Review: I want to be human

Irritante controls
Domme vijanden
Kinderachtige humor
Visueel erg irritant

0
Posted 11 juli 2017 by

Het staat buiten kijf dat veel gamers en journalisten de indiegame developers graag een hart onder de riem willen steken. Ze doen zo hun best met minimale middelen. Helaas moeten we ook doodeerlijk zijn over de kwaliteit van hun spellen en eerlijk is eerlijk: I Want To Be Human is een nare ervaring op meerdere fronten.

I Want To Be Human

Recept voor een migraine

Ik had best veel zin om dit spel te spelen. Ik ben een fan van 2D-platformspelletjes, aangezien ik nog van de redelijk oude garde ben in de gamewereld. De artstyle zag er best gaaf uit en gaf mij een soort Tim Burton-vibe. Helaas zijn dit de enige twee positieve dingen die ik over dit spel kan vertellen.

I Want To Be Human is een 2D platformer met een retrolook, waarin je om je heen kan schieten. Helaas wordt de term retro hier gebruikt als een excuus om weinig moeite te steken in het uiterlijk van het spel. De problemen met het spel beginnen namelijk al met het visuele aspect: het is gewoon lastig om naar te kijken. Alles beweegt spastisch heen en weer, alsof je net 5 kilo suiker in je mik hebt gestopt. Bovendien lijkt het net alsof ik kleurenblind ben, aangezien er maar drie kleuren zijn: wit, zwart en rood.

Het verhaal wordt verteld in comic panels, die lastig te lezen zijn door de rare plaatsingen, gekartelde belijningen en het Comic Sans-achtige font. Ik heb daarom geen moeite gedaan om het verhaal te volgen, aangezien ik geen zin had om koppijn te krijgen. Het enige wat ik weet is dat je een vampiermeisje bent die haar vriendje als een hoed op haar hoofd draagt. Ja, het is zo’n soort verhaal. Tel daarbij op dat de humor niet verder komt dan quotes als:”You tampon.” en je weet dat dit spel bedoelt is voor 13 jarige emo’s die “rawr XD” schrijven onder een foto op Tumblr.

Het skippen van de comic panels heeft de hoofdpijn helaas niet voorkomen: de graphics zelf doen dit namelijk al. Het hele spel probeert jou zoveel mogelijk te desoriënteren door de verschillende lagen op de voorgrond en de achtergrond. De gekartelde lijntjes en de dikke randen om het scherm helpen hier ook niet bij. Tel daarbij op dat de muziek snel is en je hebt een perfect recept voor een migraine.

I Want To Be Human

Frustrerende besturing

Dan komen we aan bij de gameplay. Kan dit het spel dan nog redden? Je hebt het cijfer allang gezien, dus je weet het antwoord daarop al. Je kan rondrennen, schieten en springen. Redelijk simpel, toch? Helaas heeft ontwikkelaar Sinclair Strange dit verziekt door de linker analoge stick voor zowel mikken áls lopen te kiezen. Dit is zo enorm frustrerend dat ik maar ben gestopt met schieten. Ik ben doodleuk langs de vijanden gerend en over hen heen gesprongen, die ook weinig deden om mij tegen te houden. Zolang je het einde van het level maar bereikt, boek je progressie. Het spel ‘straft’ jou met een lage score, wat totaal geen impact heeft op jouw speelervaring. De ontwikkelaar heeft waarschijnlijk gedacht dat gamers nog spelen om de puntenscore, zonder dat je daar beloningen voor krijgt.

Het spel geeft je hoofdpijn, is veel te makkelijk, is saai en de humor is vreselijk. Dat het spel €2,49 kost op de Playstation Store, maakt daarbij verder niks uit. Voor dat geld haal ik ook twee hamburgers bij de McDonalds. In dat geval krijg ik op zijn hoogst alleen wat maagkramp en problemen op de wc, iets wat een minder vervelend vooruitzicht is dan het spelen van I Want To Be Human.

Een game – en pc fanaat, die bezig is met zijn eigen boek te schrijven. Houdt van couch co-op games, retro en van story-based games. Is niet bang om zijn eigen mening ergens over te geven.