Column-Nation: Het gebruik van microtransacties

Nieuws

De komende generatie consoles gaan misschien wel als meer dan ooit gebruik maken van microtransacties. Niet alleen in free-to-play games, maar ook bij de games waar we al de volle mep voor hebben betaald. Door de komst van de microtransacties bij games als Gran Turismo 6 en Forza 5 is het geheel toch in kwaad daglicht terecht gekomen. Is dit nou wel echt terecht?

Black Ops II Microtransacties

Waar ligt de grens?

De microtransacties zijn eigenlijk nooit een erg punt van kritiek geweest. Er waren dan misschien een aantal games die in plaats van free-to-play tot pay-to-win werden bestempeld, maar daarnaast waren de kleine betalingen vooral handig voor degene die geen geduld of tijd hadden om hetgeen zij willen of ‘moeten’ ontgrendelen.
Het meest recente voorbeeld hiervan is natuurlijk Gran Turismo 6. We hebben de microtransacties overigens niet in onze review vermeld omdat we er geen gebruik van gemaakt hebben, maar we wilden het toch even aan de kaak stellen. Om heel eerlijk te zijn, is €149,95 voor een virtuele wagen een beetje overdreven en had Polyphony Digital wel wat minder mogen vragen voor hun in-game credits. Echter begrijp ik ook wel dat ze niet alles voor een prikkie willen weggeven.

Echter vraag ik mezelf dan af waar de grens ligt voor wat je dan moet neerleggen voor een item dat je alleen in-game zult gebruiken en in hoeverre dit ervoor kan zorgen dat het geen pay-to-win systeem gaat worden, in plaats van dat dit mensen met tijdgebrek kan helpen.
Voor Battlefield is er ook al enige tijd de mogelijkheid om al je voertuigen of wapens met alle gadgets te voorzien door middel van een shortcut-kit aangeschaft konden worden. Had je toevallig net een wapen gezien die jij niet hebt, maar een tegenstander wel? Of wil het niet lukken om je vliegtuig in de lucht te houden, omdat je binnen luttele seconden al uit de lucht werd geblazen? Dan gaf deze ‘shortcut-kit’ jou de mogelijkheid om alsnog dat ene wapen te krijgen of een volledig arsenaal om je vliegtuig bescherming te kunnen bieden. Misschien wordt dit niet omschreven als microtransactie, maar het werkt precies hetzelfde als wat games als GT6 en Forza nu bieden.
Concurrent Call of Duty zou weer een andere opvulling aan microtransacties gaan geven. Bij Ghosts en Black Ops II zou je er namelijk onder andere diverse skins en vizieren voor op je wapens kunnen kopen, maar ook extra slots mee kunnen ontgrendelen. Het voegt overigens niet veel toe en je wordt er niets beter van dan een ander, maar het geeft wat meer persoonlijkheid aan de game.
Maar er zijn nog veel meer games waarin de microtransacties worden gebruikt. Ook Rockstar heeft hetzelfde systeem gebruikt voor GTA: Online, waarmee je de digitale bankrekening kunt vullen, zodat je weer nieuwe wapens, eigendommen of zelfs je wagen weer mee kunt upgraden. Op zich betaal je de volle mep om zoveel mogelijk dingen te kopen, maar eigenlijk zou het ook niet eerlijk zijn tegenover degene die al hun geld met hard zwoegen bij elkaar hebben gesprokkeld.

GT 6 microtransacties

Hoe wordt dit geen pay-to-win?

Het is zo gemakkelijk om te roepen dat alle microtransacties meteen oproepen tot pay-to-win en eigenlijk kan ik me in de meeste gevallen ook wel voorstellen dat het zo overkomt. Maar zoals elk verhaal, snijdt het mes aan twee kanten. Stel je voor dat je een game slechts enkele uren per week, maand of zelfs jaar speelt. Je wilt lekker online laten zien dat je het kan, maar als dan alle tegenstanders items hebben die vele malen ‘beter’ zijn of het spelen makkelijker maken dan kan ik me ook wel voorstellen dat het allemaal een stuk lastiger voor je wordt. De logische keuze zal dan ook zijn om wat geld neer te leggen om alsnog enigszins aan te kunnen sluiten.
Zouden uitgevers dan moeten besluiten om ervoor te zorgen dat in online games de verschillen tussen de teams niet al te groot worden en al deze spelers te verdelen onder hun rank? Dan zou je weer krijgen dat je weer niet samen met een vriend kunt spelen, omdat hij misschien wel net zo goed is als jij of juist een stuk beter is en daardoor ergens anders terecht komt.

Hoe dan ook zal het invoeren van microtransacties altijd een probleem blijven. Voegt men ze toe dan heeft men degene die deze games eerlijk spelen en doet men het niet heeft men degene weer die eigenlijk niet veel tijd voor hun games over hebben.
Ik wil deze column dan ook afsluiten met de vraag: Wat is jullie ervaring met microtransacties en hoe vinden jullie dat deze in games gebruikt moeten worden? Laat het ons vooral weten in een reactie.

Joey Hasselbach
Hoofdredacteur en de ervaren rot in de redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.