advertorial

Gamen anno 2019: interactie en communicatie staat voorop

Gamen

Weg met het stereotype gamer die zichzelf opsluit in zijn slaapkamer, met de gordijnen dicht, en alleen nog naar buiten komt om wat te eten of om naar de wc te gaan. Gamen anno 2019 draait om interactie en communicatie. En game ontwikkelaars merken dat.

Wie vroeger aan gamen deed, werd al snel geconfronteerd met typische uitspraken als “Kom je nog wel buiten?”, “Heb je dan geen vrienden?”, “Ongezellig, zeg”. En toegegeven, games zorgen er niet altijd voor dat gamers buitenkomen, en ook sociale interactie wordt niet bij alle games bevorderd. Maar dat is aan het veranderen. Als we één trend moeten aanwijzen, dan is het wel dat gamen een stuk socialer is geworden en meer uitnodigt tot interactie, met andere gamers of andere “echte” mensen die bij de game betrokken zijn.

Een goed voorbeeld is het spel Fortnite, dat in een kort tijdsbestek uitgroeide tot een enorm populair spel – volgens de laatste meting eind 2018 waren er 200 miljoen spelers wereldwijd, een stijging van zestig procent in zes maanden tijd. Een van de sterkste punten van Fortnite, naast het feit dat het gratis en vernieuwend is, is het feit dat het sociale aspect van het gamen hier zo sterk benadrukt wordt. Je kan via een livechat met andere spelers praten tijdens het spelen, iets wat ervoor zorgde dat je andere gamers vooral als vrienden en medestanders gaat zien. Het zorgde ervoor dat directeur Tim Sweeney dit jaar aankondigde dat hij wil dat Fortnite “een virtueel sociaal universum” wordt. Een sociaal platform dus, maar dan voor gamers.

Gamen

Bron: Pexels

De interactie die Fortnite zo populair maakt is ook zichtbaar in andere aspecten van de game industrie. Waar je in de meeste spellen met een sterke sociale focus direct contact hebt met de spelers die je vergezellen of tegen wie je het opneemt, heb je bijvoorbeeld bij online casino’s de kans om te spelen tegen live dealers waarmee je kan chatten en eventueel om uitleg kan vragen.

Er zit een diepere verklaring achter de toenemende populariteit van sociale interactie in het gamen. Er zitten met name aan online multiplayer gamen sociale aspecten die van grote waarde zijn, zoals het onderhouden van vriendschappen en het laten groeien van sociale vaardigheden. Psychologen zetten bijvoorbeeld veel meer in op digitale games als het gaat om het stimuleren van interactie binnen gezinnen.

Het is dé manier om aan te sluiten op de behoefte van gamers. Gamers zoeken anno 2019 namelijk juist in games het sociale aspect, naast de uitdaging en de competitie. Het verklaart de massale groei van e-sports, het verklaart de populariteit van Fortnite, het verklaart de populariteit van alle multiplayer games waarbij je in contact staat met andere spelers. En het verklaart waarom gamers tegenwoordig als influencers door het leven gaan, als ze hun game prestaties filmen en op Youtube zetten, om daar vervolgens vragen over te beantwoorden met een achterban die in de honderdduizenden kan lopen.

Gamen is sociaal, alleen weet nog niet iedereen dat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.