0
Posted 17 juni 2017 by Niek Vink in Column
 
 

Column-Nation: Ubisoft varieert veel op de E3

Microsoft was mijn favoriet tijdens de E3, maar een tweede plaats is absoluut voor Ubisoft weggelegd. Het bedrijf toonde meer materiaal van reeds aangekondigde titels en verraste spelers ook af en toe met cross-overs, volledig nieuwe titels en ook projecten die duidelijk andere markten proberen aan te boren. Variatie was duidelijk het kernwoord bij de presentatie.

De opening van de persconferentie was sterk. De connectie tussen de Raving Rabbids en de Super Mario-franchise was meteen duidelijk en interessant. Yves Guillemot stond volgens mij echter wel glashard te liegen, vooral toen hij zei dat hij zich altijd afvroeg hoe de twee franchises samen zouden kunnen werken. Waarschijnlijk dacht hij er niet eens aan tijdens de pitch meeting.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

XCOM meets Mario

Hoe dan ook, Mario + Rabbids Kingdom Battle lijkt een combinatie te worden tussen XCOM en Mario. Hoe vreemd dit ook klinkt in het begin, ik ben er wel heel benieuwd naar. Dit komt waarschijnlijk meer vanwege mijn liefde voor XCOM, maar alsnog zie ik potentie in dit project. De tactische character jumps brengen waarschijnlijk veel opties voor combat en de omleidingen op de maps kunnen ook voor interessante tactieken zorgen. Het project komt ook al vrij snel uit, dus dit is een game waar ik mijn oog op ga houden.

Hoewel de game interessant was, kon ik niet hetzelfde zeggen over de manier waarop die gepresenteerd werd. Guillemot en wonderkind Miyamoto stonden in gebrekkig Engels naar elkaar te zwaaien met plastic geweren. Ubisoft had dit hoogstwaarschijnlijk bedoeld als iconisch beeld waarmee ze meteen de E3 zouden winnen. In de realiteit bleek dit echter een zeer ongemakkelijk moment te zijn. De tranen van de creative director in de zaal raakten me wel, in ieder geval meer dan die van Michael Ancel, maar daar komen we straks op terug.

Gameplay of coole visual?

Iemand die ook oprecht blij leek te zijn was Ashraf Ismael, de creative director van Assassin’s Creed: Origins. Jammer genoeg had Ubisoft al uitgebreide gameplay getoond tijdens Microsoft’s persconferentie, wat ervoor zorgde dat Origins’ gedeelte hier een beetje slapjes was. Het was vooral Ismael die de show redde en ik ben blij dat hij op het podium heeft gestaan. Trouwens, ligt het aan mij of wilt Assassin’s Creed alle cliché subtitels een keer gehad hebben? Origins, Revelations, Syndicate en Chronicles?! Ik kan al niet wachten op Assassin’s Creed: Armageddon en Assassin’s Creed: Awakening.

The Crew 2 liet zich in al haar glorie zien, maar ik maakte me vooral druk om een enkel detail. In de trailer zien we namelijk dat het landschap dubbel lijkt te vouwen, wat me deed denken aan die ene scene in Inception. Tijdens dit hele segment bleef ik me afvragen waarom dat in de trailer zat. Zullen deze abstracte beelden daadwerkelijk een deel zijn van de game? Of werd het gewoon als coole visual gebruikt om te laten zien dat de wereld door de races op zijn kop staat?

Futuristisch geneuzel

Die problematische gedachtegang werd onderbroken door een trailer voor South Park: The Fractured But Whole. Er werd een goede dosis humor op tafel gegooid, wat de presentatie een scheut variatie meegaf. Uiteraard moest ik gniffelen om de trailer, maar dat is waarschijnlijk meer vanwege mijn South Park fandom. Tussen haakjes, vonden jullie het niet apart dat die South Park app pas later aangekondigd werd? Je zou zeggen dat The Fractured But Whole en Phone Destroyer mooi bij elkaar hoorden.

Ubisoft hield de variatie er goed in toen er ineens een mysterieuze trailer werd getoond voor Transference. Elijah Wood is ineens een game producer? Oké dan. Hoewel de sfeer als een huis stond bij deze trailer, vond ik het een beetje flauw dat het over hersengolven ging. Het klonk in mijn oren als futuristisch geneuzel voor een uiteindelijk middelmatig product. Dit is natuurlijk nogal een voorbarige gedachte, maar een eerste indruk is een eerste indruk. Hoe dan ook, de trailer was niet verkeerd.

Transference

Drie Sub-Zero’s

Skull & Bones was een van de volledig nieuwe onthullingen op de beurs. Ik dacht in het begin heel even dat het om een Pirates of the Caribbean-game ging, wat ik best prima had gevonden. In plaats daarvan is het duidelijk dat Ubisoft de gameplay met schepen uit Assassin’s Creed 4: Black Flag losgeknipt heeft en in een aparte game gezet heeft. Ondanks de haat die hier over te horen is, vind ik het een goede zet. Er werden ook nog eens zeemonsters getoond in een tweede trailer, dus ik was al helemaal blij.

Geloof het of niet, maar ik heb me voor het eerst vermaakt met een Just Dance-aankondiging. Misschien waren het de drie Sub-Zero’s die op het podium kwamen, maar ik vond het fascinerend om naar te kijken. Het was gelukkig ook kort en krachtig, wat aan de positieve gedachten bijgedragen zal hebben.

Lekker haatbaar

De uitgever onthulde toen ook aan de toys-to-life hype mee te willen doen. No Man’s Skylanders…uuh…ik bedoel Starlink: Battle for Atlas kwam in beeld. Het toys-to-life principe print geld voor uitgevers als Nintendo en Activision, dus voor Ubisoft zal het waarschijnlijk ook een flinke duit opleveren. Misschien zelfs meer dan die Pokémon Go-achtige app van South Park.

Ligt het aan mij of worden religieuze gekken echt een trend binnen videogame vijanden? Eerst deed Outlast 2 het en nu is Far Cry 5 aan de beurt. Het zijn echter lekker haatbare personages, dus waarschijnlijk zal ik het niet erg vinden om ze in een videogame overhoop te schieten. Ik moet wel zeggen dat de toon van Far Cry 5’s trailer een beetje alle kanten op ging. Eerst zie je dramatische religieuze tradities waarbij mensen gedood worden en vervolgens begonnen personages Borderlands-stijl naar de camera te lachen.

Geen enkel idee van de gameplay

En daar was die dan; de grote klapper van de persconferentie. Beyond Good and Evil 2 werd na ongeveer drie eeuwen eindelijk aangekondigd. Michael Ancel stond nog even huilend op het podium, maar zijn tranen deden me niks. De man is namelijk een leugenaar, aangezien hij duidelijk had aangegeven dat de game niet op de E3 te zien zou zijn. Zo blijkt maar dat je uitgevers en ook diens PR-werknemers niet kunt vertrouwen. De game zelf? Het was een pre-rendered trailer dus we hebben nog geen enkel idee van de gameplay.

Toen kwam Guillemot nog even geheel ‘spontaan’ het podium op om iedereen uit te zwaaien. Daar eindigde een erg degelijke presentatie. Deze had veel variatie, interessante titels, huilende volwassen mannen en vooral veel dingen om naar uit te kijken in het komende jaar.


Niek Vink

 
Niek Vink
Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1