Special

Het is tijd voor een vakbond

De videogame industrie heeft een fantastische tijd met gruwelijke games die uitkomen, maar helaas is er een keerzijde.

De folder die rondging op GDC die ontwikkelaars oproept om een vakbond op te zetten.

Het is tijd voor een vakbond

Game ontwikkelaars over de hele wereld hebben het zwaar. Wij, de gamers, verwachten de beste games en laten genadeloos games liggen als ze niet tof genoeg zijn. Ondertussen is het achter de schermen ongelofelijk zwaar voor de ontwikkelaars zelf. Nagenoeg elke ontwikkelaar zet zijn personeel zodanig onder druk, dat zij dagelijks tot laat in de avond moeten doorwerken, dit wordt ‘crunch’ genoemd. Daarbij komt ook nog eens dat ze geen bescherming van iets als een vakbond genieten. Zodra een game af is, worden de meeste medewerkers op straat gezet en kunnen ze opnieuw naar een plek zoeken, waar het riedeltje van voor af aan begint.

Gelukkig staat niet overal de druk zodanig op de medewerkers. Zo is het in Nederland niet eens toegestaan om je medewerkers onder druk te zetten, noch ze te ontslaan na een project. Dat betekent dus dat de vrienden van Guerrilla Games niet aan ‘crunch’ doen en met hen de meeste Europese ontwikkelaars.

Net als iedereen die net zo veel van games houdt, willen wij natuurlijk dat we er zo lang mogelijk van kunnen genieten. Jason Schreier van Kotaku.com heeft meerdere mensen in de industrie geïnterviewd en heeft daar een fantastisch stuk over geschreven. Neem je tijd om het eens rustig door te lezen en wij houden je op de hoogte als er een ontwikkeling plaatsvindt. Mocht je geen zin hebben om het hele stuk te lezen, dan kan je een deel van de interviews in de podcasts van Kotaku Splitscreen terugvinden en dan zelf je conclusie trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.