0
Posted 22 oktober 2017 by Robert Buckert in Column
 
 

Column-Nation: Top 5 Mario Soundtracks

Met de aankomende release van Super Mario Odyssey (27 oktober) blik ik graag via een speciale manier terug op de 3D Mario platformers sinds de Nintendo 64. Namelijk door mijn favoriete soundtracks uit deze games met jullie te delen!

super mario odyssey, musical, nintendo switch

Videogames en muziek zijn in mijn ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op het moment dat ik begon met gamen, begon ook mijn muzikale reis. Voor mij is een goede game een game die een perfecte balans weet te vinden tussen gameplay en muziek. Nintendo weet mij hierin tot nu toe altijd te prikkelen en te verrassen. Ik deel graag hieronder mijn top 5 favoriete momenten uit 3D Mario games waar muziek voor mij een belangrijke rol speelt.

Super Mario 64 (Nintendo 64, 1996)

Deze eerste echte 3D Mario game kent in mijn ogen heel veel goede soundtracks. Het was ook lastig om er eentje uit te kiezen. Zo heb je bijvoorbeeld de muziek uit het onderwaterlevel Dire Dire Docks. Een prachtige kalme melodie die probeert een balans te creëren tussen de soms wat stressvolle gameplay in dat level. Een andere die ik nog wil noemen is ‘Staff Roll’, de muziek die speelt tijdens de credits. Erg mooi hoe de sfeer van de muziek zich aanpast aan de beelden. Het zorgde ervoor dat ik een groot gedeelte van de credits heb uitgekeken.

Als favoriet heb ik uiteindelijk gekozen voor het meest kwaadaardige nummer ooit uit een Nintendo game, namelijk Ultimate Koopa. De combinatie van die laatste (nu oerlelijke) Bowser samen met dit nummer maakte me echt bang de eerste keer. Zonder muzikale termen te gebruiken, kan ik zeggen dat alles in dit nummer erop is ingesteld om een bange/boze/duistere sfeer te creëren. In mijn ogen is ze dat zeker goed gelukt, luister en oordeel zelf maar:

Super Mario Sunshine (GameCube, 2002)

Voor velen is deze game de beste 3D Mario ooit gemaakt, alleen al vanwege de vrolijke zomerse sfeer. Het staat ook in groot contrast met Super Mario 64. De graphics hebben een grote stap kunnen maken en ook de muziek heeft een verbeterde kwaliteit. Hoewel de muziek nog steeds computer gemaakte geluiden zijn, kunnen we hier met een beetje fantasie al beter inschatten welke instrumenten de componist in gedachten had. Sowieso zorgt de totaal andere sfeer van de game voor totaal andere nummers.

Mijn favoriet uit deze game is toch wel Delfino Plaza. Na het behalen van een ster (zonnetje), kwam je altijd weer terecht in deze overworld. Ik kon me er toch vaak wel op betrappen dat ik net iets langer bleef rondlopen om te genieten van dit duet tussen, naar mijn idee, twee gitaren en een accordeon. Het zet de goede sfeer neer voor de omgeving waar Mario doorheen loopt. Namelijk een zonnig land lopend over een scheepswerf met marktkraampjes. Bekijk en luister de track hier:

Super Mario Galaxy (Wii, 2007)

We nemen weer een grote sprong in de tijd en gaan naar de volgende grote 3D Mario game op de Wii. Deze keer speelt alles zich af in de ruimte, wat natuurlijk zorgt voor een verandering in muziek. Mario ontdekte namelijk andere planeten dus moest de muziek dat episch en vol overtuiging laten merken. Een eerste belangrijke en grote aanpassing was het gebruik van echte instrumenten. Ik kan me het moment nog goed herinneren dat ik deze game aanzette en bij de eerste klanken meteen kippenvel kreeg.

Er zijn in deze game heel veel soundtracks die ik mooi vind en vaak gebonden zijn aan een bepaalde planeet. Het is eigenlijk een aanrader om de game (opnieuw) te gaan spelen en is goed te luisteren naar de muziek van elke nieuwe planeet. Je zult merken dat er steeds een andere sfeer wordt neergezet. De eerste wereld Good Egg Galaxy heeft bijvoorbeeld een prachtige soundtrack en laat meteen zien wat de orchestrale mogelijkheden zijn van een 3D Mario game.

Toch vind ik Gusty Garden Galaxy de planeet met het mooiste nummer. De sfeer van de muziek doet namelijk een beetje denken aan The Legend of Zelda Skyward Sword (die toen nog uit moest komen). Blijkbaar creëert deze sferische muziek een gevoel van zweven, dit zien we zowel in deze wereld als in Skyward Sword terug. Bekijk hier beelden van de game met natuurlijk de bijbehorende soundtrack:

Super Mario Galaxy 2 (Wii, 2010)

Een beetje een vreemde eend in de bijt. Toen de game drie jaar later verscheen na het eerste deel voelde het voor mij niet als een volledig nieuwe 3D Mario game. We hadden de planeten nu wel gezien en ik was bang dat Nintendo minder tijd had gestopt in het arrangeren van de muziek. Deels was dit ook het geval. De planeten voelden inderdaad repeterend aan en de muziek zorgde niet voor datzelfde epische gevoel wat ik bij deel 1 wel had. De muziek was namelijk ook vaker een combinatie van echte instrumenten en computer gemaakte geluiden.

Er waren gelukkig nog steeds genoeg toffe soundtracks, maar het doel van deze muziek was door het gebrek aan vernieuwing minder interessant. Mijn favoriete soundtrack uit Super Mario Galaxy 2 is de tocht naar Bowser en daarmee ook het laatste eindgevecht uit de game. Door de muziek voelt het alsof het de laatste tocht van je leven is. Erg opzwepend en episch met veel strijkers die zich goed laten horen. Een prachtig slotstuk van toch ook weer een prachtige game. Niet voor niets staan beide games in veel top 100 lijstjes.

Super Mario 3D World (WiiU, 2013)

We zijn weer drie jaar verder en aangekomen bij de laatste game die ik ga bespreken. Nintendo heeft met de WiiU qua beeldkwaliteit een sprong vooruit gemaakt, Mario springt en rent erop los in high definition. Op muzikaal gebied begon de zoektocht naar een nieuw genre. Na de exotische klanken van Super Mario Sunshine en de epische orkestrale muziek uit de Galaxy serie probeert Nintendo in deze game weer terug te gaan naar het concept van Super Mario 64. Elke wereld is namelijk weer gekoppeld aan een eigen sound, in plaats van een overkoepelend genre dat steeds terugkomt in allerlei werelden.

Qua gameplay heeft de game meer weg van een 2D Mario game, vergelijkbaar met New Super Mario Bros games, al zijn de levels wel in 3D. Vanwege deze aanpak kon er veel muziek worden ‘geremastered’ uit eerdere games. Dit zorgde jammer genoeg voor een stuk minder originele composities. Toch is het Nintendo gelukt om ook in deze game de muziek iets unieks mee te geven, namelijk het jazz sausje. In veel nummers was er een grote rol weggelegd voor saxofoon, trompet of andere blazers. De game kent ontzettend veel vrolijke arrangementen zoals jazzy sneeuw, vuur, woestijnlevels enzovoorts. Een moeilijke keus dus om een favoriet nummer te kiezen, maar uiteindelijk toch voor onderstaande gekozen. Als je zelfs een Bowser wereld jazzy kan laten klinken….:

Wat gaat de toekomst brengen?

Met Super Mario Odyssey in het vooruitzicht (NOG MAAR 5 DAGEN!!), ben ik erg benieuwd naar wat Nintendo gedaan heeft met de muziek. Als we de laatste trailer mogen geloven, blijft Nintendo een beetje in de buurt van de vrolijke jazzmuziek alleen nu meer richting musical/broadway. Op 27 oktober hoop ik in ieder geval weer te kunnen genieten van een unieke Mario game. Een game die mij weer weet te verrassen wat betreft muziek en gameplay.

Er zijn zoveel fantastische soundtracks van allerlei games en consoles, daar is één artikel veel te kort voor. Daarom heb ik mij ook gericht op Mario games en zelfs binnen deze games is er teveel keus. Deze Top 5 is vooral bedoeld als een opstapje naar jullie verhalen! Wat is jouw favoriete 3D Mario soundtrack en waarom?

Zou je graag een vervolg willen zien op dit artikel (of juist niet), maar dan met een andere game franchise, laat dat dan ook even weten 🙂


Robert Buckert

 
Robert Buckert

Gamer en muzikant sinds de N64. Nintendo consoles zijn mijn favoriet, maar heb ook een PS4 voor RPG exclusives zoals Uncharted, TLOU enz.