De 10 van GamingNation

De 10 game verwijzingen in game-termen

Je hoort de termen regelmatig langskomen, maar waar komen ze eigenlijk vandaan? Veel van de meestgebruikte termen komen van eerdere games. Wij hebben er 10 op een rij gezet, met de herkomst. Dit zijn de 10 game verwijzingen in game-termen, die ook daadwerkelijk (meestal) uit of van andere games komen.

Metroidvania

Het woord metroidvania is een combinatie van Metroid en Castlevania. Beide games hebben samen een nieuw concept in games met zich meegebracht, het vinden van een item die je eerder nodig had. Daardoor moet je tijdens het ontdekken van de gamewereld onthouden waar je een item die je nog niet hebt nodig hebt, zodat je later terug kan gaan en de schat daar alsnog ophalen. Ondanks dat 3D, grote open wereld, triple A games dit ook vaak toevoegen worden metroidvania’s bijna altijd gezien als 2D games.

Doom-kloon

De Doom-kloon is een term die ondertussen eigenlijk niet meer gebruikt wordt. Dat neemt niet weg dat het een term is die snel tot de verbeelding spreekt. Doom was een van de eerste shooters waarin je door een level heen liep en alle monsters op je pad moest doodschieten. Na Doom werden zo’n beetje alle shooters beschreven als Doom-kloon. De shooters van nu zijn vaak geïnspireerd door Halo, die het genre de sfeer heeft gegeven die je nu nog steeds in veel shooters terug ziet.

Rogue (1980)

Rogue-like

Voor mijn gevoel heeft elke derde indiegame waar ik over hoor een Rogue-like of Rogue-lite element. De term komt van de game Rogue uit 1980, een game waar je progressie niet werd opgeslagen en je telkens als je doodgaat vanaf het begin beginnen. Rogue-lite is een recentere term, dat is in principe hetzelfde als een Rogue-like, maar dan is het vaak zo dat je iets mag houden en dus wel steeds een stapje vooruit gaat.

Tank-controls

Tank is een game. Tank is een arcade game origineel uitgebracht in 1974. De game is niet bijzonder en je zal er weinig over horen, maar toch is dat de origine van de term Tank-controls. Tank-controls hoor je vaak terugkomen als we het hebben over remakes of remasters, het is een besturing die niet speler vriendelijk is. Het bekendste eraan is dat je de volle draai moet maken om achter je te kijken. Moderne games hebben daar een oplossing voor gevonden en vaak worden deze controls vervangen in remakes en remastered.

Invert controls

Nee, er is geen game genaamd invert waar invert controls vandaan komen, toch had dit zomaar gekund. De invert controls komen uit Microsoft Flight Simulators en werden de standaard voor controls. Het houdt in dat je naar boven moet sturen om in de game naar beneden te gaan, en andersom. Met een vliegtuig voelt dat nog wel logisch aan, maar toen ze dat in shooters introduceerde was ik blij dat je vaak in het menu deze settings kan aanpassen.

Arcade game

Voor degene die het echt niet weten, een arcade is een hal waar een reeks gamekasten staan die elk 1 game hebben. In de jaren 80 was dit zo’n beetje de enige manier om te gamen en het was wild populair. Door de komst van consoles zijn deze arcadehallen vrij snel verdwenen, omdat iedereen thuis ging gamen. De term is wel gebleven, een game die veel weg heeft, zowel de look als de gameplay of de structuur, van deze arcade games geeft nu de naam door. Een arcade game is er eentje die je steeds opnieuw kan beginnen, een hoge fun-factor heeft en doorgaans niet lang duurt per potje.

snes controller, nintendo

D-pad

Je D-pad is de vierpuntentoets op je controller. Deze is uitgevonden door de makers van de Game & Watch handheld consoles. Deze hadden 1 game op de console en dat was alles. Nintendo heeft deze ‘cross-key’ overgenomen en omgedoopt tot directional pad. De D-pad is dus ook niet echt vernoemd naar een specifieke game, maar heeft wel zijn oorsprong in de vroege ontwikkelingen in games en consoles.

Souls-like

Souls-like games is een recente term die is blijven hangen van de FromSoftware games Demon Souls en Dark Souls. Het is een eenvoudige manier om te omschrijven dat de game bijzonder moeilijk is. Uniek aan de souls-like games is dat je je verzamelde xp laat liggen op de plek waar je dood bent gegaan, die je weer op kan halen door daar heen te gaan en het deze keer beter te doen. Vorig jaar hebben we 10 souls-like games op een rij gezet, voor als je hier meer over wil lezen.

Konami code

De Konami code is de meestgebruikte cheatcode in de gamewereld. Dat zeg ik nu wel, maar dat weet ik eigenlijk helemaal niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat deze code de bekendste is en dat deze nog steeds wel eens als easter egg wordt gebruikt. De code is; up, up, down, down, left, right, left, right, B, A (vaak eindigen met start of select). Doe dit in het menu en soms gebeurt er iets, dan verschijnt er een verborgen level of een menu die je niet wist dat deze bestond. De naam komt van de game gigant Konami, die deze code in veel van haar eerdere games gebruikte.

‘Blue shell’

Eerlijk is eerlijk, deze hoor je niet vaak en toch vind ik het leuk om deze mee te nemen. Zelf heb ik de blue shell maar een paar keer langs horen komen. De blue shell is de oneerlijke, onvermijdelijke aanval op de koploper in Mario Kart. Deze blue shell kan het tij keren in een race en is een naar ding. De context waar ik dit langs heb horen komen is bij de vrienden van IGN, die het gebruikte om een ‘aanval’ op Rockstar in beeldspraak uit leggen.

Welk game verwijzing doet de oorsprong het meest eer aan?

  • Metroidvania (38%, 12 Votes)
  • Souls-like (19%, 6 Votes)
  • Konami code (19%, 6 Votes)
  • Rogue-like (6%, 2 Votes)
  • Arcade (6%, 2 Votes)
  • Doom-kloon (3%, 1 Votes)
  • Tank-controls (3%, 1 Votes)
  • Blue shell (3%, 1 Votes)
  • Invert controls (3%, 1 Votes)

Total Voters: 32

Laden ... Laden ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.