Column

Column-Nation: Offline gaming 1-Escape room

Gelukkig heb je niet altijd een dikke pc of een console nodig om te gamen, er zijn genoeg andere mogelijkheden die erg tof kunnen zijn. We gaan een paar opties met je doornemen, deze keer; Escape rooms.

Keuze maken

Je kan alle kanten op in escape rooms en het leuke is, je kan ook niet gamers meenemen en die zullen het nog leuk vinden ook. Een escape room is feitelijk een kamer waarin je wordt opgesloten en waar je door het maken en oplossen van puzzels steeds een stapje verder komt, om uiteindelijk te kunnen ontsnappen. De variatie in deze kamers, die door heel Nederland en België verspreid zitten, is enorm. Als je wil griezelen kan dat in de meest lugubere kamers, maar ook zijn er gezellige kamers, of gekke of spannende of wat je maar kan verzinnen, er is een kamer in dat thema.

Als je er een uitzoekt, zorg dan dat je op een paar punten let; Kies een kamer met een goed verhaal, iets wat jou aanspreekt. Lees een paar reviews van de kamer, en dan het liefst van degene die aangeven dat het niet hun eerste kamer was, want de eerste vind je altijd leuk en daardoor is de beoordeling niet altijd even goed. Ervaren escapers zijn kritischer en geven relevantere beoordelingen. Kijk naar de moeilijkheidsgraad, kies niet een kamer met 10% escape-rate, want daar kom je waarschijnlijk niet uit. Zeker als het je eerste kamer is, wil je eruit komen, kom je er niet uit dan geeft het een negatieve stempel op je ervaring.

De regels

Als je eenmaal een kamer gevonden hebt, dan komen de volgende punten aan bod. Vind een groepje van vier of vijf mensen waarmee jij kan samenwerken en het niet erg vindt om een uur mee opgesloten te zitten. Zelf heb ik drie regels die we met elk groepje aanhouden om alles goed en vloeiend te laten verlopen. Ten eerste, praat, communiceer, zeg alles hardop. Als je iets vindt, zeg dat dan hardop zodat de rest ook weet dat er een nieuw schatkistje of wat dan ook is gevonden, wellicht heeft een ander daar de oplossing al voor. Ook als je een slot open krijgt, zeg hardop wat er allemaal achter zit, wat je daar gevonden hebt.

Ten tweede, als een van je partymembers te lang met iets in zijn handen loopt, mag je het uit zijn of haar handen trekken. Vaak heeft iemand ergens iets gevonden en die blijft daar mee rondlopen en het overal op proberen. Diegene is zich waarschijnlijk aan het blindstaren op het item en een verse blik kan zomaar de oplossing geven.

Als derde, wijs iemand aan (de dedicated Tim) die verzamelt. Veel escape rooms hebben een puzzel erin waarbij iets verzamelt moet worden, maar wat niet direct gebruikt kan worden. De dedicated Tim verzamelt de blokjes of puzzelstukjes en heeft daar overzicht over. Zo loopt niet iedereen met een blokje rond en behoud je het overzicht.

Aan de slag!

Je hebt je kamer, je groepje en de basisregels, nu is het tijd om aan de slag te gaan. Zodra je binnen bent wil je met je groepje alles open proberen te maken, alles bekijken, aanraken en omdraaien. Draai het kleed om, kijk onder beeldjes en in vazen. Achter schilderijen en onder de tafel. Kijk altijd overal, ga systematisch de hele kamer na en ga er van uit dat alles een hint kan zijn. Voel je niet bezwaard om alles te proberen, trek de lades uit de kasten en bestudeer die, druk alle knoppen in en haal alle hendels over. Alles wat in de kamer aanwezig is, is daar met een reden en de makers weten dat ze een groep naar binnen sturen die letterlijk alles zal proberen.

In nagenoeg alle kamers kan je om een hint vragen, voel je niet bezwaard om er een te vragen. Als je vast zit op een puzzel kan dat zijn omdat je de verkeerde kant op denkt. Dat is niet per se slecht, maar het helpt niet om de puzzel voor handen op te lossen. Een hint betekent niet dat je verliest, een hint is gewoon een handvat om je verder te helpen.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.