Column Nieuws 1

Column-Nation: Wat hebben we aan Nintendo te danken? (Deel 2)

column, nintendo, thank you nintendo, nintendo switch, robert buckert

Nintendo mag ik best omschrijven als een eigenzinnig bedrijf. Vooral sinds de Wii (maar ook daarvoor) zijn ze vaak hun eigen gang gegaan. Soms pakte dit goed uit, soms ook helemaal niet. Vandaag laat ik met een aantal voorbeelden zien welke gevolgen dit heeft gehad voor de game industrie.

column, nintendo, thank you nintendo, nintendo switch, robert buckert

Deel 1

In mijn eerste column over dit onderwerp zijn er al een aantal voorbeelden besproken. Een deel 2 kon eigenlijk niet uitblijven, vandaar dat het vandaag opnieuw gaat over Nintendo. Belangrijk is om nogmaals te benadrukken dat Nintendo niet altijd de eerste was met bepaalde uitvindingen. Ze hebben er echter wel voor gezorgd dat het voor een groot publiek toegankelijk werd. In mijn eerdere artikel maakte ik de vergelijking tussen de oprichter van Nintendo en Bob Marley.

Save games

Het is waarschijnlijk niet te bevatten dat games niet gesaved konden worden. Veel gamers moesten het spel in één keer uitspelen of de console aan laten staan. Eind jaren tachtig bracht Nintendo, The Legend of Zelda uit voor de NES. Dankzij een batterij in de cartridge was het vanaf toen mogelijk om spelgegevens op te slaan. Hoewel de Famicom Disk System gelijktijdig opkwam en met hetzelfde innovatieve idee werkte, is de console in Amerika en Europa niet uitgebracht. Nintendo speelde daardoor een cruciale rol in deze belangrijke ontwikkeling. Andere ontwikkelaars volgden snel en vandaag de dag is het eigenlijk ondenkbaar dat er niet gesaved kan worden; bij veel games gaat het zelfs automatisch.

save games, the legend of zelda, nes, nintendo

Trillen

Het trillen van controllers bestaat nog niet zo heel lang. Nintendo voegde deze functionaliteit pas toe in het tijdperk van de Nintendo 64. Het zat echter niet standaard ingebouwd in de controller, maar werd apart geleverd bij de game StarFox 64, het zogenoemde ‘Rumble Pack’. Deze kon in de controller worden geschoven, waardoor de Rumble Pack trilde op het moment dat de gameplay daarom vroeg. Een revolutionair idee, die wijd verspreid is naar andere consoles en tegenwoordig standaard ingebouwd wordt in de controller. Nintendo introduceerde met de Nintendo Switch een vernieuwde versie van de trilfunctie, namelijk HD Rumble. Het is met de Joy-Con controllers bijvoorbeeld nu mogelijk om ijsblokjes individueel van elkaar te onderscheiden door middel van onafhankelijke trillingen.

trilfunctie, rumble pack, n64, nintendo, nintendo 64

3D games

De Nintendo 64 was meer dan alleen het podium voor de trilfunctionaliteit. Het was ook het begin voor grote 3D platform games. In 1996 werd Super Mario 64 uitgebracht en zette daarmee een nieuwe standaard voor de game industrie. Hoewel andere consoles ook al 3D games hadden uitgebracht, zorgden deze niet voor dezelfde impact. Het was nog niet eerder vertoond dat een game zoveel vrijheid bood qua gameplay en controls. Super Mario 64 was het begin van een reeks aan memorabele klassiekers. Veel games van de Nintendo 64 staan hoog in ‘best of’ lijstjes. Denk aan The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Banjo Kazooie, Donkey Kong 64 enzovoorts.

3D game, mario, mario 64, nintendo, nintendo 64

Bewegingsbesturing

In dit artikel kunnen we natuurlijk niet om de Wii heen. Hoewel hardcore gamers misschien niet erg gecharmeerd waren van de console, is het innovatieve idee van bewegingsbesturing niet te negeren. Het succes van de console is mede bepalend geweest voor de acceptatie van deze nieuwe manier van besturing. Er werden veel doelgroepen aangesproken die normaal gesproken nog nooit een game hadden aangeraakt. De besturing was toegankelijk en veel games maakten prima gebruik van de unieke mogelijkheden. De Wii voelt tegenwoordig wellicht wat gedateerd aan, de besturing zeker niet. Op de Nintendo Switch heeft bewegingsbesturing bijvoorbeeld een prominente rol dankzij de Joy-Con controllers. Andere consoles konden niet achterblijven, zo ontwikkelde Sony de Move en bracht Microsoft Kinect uit. Helaas waren deze varianten minder succesvol door de matige ondersteuning van ontwikkelaars. Nieuwe kansen liggen er in VR gaming, waar bewegingen een belangrijke rol spelen.

wii, nintendo, beweging, motion

We hebben veel aan Nintendo te danken, maar laten we de andere consoles en met name ook PC gaming niet vergeten. Om het overzichtelijk te houden zijn deze twee columns alleen gebaseerd op console gaming met in de hoofdrol Nintendo. De Nintendo Switch is namelijk een console die niet had kunnen bestaan zonder alle innovatieve ontwikkelingen uit het verleden!

1 Comment

  • Reply
    A Friend
    15, 03, 2018 8:49 am

    Het was al mogelijk om een game te saven op de NES versie van Kirby 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.