0
Posted 15 juni 2017 by Niek Vink in Column
 
 

Column-Nation: Bethesda doet haar best op de E3

Bethesda is nog steeds een beetje het nieuwe kind in de klas als het op de E3 aankomt. Waar Nintendo al een aantal jaar zich teruggetrokken heeft tot een simpelere online briefing, heeft Bethesda die leegte opgevuld met een aantal (tot nu toe) degelijke conferenties. We zullen zien of ze dat ook een derde keer vol kunnen houden.

De lijm die deze persconferentie bij elkaar houdt is het zogeheten Bethesdaland; een reeks aan kleurrijke en charmante animaties die de rode draad vormde voor de avond. De uitgever heeft uiteindelijk veertig minuten aan de presentatie besteed en ik had het gevoel dat ze moeite hadden om die compleet op te vullen. Ze begonnen met een reeks aankondigingen over games die al uit zijn en hoeveel succes die al hebben. Dit is verder niet vreemd, maar ze namen daar ongeveer tien minuten voor. Een vierde deel van hun persconferentie leek Bethesda al tijd te willen rekken, wat weinig goeds voorspelde voor het overige halve uur.

Vrolijke deuntjes

Waar ze wel een compliment mee verdienen is de muziekkeuzes voor hun trailers. In plaats van EA’s generieke techno- op dubstepmuziek, kiest Bethesda eerder voor vrolijke deuntjes of alt-rock nummers. Het geeft hun trailers ieder een eigen karakter mee en ik weet zeker dat het gaaf zal zijn om die later nog eens op YouTube terug te kijken.

Na tien minuten besloot de uitgever toch wat nieuwe zaken uit de doeken te doen, wat leidde tot de onthulling van Doom VFR en Skyrim VR. Naast Sony lijkt Bethesda de uitgever te zijn die VR levend wilt houden en daar hebben ze mijn zegen voor. Alhoewel de kritiek dat de uitgever Skyrim aan het uitmelken is steeds luider wordt, klinkt de VR-versie van RPG mij toch wel als muziek in de oren. Bethesda’s RPG’s hebben de neiging om de speler in hun wereld te zuigen en VR kan daarvoor de kers op de taart zijn. Dit is een ontwikkeling die we zeker in de gaten moeten houden.

Skyrim VR

Prequel of sequel?

Echter is het bedrijf ook bezweken voor het gebruiken van YouTubers in hun promotiemateriaal. Ditmaal ging het om reaction video’s vol met overdreven gezichten en onnodige hype. Net als bij EA kwamen de trailers daardoor minder oprecht over en ik hoop dat deze trend volgend jaar alweer doodgebloed is. Na de VR-aankondigingen druppelden er hier en daar nog wat kleine nieuwtjes binnen. Zo werd de Switch-versie van Skyrim nog eens getoond (compleet met wat extra content), en komt er meer verhaalcontent naar The Elder Scrolls Legends. Allemaal leuk en aardig, maar er was nog niks wat me van mijn stoel liet vallen.

Dishonored leek de trage conferentie te hulp te schieten, in ieder geval de nieuw aangekondigde DLC daarvoor. Death of the Outsider richt zich op een van de interessantere personages van Dishonored 2, Billie Lurk, wat ik uiteraard een goede keuze vind. Echter was mijn enthousiasme voor deze DLC van korte duur, aangezien ik terugdacht aan Arkane’s loopbaan tot dusver. Dishonored 2 was een teleurstellende game en Prey was ronduit middelmatig. Als de studio die lijn voortzet zal Death of the Outsider regelrecht slecht zijn, maar nu ben ik slechts aan het speculeren. Ik hoop echter wel dat het niet om een prequel op Dishonored 1 en 2 zal gaan, want dan is de spanning meteen weg. We weten namelijk dat The Outsider in die games verschijnt, dus een direct vervolg zou de vraag veel spannender maken of de Outsider daadwerkelijk zal sterven.

Van tevoren gelekt

Eindelijk een verse aankondiging, dacht ik, nu moeten ze dit moment voortzetten. Dat deed Bethesda jammer genoeg niet, aangezien ze verder gingen over Quake Champions. Er werd een toernooi aangekondigd en wat nieuwe gameplay getoond, maar daar bleef het bij. Ik heb het gevoel dat Quakecon een reden kan zijn voor de magere hoeveelheid aankondigingen op de E3. Wie weet bewaart Bethesda meer aankondigingen voor hun eigen feestje, waardoor ik me afvraag waarom ze nog naar de E3 zouden gaan.

The Evil Within 2 was de tweede onthulling op de conferentie. Nieuw is echter een verkeerd woord, aangezien het project ruimschoots van tevoren gelekt was. Hetzelfde kan gezegd worden over Wolfenstein 2: The New Colossus, aangezien diens naam ook al weken eerder opdook. Hoe dan ook, The Evil Within 2 had een angstaanjagende trailer, net als diens voorganger. Ik hoop echter dat dit tweede deel juist de belofte kan waarmaken die het eerste deel gemaakt had. Het was in ieder geval fijn om eens een horrorgame in het spotlicht te zien, dus daar verdient Bethesda een duimpje omhoog voor.

Liesel

De beste trailer van heel de conferentie was ongetwijfeld die van Liesel. De video in de stijl van Lassie en Little House in the Prairie kwam volledig uit het niets en voelde ook verfrissend. De komst van een groot machinaal beest in deze setting maakte het alleen maar beter. Daarna nam Bethesda haar tijd in het tonen van Wolfenstein 2: The New Colossus. We zagen delen van het verhaal, gameplay, vijanden en meer sterke elementen. Hierdoor kon ook Bethesda al haar kijkers met een positief gevoel naar huis sturen.

De uitgever heeft dit jaar weer haar best gedaan, maar heeft wel de minst sterke presentatie van de drie naar buiten gebracht. Ik vraag me af hoe vruchtbaar het is om nog persconferenties te doen op de E3, aangezien ze misschien elk jaar te weinig content hebben.


Niek Vink

 
Niek Vink
Oprichter en huidig columnist van Gamingnation Volg zijn Twitter-account op @NiekVink1