0
Posted 18 juni 2017 by Niek Vink in Column
 
 

Column-Nation: Sony doet het niet verkeerd op de E3

Sony begon aan de E3 met een soortgelijke positie als Ubisoft. De uitgever had al een aantal titels bekendgemaakt waar erg naar uitgekeken werd, maar er was alsnog genoeg ruimte voor nieuwe aankondigingen. Hoewel Sony absoluut geen slechte show afgeleverd heeft, moet ik wel concluderen dat ze hun minst interessante show in een lange tijd hebben gehad.

Vorig jaar startte de uitgever haar persconferentie met een groots orkest. Zij speelden vervolgens bekende stukken van soundtracks als Uncharted en God of War. In 2017 werd het een stukje simpeler gehouden met slechts vijf personen. De muziek klonk in mijn oren vrij Indiaas, wat het exotische gevoel van de eerste trailer moest overbrengen. Uncharted: Lost Legacy opende de show en het was creatief van Sony om de eerste tien minuten haast zonder geluid te laten verlopen. Alleen wel jammer dan natuurlijk dat de rest van de wereld het amper kon volgen.

Authentieke gameplay

Ze wisten zich echter wel te onderscheiden van anderen door meer met de zaal te doen. Gesimuleerde sneeuwvlokken daalde bijvoorbeeld in de zaal, waarna er DLC werd aangekondigd voor Horizon: Zero Dawn. Guerilla Games had al eerder gefluisterd dat ze met verhaalcontent bezig waren, maar nu is het fijn om het bevestigd te zien. The Frozen Wilds laat het verhaal van Aloy verder gaan en daar heb ik uiteraard geen enkel probleem mee.

Je kan zeggen wat je wilt over Days Gone, maar die presentatie voelde tenminste aan als authentieke gameplay. De hangende zombies in de zaal waren ook een mooie toevoeging die de duistere sfeer alleen maar benadrukte. Ik ben alleen bang dat de zombiegame wanhopig op zoek is naar een unique selling point. Ik zie elementen van The Last of Us, The Walking Dead en de film World War Z, maar ik weet niet of Days Gone een eigen identiteit heeft.

Days Gone

Team ICO?

Shadow of the Colossus was een andere interessante onthulling die avond. Het ging hier heel duidelijk om een remake en geen remaster. Een remaster was namelijk voor de PS3 al uitgekomen een aantal jaar geleden. Het is in ieder geval fijn dat Sony de moeite neemt om deze klassieker van begin af aan weer op te bouwen. Ik vraag me echter wel af wat dit zegt over Team ICO. Het is niet geheel duidelijk hoeveel zij met dit project te maken hebben. Het kan natuurlijk zijn dat zij enigszins overhoop liggen na de teleurstellende reviews van The Last Guardian.

Marvel vs Capcom Infinite wilde ik niet ongenoemd laten. Toen ik de trailer bekeek vroeg ik me af waarom ik niet eerder enthousiast was geworden van deze reeks. Ook is het gaaf om te zien dat Capcom de trend voortzet van demo’s uitgeven. Die praktijk is een tijdje afwezig geweest uit gaming en die zou ik graag terug willen zien.

Meer kwaliteit dan kwantiteit

Het midden van de presentatie was gereserveerd voor Playstation VR-games. Sony en Bethesda mogen heel blij met elkaar zijn, aangezien ze beiden proberen om VR draaiende te houden. Sony lijkt nu al meer moeite in de Playstation VR te steken dan de Playstation Vita. Je kon ook merken dat Sony zich meer richtte op kwaliteit dan kwantiteit. Er werden slechts een aantal VR-games getoond, maar er is wel voor ieder wat wils.

Het kleurrijke Star Child trok als eerste mijn aandacht. Een futuristische wereld met gigantische robots in VR? Mijn interesse was gewekt, alleen was het mij niet duidelijk vanuit wiens first-person perspectief je de game nou speelt. Voor horrorfans is er het duistere The Inpatient, wat achteraf een Until Dawn prequel bleek te zijn. En daarnaast hadden we een visgame in het Final Fantasy XV-universum. Dat zijn een aantal woorden die ik niet gauw bij elkaar had verwacht.

Kratos de schreeuwlelijk

Bravo Team is een andere VR-game van Supermassive Games. Naast deze en The Inpatient is het wel duidelijk dat de studio meerdere genres probeert aan te snijden, wat ik bewonderenswaardig vind. Moss was de afsluiter, waarmee denk ik meer de kindvriendelijke markt wordt aangesneden. Zoals ik al zei, een handjevol titels waar voor ieder wat te vinden was.

God of War is duidelijk de game waar de zaal het meest enthousiast van werd. Zodra Kratos’ bleke rug in beeld kwam was het gejuich heel duidelijk. Deze soft reboot is een perfecte kans om de schreeuwlelijk wat diepgang te geven, zeker als je zijn relatie met zijn zoon bekijkt. Maar gelukkig zullen er ook nog meer dan genoeg monsters zijn om aan stukken te hakken. Zo was er een gigantisch zeemonster, dus bij mij kon er al weinig fout gaan.

Miles Morales

Vervolgens startte er een futuristische trailer waarbij en prachtig gerendered character model begon te zingen. Het duurde bij mij heel lang voordat ik door had over welke game het ging. Eerst dacht ik aan een nieuwe Deus Ex, vervolgens aan een nieuwe inFamous, maar uiteindelijk bleek het om Detroit: Become Human te gaan. Ik vroeg me tijdens de trailer vooral af wat nou precies de core gameplay zou zijn. Aangezien het een game van David Cage is, zal het waarschijnlijk weer een interactief verhaal zijn.

En natuurlijk was Spider-Man de grootste knaller. Voor het eerst werd er uitgebreid wat gameplay uit de doeken gedaan. Spider-Man games proberen al jaren om de Batman: Arkham-games na te doen en deze is daar geen uitzondering van. Toch moet ik zeggen dat het er vermakelijk uitziet. Realtime slingeren lijkt weer terug te zijn, wat sinds Spider-Man 2 uit 2004 nooit meer geëvenaard is. Ik houd mijn hart vast dat deze game zijn potentie kan waarmaken. Overigens is het ook leuk om te zien dat Miles Morales zijn intrede gaat maken. Hij is populair binnen de stripboeken en zal eindelijk ook te zien zijn in andere media.

Dat kan beter

Sony heeft eigenlijk niks fout gedaan tijdens hun presentatie, op de audioproblemen in het begin na. Maar er waren te weinig verrassingen, waardoor ik hoop dat ze bij de komende beurzen nog wat meer dingen uit de doeken doen. Ik blijf in ieder geval duimen voor een persconferentie op de Gamescom in augustus.


Niek Vink

 
Niek Vink
Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1