Review: Football Manager 2017

+ gestroomlijnd en overzichtelijk
+ fantasy draft is offline speelbaar

- aantal licenties ontbreken
- brengt weinig vernieuwing met zich mee

2
Posted 30 november 2016 by

Het is en blijft een genre op zich: de Football Manager reeks. Een spel waarin het niet om actie draait, maar om plannen en strategie. Een spel waarin het niet draait om de flitsende graphics, maar om de informatie en de tabellen. Sommige zullen dit als saai ervaren, terwijl anderen hier uren in kunnen storten. Aan het begin van deze maand is Football Manager 2017 uitgekomen, dus ik heb genoeg tijd gehad om ervaring op te doen. Het wordt dus hoog tijd om deze ervaring met jullie te delen!

Football Manager 2017

Wat is er veranderd?

Het is natuurlijk erg belangrijk om te kijken wat er precies anders is ten opzichte van het vorige deel. In de laatste jaren heeft ontwikkelaar Sports Interactive veel gedaan  om het spel aantrekkelijker te maken voor het publiek, door bijvoorbeeld 3D-graphics te implementeren tijdens de wedstrijden. Echter, aan het concept van Football Manager kan weinig veranderd worden: je kiest als manager een team die jij wil besturen. Het aanbood is gigantisch: zelfs de meest obscure voetbalcompetities en teams kan je uit kiezen. Het is daarom jammer dat de licenties bij de grootste clubs ontbreken. Zo kloppen sommige tenues en logo’s niet en dat doet wel afbreuk aan de nauwkeurigheid van het spel. Gelukkig is er de Steam Workshop, waarin users zelf logo’s en tenues maken.

Maar wat is er precies nieuw of veranderd in het laatste deel? Om te beginnen is het nu mogelijk om je manager tot in de details aan te passen. Ook kan je jouw eigen foto gebruiken als gezicht. Helaas is deze technologie nog lang niet perfect, dus het gebruiken van je eigen foto’s kan leiden tot hilarische resultaten. Ook zijn er nieuwe camerapunten toegevoegd tijdens de wedstrijd, zodat je vanuit verschillende hoeken de actie kan bekijken. Het spel ziet er wat gedetailleerder uit, mede door de motion-capture die gebruikt is. Verwacht alleen niet teveel van de graphics, aangezien deze nog steeds hopeloos achterlopen.

Football Manager 2017

Ten slotte is Fantasy Draft nu offline speelbaar. In Football Manager 2016 was deze modus all aanwezig, maar alleen in de multiplayer-modus. Je speelt dan tegen een A.I. tegenstander, waarin je met een bepaald budget een team maakt om deel te nemen aan een wedstrijd of toernooi. Het is een leuke manier om snel een rondje Football Manager te spelen.

Gestroomlijnde en overzichtelijke informatie

Hierboven zijn de nieuwe toevoegingen in het spel. Zoals je zelf al kan zien, is het niet denderend veel. Sterker nog, het is een zeer magere aanvulling. Waarin Football Manager 2017 echter wel stappen heeft gemaakt, is het overzichtelijk maken van de informatie. Zo zijn je berichten gescheiden, waardoor de stortvloed aan informatie netjes verdeeld blijft. Je spambox is vervangen door een social feed, wat veel overzichtelijker is. Hierin staat de iets minder belangrijke informatie. Zo worden de belangrijke en minder belangrijke berichten netjes van elkaar gescheiden.

Football Manager 2017

De verslagen zijn veel fijner om te lezen: zo hebben de scoutingverslagen de plus- en minpunten netjes opgesomd en wordt de noodzakelijke informatie netjes in kaart gebracht. De informatie is hierdoor veel gestroomlijnder, maar ook gedetailleerder. Je kan als manager veel meer informatie vergaren na een wedstrijd en een duidelijker beeld krijgen van je team.

Weinig nieuws onder de zon

Alhoewel Football Manager 2017 een solide spel is, brengt het erg weinig vernieuwing met zich mee. Alhoewel het spel de informatie een stuk fijner brengt, voelt het niet aan als een volwaardig vervolg. Als je nog nooit een Football Manager spel hebt gespeeld, raad ik je absoluut aan dit spel te kopen. Heb je 2016 al in het bezit en twijfel je nog, dan raad ik je aan een jaar te wachten op het volgende deel. Nou, nu maar weer verder om met mijn team op de eerste plek te belanden in de Eredivisie….

Een game - en pc fanaat, die bezig is met zijn eigen boek te schrijven. Houdt van couch co-op games, retro en van story-based games. Is niet bang om zijn eigen mening ergens over te geven.