatie krijgt over bijvoorbeeld de plek en het stadion waar je speelt, of hoe de media jouw carrière volgt. Dit speltype zet op die manier een sfeervol verhaal neer, iets wat nodig is want de menu’s en structuur van het spel zien er verder vrij klinisch en generiek uit. Wat NBA Live wel goed doet is de menustructuur; die is op een soortgelijke manier ingedeeld als hun andere sportgames, wat het voor een gamer die bijvoorbeeld ook Fifa speelt, een stuk gemakkelijker maakt om te navigeren.

Jammer genoeg wordt wel duidelijk zichtbaar dat de ontwikkelaars meer tijd in de dit nieuwe speltype hebben gestoken dan in de carrière of ultimate team modus. Hoewel beiden op zich prima werken zijn er geen echte innovaties te herkennen, terwijl deze modi op gebied van transfers, tactieken en een editor modus (die ontbreekt) echt nog wel een oppeppertje zouden kunnen gebruiken.

NBA Live 18

Conclusie

NBA Live weet zich met het nieuwste deel in hun basketbalserie te profileren op een totaal ander vlak dan concurrent 2K. Plezier en toegankelijkheid staan voorop en daarin is het spel meer dan geslaagd. In visueel opzicht komt het spel mee met de huidige standaarden, en de gameplay voelt op een prettige manier arcade aan.

Nu de spellen van beide concurrenten in de winkels liggen is het aan de gamer zelf: Zoek je arcadeplezier en kwaliteit in een sportgame? Dan is NBA Live 18 de game die je dit jaar zeker aan moet schaffen. Wil je liever diepgang en simulatie, dan zal NBA2K 18 je misschien over de streep trekken. De indruk die EA achterlaat met dit nieuwste deel uit haar Sports collectie voldoet in ieder geval aan de eisen en weet zich knap staande te houden binnen het sportgenre

Redactie

Redactie