Cyberpunk 2077

Column-Nation: Cyberpunk 2077 zou zomaar een zesje kunnen zijn

Nieuws

Als de crewleden van Gamingnation elkaar face-to-face ontmoeten, komt het onderwerp videogames natuurlijk vaak naar voren. Soms zijn er dan gesprekken of discussies die me bijblijven. In deze column zou ik graag eentje daarvan bespreken.

Het was afgelopen augustus tijdens de Gamescom in Keulen. Als ik mij niet vergis was het de woensdag, waarop ikzelf en twee andere redacteuren op het treinstation stonden te. Bij zulke grote evenementen zie je elkaar eigenlijk maar weinig. Je hebt ieder je eigen afspraken en komt elkaar wellicht alleen maar toevallig tegen.

Vandaar dat het einde van de dag een mooi moment is om alles te bespreken. Wat was het onderwerp van die dag? Cyberpunk 2077. Ik was de gelukkige die een demo van drie kwartier van het spel mocht zien bij CD Projekt RED.

Natuurlijk waren de andere twee redactieleden benieuwd wat ik van het spel vond. Het probleem; ik kon enige teleurstelling niet onderdrukken. Natuurlijk waren mijn verwachtingen hoog, zoals bij velen anderen. Toen ik drie kwartier later de booth van CD Projekt RED uitstapte, had ik heel veel gemengde gevoelens. Mijn eerste gedachte, aangezien ik deels verantwoordelijk zou zijn voor de preview, was hoe ik dit zou gaan brengen aan Gamingnation.

Cyberpunk 2077

Torenhoge hype

Een aantal uur daarna ontmoette ik dus mijn redactiecollega’s, waarbij ze natuurlijk meteen vroegen wat ik van de demo vond. Ik kwam met het volgende antwoord; “de game is denk ik overhyped”. De teleurstelling was zichtbaar in hun ogen. Bij doorvragen gaf ik aan dat ik dacht dat Cyberpunk een gave game ging worden. Het leek een open wereld versie te worden van een van de recente Deus Ex-games, wat als muziek in mijn oren klonk. Maar kon ik begrijpen waar de torenhoge hype vandaan kwam? Eigenlijk niet.

De redacteuren waren het niet met mij eens. Ten eerste is dat hun recht en ten tweede vond ik dat ook zeer begrijpelijk. Een van hun tegenargumenten was dat de berichten over de game (en eerdere demo’s die ik niet gezien had) zeer veelbelovend waren. Dit was ik natuurlijk met hen eens. Het probleem was echter dat ik in mijn demo geen enkel bewijs had gezien van die veelbelovende zaken. Zoals het een goede preview betaamt, heb ik dan ook een recensie gegeven van de demo die ik gezien had, niet de onbewezen berichten die ik gehoord had.

Wees voorzichtig, fancultuur

Toen ik nogal koppig aan mijn mening vasthield, kwam een van de redacteuren met een bepaalde opmerking. Deze is me tot de dag van vandaag bijgebleven. “Je praat nu over Cyberpunk 2077 alsof het een zesje gaat worden”. Hiermee bedoelde hij dat de game een score van zes uit tien zou gaan krijgen bij een recensie. Die gedachte klonk mij ook vreemd in de oren, waardoor ik lang erover heb nagedacht.

Het weerwoord dat ik vaak mentaal geef bij een fictieve versie van dit gesprek is: “hoe weet je dat Cyberpunk 2077 niet een zesje zou kunnen zijn?” Logischerwijs klinkt dit als heiligschennis, maar bedenk je goed hoe vreemd dat klinkt. In essentie hebben we hiermee een definitieve mening gevormd over een spel dat nog niet eens uit is. Dit is een onderdeel van fancultuur waar we naar mijn mening voorzichtig mee moeten zijn.

Eerst zien en dan geloven

Bedenk je dan daarna ook het volgende. In de preview die we kregen hebben we 45 minuten van de game gezien. Even er van uitgaande dat Cyberpunk 2077 net zo lang is als The Witcher 3, 150 uur gemiddeld, hebben we daarmee 0,5% van de game gezien. Het zou apart zijn om een definitieve mening te vormen als je slechts zo’n deel gezien (dus niet gespeeld) hebt. Dat is net zoiets als de eerste 25 seconden van een film zien en daarop je eindoordeel baseren.

“Maar de makers van de game hebben gezegd dat al deze mooie dingen in de game zullen zitten, dat is toch gaaf?” Dit is een opmerking die ik ook vaak hoorde. En natuurlijk is dat gaaf, ik hoop ook zeker dat de game alles bevat wat het beloofd. Het probleem echter: ik vind als recensent dat ik moet vertrouwen op wat ik zie, niet op wat ik hoor. Een ontwikkelaar kan mij van alles beloven, maar ik geloof bij recenseren in eerst zien en dan geloven.

Geen kwaad daglicht

Waarom ben ik zo sceptisch? Wellicht ligt het aan al die jaren in de game-industrie, waarbij ontwikkelaars soms ronduit gelogen hebben over hun spellen. Ik moet vooral denken aan Aliens: Colonial Marines, waarbij de gehele Gamescom-demo bij elkaar gelogen was. Daarom zou ik gamejournalisten willen vragen om voorzichtigheid te betrachten. Vertrouw op wat je daadwerkelijk ziet en speelt, niet op wat je zonder bewijs verteld wordt.

Nu is mijn doel van deze column absoluut niet om mijn mederedacteuren in een kwaad daglicht te zetten omtrent deze discussie. Ik heb alle respect voor hun mening en ben ook erg blij dat ze die met me gedeeld hebben. Het heeft me namelijk ontzettend aan het denken gezet, wat leidde tot deze conclusie.

Cyberpunk 2077

Laat me je dit adviseren

Cyberpunk 2077 zit in een bepaalde positie die slechts weinig spellen hebben. De hype voor het spel is namelijk torenhoog. Wat er daardoor gebeurd is dat als je het spel ook maar enigszins bekritiseert, mensen gelijk denken dat je het een slecht spel vind. Niets is minder waar. Cyberpunk 2077 lijkt me een erg leuk spel, maar niet de komst van de videogame-messias die velen verwachten. Probeer ik daarmee het spel de grond in te boren? Natuurlijk niet.

Met dit stukje advies wil ik de column afsluiten; vorm je mening niet van tevoren. Er is maar één moment waarop je weet of een spel goed of slecht is; het moment waarop je het volledige spel in een ongecontroleerde situatie flink hebt kunnen spelen. Een eindconclusie trekken op enig ander moment is nooit verstandig. Dit geldt voor zowel consumenten als journalisten.

Hoe kijken jullie tegen deze ideeën aan? Al maanden malen deze door mijn hoofd. Ik hoor het graag van jullie.

Tagged
Niek Vink
Oprichter, redacteur en columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1

1 thought on “Column-Nation: Cyberpunk 2077 zou zomaar een zesje kunnen zijn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.