0
Posted 19 juni 2017 by Niek Vink in Column
 
 

Column-Nation: Nintendo is kort maar krachtig op de E3

Het voordeel wat Nintendo zich een aantal jaar geleden gegeven heeft, is dat ze hun E3-briefings veel strakker kunnen regisseren. Live persconferenties bevatten veel elementen die fout kunnen gaan, zie bijvoorbeeld de audioproblemen bij Sony dit jaar. Die strakke regie en duidelijke controle over hoe hun online briefings verlopen kwam duidelijk naar voren in hun presentatie van dit jaar.

Bij de allereerste trailer was ik zowaar aan het twijfelen of het wel om Nintendo ging. We zagen hippe jonge anarchisten en straatvoetballers, types die Nintendo vaak niet in haar trailers heeft. Dit is eerder de vertoonde doelgroep die ik van EA of Sony verwacht, maar misschien probeert Nintendo een nieuwe doelgroep aan te snijden met de Switch. Dat zou verstandig zijn, aangezien hun hoeveelheid oude en trouwe fans alsmaar aan het krimpen is.

Filosofische woorden

Reggie Fils-Aime kwam als eerste tevoorschijn. Hoewel ik de man altijd gemogen heb, sprak hij wel hele vage en filosofische woorden in het begin. Dit gebeurd natuurlijk wel vaker bij E3-briefings, maar Nintendo spande dit jaar in dat opzicht de kroon. Toch was er wel één uitspraak waar ik van onder de indruk was; It’s not about where you can take your game, it’s about where your game can take you. Die interpreteerde ik als Nintendo’s ambitie om zich meer op gameplay te focussen dan hun hardware gimmicks. Hopelijk stelt de uitgever me in de toekomst niet teleur.

Trailers en praatjes zijn natuurlijk leuk en aardig, maar wij kwamen hier voor de games. Gelukkig begon Nintendo sterk met de aankondiging van Xenoblade Chronicles 2. Deze reeks heeft een grotere groep fans dan de meeste mensen denken, toch heeft Nintendo haar tijd genomen met dit vervolg.

Developer message

Vervolgens hield de uitgever het tempo erin met de aankondiging van een nieuwe Kirbey-game. Het lijkt erop dat de aankondigingen dit jaar vooral gingen over bijpersonages. Niet alleen dat, ook hebben we het over semi-reboots (denk ik) waarbij de naam van de game slechts de naam van het personage is. Datzelfde kon gezegd worden over Yoshi.

Hoe dan ook, na die eerste twee aankondigingen haalden ze de flow een beetje uit hun presentatie. Het werd namelijk tijd voor een developer message, waarbij ondertitelde Japanners ons vertelden waarom we enthousiast zouden moeten zijn. De beelden die werden getoond van Pokken Tournament DX waren indrukwekkend, maar hadden net zo goed als derde flitsende trailer getoond kunnen worden. Zo had de flow wat beter in de eerste helft van de presentatie kunnen zitten.

Kirby

Nogal magertjes

Trouwens Nintendo, waarom kondigen jullie constant grote games aan met slechts een belofte van een ontwikkelaar? Dit jaar was dat het geval met een Pokémon RPG voor de Switch. Het voelt altijd nogal magertjes aan als je de aankondiging niet aanvult met een trailer of in ieder geval screenshots. Gamers hebben een erg kort geheugen als het om aankondigingen gaat en ik ben bang dat deze game al snel in de vergetelheid zal raken.

Misschien wel Nintendo’s meest succesvolle aankondiging werd gedaan middels een heel simpele teaser. Een sterrenachtergrond werd getoond waarna het logo van Metroid Prime 4 verscheen. Zo zie je maar dat de titels die je aankondigt belangrijker zijn dan de manier van het aankondigen. Een andere verse aankondiging was Fire Emblem Warriors. De Fire Emblem-reeks is populairder in Japan dan hier in Europa, maar de variatie in getoonde games werd er wel hoger van binnen de briefing.

Metroid Prime 4

Goede DLC-praktijken

Vervolgens kwam er een tweede developer message, deze voelde qua timing een stuk beter. We hadden op dit moment namelijk al de helft van de briefing gehad en waren wel toe aan een rustpunt. Dit keer ging het over Zelda. Niet alleen werd de Switch-versie van Skyrim nog een keer benadrukt, ook werd de nieuwe content voor Breath of the Wild onthuld. Ik heb het gevoel dat Nintendo DLC op een goede manier aanpakt. Ze brengen namelijk eerst een uitgebreide game uit en nemen dan hun tijd voor degelijke extra content. Hopelijk zetten ze deze lijn voor eeuwig voort.

Yves Guillemot verscheen even om mensen te herinneren aan Mario + Rabbids: Kingdom Battle. De man lijkt nog steeds niet in staat te zijn oprecht enthousiast over te komen, dus dat kwam de presentatie niet ten goede. Ook leek de video over de Switch-versie van Rocket League een beetje verkeerd geplaatst. Dit soort kleinere aankondigingen zijn normaal bedoeld voor het midden van een briefing, maar Nintendo plaatste deze tegen het einde aan. Zo voelde het meer als wegwerpaankondigingen dan een daadwerkelijke climax.

Game of the show?

Het einde was daarna uiteraard gereserveerd voor Super Mario: Odyssey. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat de game er geweldig uit ziet. De omgevingen zijn mooi en gevarieerd, de open wereld smeekt je om ontdekt te worden en je kan snorren op dinosauriërs plakken. Wat wilt een mens nou nog meer? Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat veel critici Super Mario: Odyssey als game van de show hebben bestempeld.

Nintendo heeft besloten om hun briefing korter en daarmee krachtiger te maken. Er was minder slap gebabbel en er waren meer snelle en interessante aankondigingen. Ik zou het eigenlijk niet eens erg vinden als iedere uitgever dit voortaan zo zou doen, maar de kans daarop lijkt me vrij klein.


Niek Vink

 
Niek Vink
Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1