0
Posted 16 juni 2017 by Niek Vink in Column
 
 

Column-Nation: Microsoft overwint op de E3

Het was een E3 waarbij opvallend weinig was uitgelekt van tevoren. Microsoft had op hun beurt wel weer interessante dingen voorspeld, wat hen een gezonde hoeveelheid hype opleverde. Niet alleen zouden ze een nieuwe versie van hun console aankondigen, ook moesten ze het grote gebrek aan games opvullen. De uitgever heeft dat simpelweg waargemaakt tijdens hun persconferentie.

De conferentie begon voor mij met wat gemengde gevoelens. In de allereerste seconden zagen we namelijk een trailer die benadrukte hoe de schermresoluties van de consoles waren verbeterd door de jaren heen. Ik was daarom bang dat de hele conferentie alleen maar in het teken zou staan van verbeterde hardware en graphics. Het waren juist de games waar Microsoft zich op zou moeten richten, naar mijn mening.

Niet goed voor de zaken

En daar was die dan eindelijk; de Xbox One X. Ik denk dat Microsoft een fout maakt met deze naam. Het lijkt naar mijn mening veel te veel op Xbox One en Xbox One S. Het is hetzelfde probleem dat Nintendo heeft ondervonden met de Wii, Wii U en verschillende versies van de DS. Consumenten buiten de hardcore gamer community zullen dan snel in verwarring kunnen raken. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dat goed voor zaken is. De hardware van de nieuwe console mag dan ook wel indrukwekkend zijn, maar ik was nog steeds op zoek naar de games.

Ik had die gedachten nog niet eens afgemaakt voordat er welgeteld tweeënveertig games werden getoond. De trailers en gameplaymomenten kwamen achter elkaar door, wat verveling zo goed als onmogelijk maakte. Klein minpuntje was wel dat ze begonnen met een trailer van Forza Motorsport 7. Ik begrijp dat ze de glanzende graphics van de Xbox One X wilden tonen, maar misschien hadden ze met iets kunnen beginnen dat een wat breder publiek aanspreekt.

Xbox One X

Roofvogel in plaats van drone

Toen was daar ineens Metro: Exodus, een aankondiging die zowel onverwacht als welkom was. Dit was een aankondiging waar ze eigenlijk mee hadden moeten starten. Toen gingen ze meteen verder met een demo van Assassin’s Creed: Origins. De setting vind ik heel interessant, maar de gameplay maakte veel minder indruk. Een jaar aan afwezigheid die de franchise heeft gehad lijkt weinig effect te hebben op diens kwaliteit. Nog steeds lijkt de gameplay met weinig nieuws te komen. Ubisoft zet diens liefde voor drones ook voort zoals we die zagen in Ghost Recon. In Origins is het nu een roofvogel die om de een of andere reden kan inzoomen met zijn ogen.

Microsoft heeft ook heel snel ingespeeld op de populariteit van Playerunknown’s Battlegrounds. Die game werd een onverwacht succes en Microsoft was zo slim om ze een aanzoek te doen. Na de Battlegrounds-trailer werden de aankondigingen stevig versnelt. Het was een mooie demonstratie van de grote line-up die Microsoft zal gaan presenteren komend jaar. Hoewel niet elke aankondiging binnen mijn smaak valt, is er altijd wel voor ieder wat wils. Zo ben ik geïnteresseerd in Code Vein, Cuphead, Crackdown 3 (met een komische Terry Crews), Ashen, Ori and the Will of the Wisps en Anthem.

Dol op HD

Waarom heeft Minecraft een graphics pack nodig? Dit was een gedachte die door mijn hoofd vloog toen Mojang op het podium stond. Deze razend populaire titel is juist trots op diens blokkerige stijl, waarom zou je daar in godsnaam een 4K-pakket overheen willen gooien? Microsoft is denk ik simpelweg dol op haar HD-console en wilt hun meest winstgevende product daarbij niet uitsluiten.

Toen alle kijkers vervolgens helemaal weggeblazen waren door de hoeveelheid games, besloot Microsoft nog een extra duit in het zakje te doen. Games op de originele Xbox zullen namelijk backwards compatible worden op de Xbox One. Hoewel ik het nog steeds een feature vind die er altijd al bij had moeten zitten, is het alsnog goed om te zien dat het bedrijf hun catalogus verder uitbreidt. De zaal explodeerde ook toen de aankondiging werd gemaakt en dat gevoel was gewoon ontzettend aanstekelijk.

Winnaar

Maar de uiteindelijke finale bleek Anthem te zijn; het nieuwe project van Bioware. Ik werd zeker enthousiast van wat ik zag. Ik hoop echter dat de jetpack gameplay vrij te gebruiken is. Het lijkt een uitgebreide grote wereld te worden en het zou prachtig zijn om daar vrij in rond te vliegen. Als de jetpack echter alleen gereserveerd is voor scripted momenten, zal ik heel erg teleurgesteld zijn.

Ik durf te zeggen dat Microsoft de sterkste presentatie op de E3 had. De beurs in zijn geheel had niet de beste editie, maar toch zijn de Xbox-eigenaren wat mij betreft als winnaars uit de strijd gekomen. Nu hopen dat alle games en de Xbox One X de verse hype waar kunnen maken.


Niek Vink

 
Niek Vink
Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1