Game Awards

Column-Nation: Het goede voorbeeld geven!

Nieuws

Afgelopen donderdag (vrijdag in Nederland) vond de Game Awards plaats en daar gebeurde iets wat ik al jaren mis in de game-industrie. In een tijd waarin de community’s zich jaren achter elkaar verder uit elkaar dreigen te gaan, zijn het de CEO’s die verbroedering zoeken.

Er zijn eigenlijk niet veel momenten waarop ik tijdens een show als de Game Awards met kippenvel van mijn kruin tot mijn tenen zit. Oké, dit jaar deden ze het wel vaker dankzij het waanzinnige orkest onder leiding van Hans Zimmer. De diverse soundtracks die zij ten horen gaven waren zeker van extreem hoog niveau en zorgde zeker voor wat kippenvel.

Echter was dit nagenoeg niets in vergelijking wat Shawn Layden, Phil Spencer en Reggie Fils-Aime deden. De drie CEO’s van de consoles deden namelijk de opening van de Game Awards en deden dit met zijn drieën. Samen vertelden zij wat het voor hen gaming eigenlijk betekent. Het filmpje spreekt eigenlijk voor zichzelf:

Ik vond dit zo’n krachtige statement en hoop ook zo dat ze dit ook zelf ten harte nemen, als is het maar met de cross-play mogelijkheid in het achterhoofd. Op het moment dat de ‘fans’ elkaar bijna in de haren vliegen omdat ‘hun console’ het beste is of dat er een bepaald ras het beste is, zijn het juist de CEO’s die moeten uitstralen dat de gaming community het meest gebaat is met verbroedering. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat als games op meerdere platformen uitkomen er meer succes voor een uitgever te behalen valt en daardoor ook weer geïnvesteerd kan worden in nieuwe IP of sequels, prequels, remakes van klassiekers en ga zo maar even door.

Natuurlijk is er ook gewoon concurrentie nodig, want als het succes voor het rapen ligt, worden ontwikkelaars al snel gemakzuchtig. Iets wat IP als Assassin’s Creed, FIFA, Battlefield V en Call of Duty al jaren wordt verweten. Door concurrentie blijven teams scherp en dat resulteert er bijvoorbeeld in een game als God of War de Game of the Year award in huis sleept, waar de meeste eigenlijk al ervan uit gingen dat Rockstar’s Red Dead Redemption 2 hem in wel even zou winnen.

Concurrentie is goed, maar wel tot een bepaalde hoogte en natuurlijk willen (en zullen) we ook graag onze mening geven over wat er goed is maar ook wat niet goed is in deze industrie. Op die manier hopen we ook ontwikkelaars en uitgevers scherp te houden, zodat ze altijd alles blijven geven. Persoonlijk hoop ik dat de gaming community alleen eens gaat leren om hun meningen goed te onderbouwen en niet hun mening als een soort feit ergens neer te zetten. Laten we samen, net als de drie CEO’s van Sony, Nintendo en Microsoft er voor zorgen dat we nog jaren kunnen genieten van wat wij zo leuk vinden!

Tagged
Joey Hasselbach
Hoofdredacteur en de ervaren rot in de redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.