0
Posted 17 september 2017 by Dwayne Vrancken in Column
 
 

Column-Nation: Uitdagen versus ervaren

Het is nu zo’n achttien jaar geleden dat ik voor het eerst de woorden: “Snake? Snake?! SNAAAAAKE!” uit mijn televisie hoorde komen. Ik had net een Playstation gekregen met Metal Gear Solid en ik had eigenlijk meteen door dat ik aan een speciale game was begonnen. Ik was een jaar of zes en had tot op dat moment eigenlijk alleen Commander Keen gespeeld en bij mijn grote neef thuis had ik op de NES en later ook de SNES Castlevania, Earthworm Jim 2 en Super Metroid uitgespeeld. MGS was voor mijn zevenjarige geest iets totaal nieuws.

Ondanks het feit dat ik veel te jong was om het complexe verhaal vol spionage en plottwists te snappen, en mijn Engels nog niet super goed was, merkte ik dat dit verhaal en vooral de manier waarop het verhaal verteld werd, een apart gevoel bij me losmaakte. Tussen het stukjes spelen door zaten zulke interessante lange filmpjes waarop van alles gebeurde. Prikkels, prikkels, prikkels! Waar videospelletjes voor mij eerst bestonden om te winnen, of om simpelweg muntjes te verzamelen, gaf dit spelletje mij een ervaring.

Toen Hideo Kojima eind jaren negentig MGS regisseerde had hij de beschikking over een nieuw scala aan gereedschappen om zijn verhaal te vertellen. Natuurlijk waren er destijds al verhalende games als Monkey Island, die gebruik maakten van een zekere vorm van een filmscript om het verhaal te vertellen, maar Kojima had ook een groep stemacteurs en nieuwe technologie tot zijn beschikking om zijn verhaal te vertellen. Het maken van een game kreeg dus een nieuwe dimensie. Een trend die we eigenlijk na elke generatiewisseling terug zien.

Metal Gear Solid

Ik vind het heerlijk hoor, verhaal gedreven games. Even mezelf verliezen in een meeslepend verhaal. Maar nu heb ik na die campaigns in The Last of Us, Until Dawn en Uncharted toch een bitterzoet smaakje in mijn mond; een hele goed ervaring ja, maar waar waren de moeilijke eindbazen, onoplosbare puzzels en dat gevoel van adrenaline? Van de uitdaging die ik gewend was, is niet echt sprake meer en dat vind ik jammer.

maxresdefault

Ik dacht heel lang van: “Ach ja, misschien ligt het ook wel een beetje aan mijn eigen verwachtingen.” Tot ik kennis maakte met de Souls-games. De Souls games!!! From Software brengt een uiterst evenwichtige combinatie tussen ervaring en uitdaging; geen moeilijkheidsgraad en geen duiding van betekenis in het verhaal. Je wordt gewoon gedropt in een wereld en ga zelf maar aan de slag. Verken! In elke nieuwe area weer adembenemende uitzichten op de prachtige omgevingen. En de bazen! Sommige bazen zijn tien keer zo groot als ikzelf!!! YES! YES! Prikkels, prikkels, prikkels. Ik kan weer winnen! Ik kan weer simpelweg muntjes… Oh, pardon! SOULS verzamelen! Maar ik moet oppassen, want als ik twee keer doodga dan.. Ah, Fack! Souls kwijt…

 

 


Dwayne Vrancken

 
Dwayne Vrancken