Review: Endless Space 2

Dynamisch politiek systeem

Zeer lastig voor beginners
Brengt weinig nieuws
Gevechten zijn saai

0
Posted 30 juni 2017 by

In 2012 werden wij geïntroduceerd tot Endless Space, een 4x strategiespel in de ruimte. Het spel werd goed ontvangen en was een welkome aanvulling in het bekende genre. Is het tweede deel een waardige opvolger? Naar mijn idee is dat wel het geval.

Een typisch 4x strategiespel

Helaas moet ik met de wat mindere kant van Endless Space 2 beginnen: het spel brengt weinig nieuws op de tafel. Het is een typisch 4x strategiespel, wat staat voor eXploring(verkennen), eXpanding(uitbreiden), eXploiting(uitbuiten) en eXterminating(uitroeien). Het wordt gespeeld in beurten, waarin elke speler zijn (langdurige) strategie kan plannen en uitvoeren. Zo kan je een vredig volk worden dat geniet van technologische ontwikkelingen of als de beste kan handelen, of juist een agressief ras dat alles uitroeit wat er op het pad komt. Je verzamelt goederen op verschillende planeten die je kan koloniseren in verschillende sterrenstelsels. Zo nu en dan zal je lastig gevallen worden door piraten die jouw planeten en basissen willen plunderen. Je kan het spel op verschillende manieren winnen, waardoor elke speler op zijn eigen manier kan spelen. Ik wil hierbij wel waarschuwen dat dit spel erg lastig is voor beginners: je zal talloze menu’s, instructies en tutorials tegenkomen en door moeten lopen, eer dat je goed wil beginnen aan dit spel. Het kan soms overweldigend zijn, dus houd hier rekening mee. Dit is niet een spel dat je even een uurtje gaat spelen, maar waar je een avond voor moet boeken. Wees gewaarschuwd!

Endless Space 2 heeft dan niet een erg origineel concept, maar de uitvoering ervan is wel erg goed. Om te beginnen zijn alle acht facties interessant: de achtergrondverhalen zijn interessant, evenals de manier waarop ze spelen. Zo heb je de Unfallen, die het hele universum willen verbinden met vrede en harmonie. Ze kunnen planeten en stelsels met elkaar verbinden, wat weer verbonden is aan het (letterlijke) hart van de Unfallen. Je hebt ook Horatio, een zeer narcistische man die zichzelf heeft gekloond omdat hij zichzelf zo geweldig vindt. Elk ras speelt op een unieke manier: zo heb je de Riftborn, een robotische factie die hun eigen volk kan bouwen. Zij hoeven dus hun volk niet te verhuizen tussen de verschillende planeten. De Unfallen kunnen juist weer makkelijker koloniseren, vanwege de verbindingen die zij maken tussen de planeten. Tel daarbij op dat het spel ook met quests en willekeurige events op de proppen komt, zodat je uitgedaagd blijft. Dit zorgt er ook voor dat je soms van je uitgestippelde pad moet uitwijken en dat je soms moet experimenteren met jouw factie. Je zal echter niet al te veel uitwijken: zo zal je met de Unfallen gaan domineren door middel van oorlogvoering. Oorlog kan echter wel een middel zijn dat je kan gebruiken, als de nood erg hoog is. Zo blijft het spel interessant, maar behouden de facties ook hun eigen unieke vaardigheden.

Dynamisch politiek systeem

Een nieuw concept in Endless Space 2 is het dynamische politieke systeem. Elke factie heeft namelijk een keuze uit verschillende politieke partijen, met daarbij behorende verkiezingen en verschillende politieke systemen. Elke keuze brengt verschillende beloningen en risico’s met zich mee, dus het is aan jou om te bepalen welke richting je op wil. De keuzes die jij maakt in het spel, bepalen welke politieke partij meer aanhang krijgt. Je kan voorspellingen zien van het aantal stemmen dat een partij krijgt, waarbij je bovendien ook wat geld kan inzetten om mensen om te kopen in jouw faveur.

Zo speelde ik met de Lumeris, een factie die draait om handel, economie en zaken doen. Ik begon rustig aan met zaken doen, waarbij de Pacifisten en de Ecologisten de heersende partijen waren. Toen ik langzaamaan mijn rijk begon uit te breiden en ook een kleinere facties had geabsorbeerd, begonnen de Militairen vervelend te doen. Ze kregen steeds meer aanhang en waren erg ontevreden over mijn pacifistische houding, wat voor onvrede zorgde in mijn rijk. Je moet er dan voor zorgen dat je de juiste wetten aanneemt en de juiste keuzes maakt in je technologische ontwikkelingen. Endless Space 2 zorgt ervoor dat alle elementen met elkaar verbonden zijn en invloed op elkaar hebben.

Zwakke punten

De enige echte zwakke punten in Endless Space 2 zijn de diplomatie en de gevechten. De diplomatie is adequaat, maar ik had diepgaandere mogelijkheden verwacht. De tegenstanders komen soms met de meest vreemde voorstellen, of worden plotseling boos op je zonder een zinnige aanleiding. Naar mijn idee is handel alleen nuttig als je de tegenstander de baas bent, aangezien je dan er vanuit kan gaan dat de ander geen rare dingen gaat doen. Helaas is dit een veel voorkomend probleem binnen 4x spellen, aangezien de Civilization-reeks hier ook last van heeft.

Ik vind het ook jammer dat de gevechten geautomatiseerd zijn. Je kan zelf schepen in elkaar zetten, wat wel gaaf is. Je kan pantser, wapens, motoren en add-ons toevoegen om zo jouw eigen vloot samen te stellen. Je kan echter niet zelf vechten: je moet toekijken hoe de computer alles voor jou doet. Ik moet toegeven dat dit wel goed gedaan is, aangezien je vrij kan rondkijken en de gevechten er aardig uitzien. Ik had alleen gehoopt dat we zelf hadden kunnen vechten: dat had een unieke toevoeging geweest aan dit genre! Het is leuk om een paar keer een gevecht te kijken, maar daarna zal je altijd kiezen om het gevecht snel af te handelen, zodat het uiteindelijk uitkomt tot het vergelijken van cijfertjes.

Must-have voor strategie liefhebbers

Iedereen die van diepgaande games en strategie houdt, moet Endless Space 2 aanschaffen. Je zal tientallen uren steken in het ontdekken van alle facties, de beste strategieën, het worstelen met de politieke partijen en het veroveren van de zonnestelsels. Wellicht is het spel niet heel origineel en uniek, maar het excelleert in de dingen die het wel brengt. Als het spel wat meer unieke functies had gebracht, had ik het een hoger cijfer gegeven. Dit neemt niet weg dat Endless Space 2 een prachtig spel is om naar te kijken en je kan opslokken in zijn visuele, strategische en politieke wereld.

Een game - en pc fanaat, die bezig is met zijn eigen boek te schrijven. Houdt van couch co-op games, retro en van story-based games. Is niet bang om zijn eigen mening ergens over te geven.