Review: Crash Bandicoot N Sane Trilogy

Visueel erg goed!
Winnaarsmentaliteit wordt naar boven gehaald

Soms wat te frustrerend
Camerasysteem voelt echt oud aan

0
Posted 18 juli 2017 by

Crash Bandicoot was in de jaren negentig razend populair. De mascotte van Sony wist met drie platformers vele harten te veroveren en maakte als een van de eerste de sprong naar 3D. Of de game ons anno 2017 nog weet te imponeren, kun je teruglezen in deze review!

Crash Bandicoot N Sane Trilogy

Zo goed als nieuw

De games die oorspronkelijk door Naughty Dog werden ontwikkeld, zijn nu door Viscarious Games onder handen genomen en opnieuw uitgebracht. Viscarious Games heeft slechts minimale veranderingen gemaakt aan de gameplay, maar qua uitstraling en graphics een compleet nieuwe trilogie gebouwd. Alle games zien er namelijk super mooi uit, de details spatten van je scherm, de kleuren komen vele male beter tot hun recht en de belichting is gewoon fantastisch.

Het enige wat er aan de game veranderd is, is het feit dat je ook als Crash’s zus Coco in de eerste twee delen aan de slag kunt en dat er time trials beschikbaar zijn in deze delen. Deze zat al in het originele deel drie en zorgden voor een nog grotere uitdaging!

Crash Bandicoot N Sane Trilogy review 1

3D platformer met beperkingen

Crash zette de platformer misschien niet zo groots op de kaart, zoals Super Mario 64 en Spyro dat een tijdje later wel deden, maar bracht een nieuwe twist aan een landschap dat voor het eerst diepte kon bieden. De games kennen namelijk allemaal een 3D wereld, maar deze is lineair. De camera draait daarentegen wel bij de verschillende levels. Zo is deze achter je te vinden, maar ook voor je en zijn er gebieden waarin de game in een sidescroller veranderd.

Dit is ook een van de punten waar je aan moet wennen, want de game is niet mee geëvolueerd. Platformers kennen inmiddels een camera die zelf te besturen valt en dat is in Crash Bandicoot N Sane Trilogy niet het geval. Het enige wat jij aan het besturen bent, is crash zelf en dat is toch wel even een stap terug zetten.

Frustrerend tot op het bot

Waar we ons ook nog aan geïrriteerd hebben tijdens ons avontuur met Crash en zijn vrienden is het niveau van de game. Nou ja eigenlijk het geduld dat je moet hebben om sommige levels te kunnen voltooien. Voornamelijk de levels die je vanaf de zijkant speelt kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. Het is de combinatie van sprongen, ontwijken van vijanden en weer verder springen die het soms zo frustrerend maken dat je bij sommige levels wel meerdere keren het game over scherm te voorschijn komt.

De Crash Bandicoot N Sane Trilogy is nou typisch een gevalletje van iets met te veel nostalgie. Persoonlijk wist ik ook even niet meer waarom ik nou zo hyped werd door deze aankondiging, maar ik weet nou waarom er een paar van mijn PlayStation controllers destijds zijn gesneuveld. Wat dan wel weer goed is om te zien dat er tot heden geen PS4-controllers zijn gesneuveld. Ach gewoon weer even tot tien tellen en er weer volle bak tegen aan gaan, helpt ook behoorlijk!

Crash Bandicoot N Sane Trilogy: Een uitdagende platformer met zijn nukken

Crash Bandicoot N Sane Trilogy is een leuke en vermakelijke game, maar lijkt vooral te mikken op de fans die met een nostalgische blik naar deze game kijken. Alhoewel de game je op sommige momenten het vuur aan de schenen brengt, blijf je het toch spelen. Bovendien heeft Viscarious Games een geweldige prestatie geleverd met hoe de game eruit ziet en aanvoelt. Er is niks veranderd, maar dat kunnen we ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen. De games zijn in principe zo gebouwd dat er weinig aan te veranderen valt. Alhoewel er al talloze uren in zitten, kunnen we er nog wel wel een behoorlijke tijd mee door om alle time trials te doen en alle trofeeën te ontgrendelen. Al kunnen we bij het laatste niet garanderen dat dit controllers gaat kosten.