Review: LawBreakers

Bruisende community

Matchmaking is soms om te huilen
Moeilijk voor nieuwkomers
Stash Drops zijn geldklopperij

0
Posted 21 september 2017 by

LawBreakers is de eerste game van Boss Key Productions, een studio die geleid wordt door niemand minder dan Cliff Bleszinski, bekend van Gears of War en Unreal Tournament. Boss Key heeft een shooter geleverd die elementen uit het verleden en uit het heden perfect samen laat komen en er hun eigen draai aan hebben gegeven.

LB1

Classes

In LawBreakers zijn de teams verdeeld in twee groepen, de Law en de Breakers. Aan beide kanten krijg je de mogelijkheid om te kiezen uit 9 verschillende classes, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Zo heb je daar bijvoorbeeld de Titan, een class die is uitgerust met een Rocket Launcher, een Neutron Mine en de Crisper, waarmee je tegenstanders kunt elektrocuteren. De Titan beschikt dan ook over meer HP dan andere classes om zo langer in leven te kunnen blijven.

Zo kun je ook kiezen voor de Wraith class, een mix van melee en short ranged elementen. De Wraith is uitgerust met een automatisch pistool, een dolk en ongekende snelheid, om zo zijn tegenstander te snel af te zijn. De Wraith beschikt daarentegen over minder HP, maar blijft dan weer langer in leven doordat hij zich snel over de map kan bewegen en tegenstanders aan kan pakken wanneer ze het het minst verwachten.

Originele Speelmodes

De maps van LawBreakers zijn een belangrijk onderdeel van de game. Zeven van de acht maps beschikken over gebieden waar zwaartekracht geen rol speelt, dit zijn de meest chaotische gebieden waar je letterlijk vanuit elke richting beschoten kan worden. Er zijn in totaal vijf verschillende modi beschikbaar waarvan er twee echt origineel zijn. Naast de welbekende modes als Capture the Flag en King of the Hill is daar de eerste originele speelmode genaamd Occupy.

In Occupy is het de bedoeling dat je met je team een bepaald gebied overneemt om zo punten voor je team te verzamelen. Na een tijdje zal dit gebied verdwijnen en wordt er een andere locatie op de map aangewezen als de Occupy Zone. Daar zul je met je team naar het nieuwe gebied moeten verplaatsen om zo verder punten te verdienen, net zo lang totdat er een team heeft gewonnen.

LB2

De tweede originele modus is Overcharge. In het midden van de map ligt een batterij en deze moet door een van de spelers in je team worden opgepakt en naar je basis gebracht worden. De batterij moet je dan zo lang mogelijk beschermen totdat de meter van jou team 100 procent is opgeladen. De tegenstanders proberen natuurlijk de batterij terug te stelen en naar hun eigen basis te brengen om zo het zelfde doel te bereiken. Dit blijft zich een aantal keer herhalen totdat één van de twee teams genoeg punten heeft verzameld om het gevecht te winnen.

Stash Drops

Na ieder level dat je in rang steigt verdien je Stash Drops. Dit is vrijwel hetzelfde principe als de Loot Boxes uit Overwatch. Iedere box bevat 4 items die uiteenlopen van skins, stickers tot avatars. Elke daarvan heeft een bepaalde mate van zeldzaamheid, van de simpele Common items tot de mooiere Epic en Legendary items. De zeldzamere items zijn alleen zo moeilijk te krijgen en duur om te unlocken dat je bijna verplicht bent om echt geld uit te geven aan Stash Drops om zo mooiere spullen te krijgen.

LB3

Lastig voor nieuwkomers

Een tegenvaller in LawBreakers is het matchmaking systeem. Naast het feit dat een fatsoenlijke lobby vinden vrijwel onmogelijk was, wordt je tot nu toe steeds in teams geplaatst met spelers van verschillend rangen. Voor nieuwelingen is het daarom nogal lastig om in de game te komen, omdat de game van zichzelf nog redelijk nieuw is zal dit ongetwijfeld verbeteren. Boss Key luistert dan ook goed naar hun community en komt dan ook regelmatig met nieuwe updates.

LB3

Conclusie

Er zijn steeds meer spelers die deze game een kans geven en zo begint er een bruisende community te ontstaan waar Boss Key gelukkig goed naar luistert. Naast de reguliere updates beloven ze ook na verloop van tijd een paar nieuwe modi toe te voegen. Na een stroef begin zie ik de toekomst van LawBreakers ietwat rooskleuriger in.

Danny Naumann

Danny Naumann
Gamer in hart en nieren! Liefhebber van Fighters, RPG's, Platformers en Horror games. Naast gamen hou ik me voornamelijk bezig met Trading Card Games.