Column

Column-Nation: Plagiaat

Onze collega’s van IGN hebben het zwaar deze weken. Eén van hun redacteuren bleek heel veel van zijn reviews te hebben gekopieerd van andere sites.

We hebben er bewust niet of nauwelijks over geschreven, de situatie is al erg genoeg. De schuldige (ik ga zijn naam niet noemen, want hij verdient de aandacht niet) heeft jarenlang veel reviews al dan niet in zijn geheel overgenomen van anderen. Het is aan het licht gekomen toen Boomstick Gaming op Reddit een bericht plaatste dat luidde: “Help! IGN heeft mijn review gekopieerd, wat moet ik doen?”

Alle eer naar IGN, ze hebben direct gereageerd door de review offline te halen en het geval te onderzoeken. Ondertussen hebben ze iemand anders de review (over Dead Cells) opnieuw laten doen. Ook zijn de 2 videoreviews vergeleken en het is inderdaad een geval van plagiaat. Daarna heeft IGN openlijk gevraagd of lezers meer gevallen kunnen vinden. Dezelfde dag is er nog een voorbeeld gevonden en de dagen erna regende het artikelen en reviews die grotendeels gekopieerd zijn. Zelfs zijn LinkedIn profiel is direct gekopieerd van een internet voorbeeld.

De beste mensen van IGN hebben nu alles wat van zijn hand komt van de site gehaald en gaan belangrijke stukken vervangen. Ondanks deze nette oplossing van IGN laat dit toch een bittere smaak achter. IGN is de grootste gamesite die er is en het is verschrikkelijk voor de rest van de redacteuren mede omdat nu alles scheef wordt bekeken. Ook de reacties zullen voorlopig onterecht vragen van wie dat bericht echt is.

Dead Cells
Dead Cells, de game waarmee het plagiaatschandaal aan het licht kwam.

Waarom het een ‘big deal’ is

Plagiaat is zo’n beetje de hoofdzonde als journalist. Je taak als schrijver is om iets te schrijven, onderzoek doen en daar verslag van te doen. Een nieuwsbericht is op veel sites nagenoeg hetzelfde, dit is geen plagiaat, simpelweg omdat een nieuwsbericht vaak uit een persbericht voortkomt. Dat persbericht dekt zodanig goed de lading dat het niet handig is om die tekst al te veel aan te passen, omdat je dan wat anders zegt. Ook wil degene die dat bericht stuurt graag dat je meldt wat er in het bericht staat.

Bij reviews, artikelen en columns is dit anders. Deze zijn vaak gevuld met meningen en/of onderzoek. Als je deze overschrijft zonder duidelijk te vermelden en te verwijzen naar de bron, dan is het diefstal van tekst of intellectueel eigendom (ip) en dus plagiaat. Wat de schrijver bij IGN deed, was vooral reviews kopiëren. Naast dat het een nare bezigheid is, ook nog eens vreemd, want er staan rijen enthousiaste jonge schrijvers klaar die dromen van een plek om professioneel games te mogen beoordelen. Je zou bijna denken dat die man helemaal niet van gamen houdt en al die tijd geen enkele game heeft gespeeld.

De achtergrond van de reden dat deze man zo heeft gehandeld ken ik niet. Ook heb ik geen behoefte om zijn verhaal op te zoeken. Hij heeft ons allemaal belazerd, door een flinke deuk te maken in het vertrouwen van de lezer. Wij hebben als GamingNation in principe niets te maken met IGN, maar toch komt dit hard aan voor iedereen die zijn best doet om een eerlijke review te schrijven, of een artikel waar je je best op doet.

Wat nu?!

Nu is het tijd om gewoon verder te gaan. De man die plagiaat heeft gepleegd moeten we vergeten, en rustig aan werken om het vertrouwen in de gamejournalistiek terug te krijgen. Gelukkig heeft IGN gelijk gehandeld en is de situaties zo netjes mogelijk opgelost. De rest van de redacteuren van IGN hebben niets met het voorval te maken en hun artikelen kan je gerust lezen en je hoeft niet bang te zijn dat ook dat gejat is.

Als je de vrienden van IGN echt niet meer vertrouwt, dan kan je verder zoeken naar andere sites. Je kunt altijd bij een van de honderden gamesites terecht. Ik weet dat hier ruimte is voor schaamteloze zelfpromotie, en we willen altijd wel nieuwe lezers, maar niet op deze manier. Voor nu; zand erover en die eikel vergeten. En door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.