Column Nieuws

Column-Nation: Gamescom 2018

gamescom 2018, gamescom

Voor mij was Gamescom dit jaar erg speciaal. Het was namelijk mijn eerste meerdaagse trip naar een game-evenement als redacteur. Een overweldigende ervaring!

De eerste dag

Na een vrij soepele reis richting Keulen en een paar uurtjes slaap was het tijd voor de eerste dag op Gamescom. Het is maar goed dat het voor publiek van woensdag t/m zondag geopend is, want wat is er veel te zien. Er waren maar liefst tien verschillende hallen, waarvan de eerste vier alleen voor pers bestemd waren. De andere zes waren voor iedereen toegankelijk en bestonden uit allerlei zogenaamde ‘booths’. De grote uitgevers pakten op deze manier uit met prachtige decors voor hun beste games en natuurlijk de felbegeerde goodies na het spelen van een game.

De pers was vooral in de eerste vier hallen, waar uitgevers meer vertelden over hun aankomende games. Samen met Joey, Dwayne en Niek bezochten we veel van deze games. Denk aan Cyberpunk 2077, Life is Strange 2 en Metro Exodus. Voor mij lag de focus naast de triple A games ook op indie uitgevers. De komende zaterdagen vertel ik hier meer over in onze IndieNations. Het was voor mij wel even wennen om alles te kunnen vinden, aangezien er zoveel hallen en booths zijn. Na de eerste dag wist ik me gelukkig al aardig wegwijs te maken.

Gamescom, plattegrond

Gamen, gamen en nog eens gamen

De eerste dag was alleen toegankelijk voor de pers. Eigenlijk de beste dag, want vanaf woensdag kon ook het publiek naar binnen en dat was echt even wennen. De publiekshallen waren overvol, waardoor er voor verschillende games een wachttijd van drie uur werd aangegeven. Gelukkig had ik als redacteur vooral afspraken in het persgedeelte, waar het een stuk minder druk was. Mijn werkzaamheden bestonden uit het bespreken en spelen van games. Vooral bij indie ontwikkelaars was het enthousiasme van de makers goed af te lezen. Ze vertelden met trots over het ontwikkelproces en de originele gameplay die hen van de rest moest onderscheiden. Bij indie games sprak ik ook geregeld met de bedenker van de game, terwijl dit bij grotere uitgevers niet vanzelfsprekend was. Mijn eerste gesprek met een ontwikkelaar vond ik trouwens best spannend, maar daarna ging het vanzelf. Buiten het spelen van games met een controller waren er nog genoeg andere varianten te zien.

Virtual Reality was bijvoorbeeld volop aanwezig op de beurs. PlayStation had een eigen VR booth waarin het nieuwe games toonde aan het grote publiek. Andere merken waren wat subtieler aanwezig. De HTC Vive werd gebruikt tijdens de hands-on met World of Tanks VR van uitgever Wargaming. De Oculus werd in combinatie met een speciale stoel gebruikt om een achtbaanrit te simuleren. Er was zelfs een sportschool game die alleen gebruik maakte van de HTC Vive controllers zonder bril. Het gebruik van Virtual Reality is dus erg divers en dat was op Gamescom goed te zien. Daarnaast waren er ook genoeg andere evenementen zoals een videogames concert en een cosplay dorp.

video games live, soundtrack, gamescom

Meer dan alleen gamen

Gamescom draait vooral om het spelen van games, dat lijkt me duidelijk. De grootste uitgevers van de wereld komen in Keulen samen om zowel pers als publiek te laten kennismaken met hun nieuwste games. Zelf zou ik het niet de moeite waard vinden om drie uur voor een game in de rij te moeten staan. Daarom was ik extra blij met mijn perspas. De meeste rijen kon ik op die manier ontwijken. Naast het gamen is er echter zoveel meer te zien op de beurs dat alleen rondlopen ook al een ervaring op zichzelf zou zijn. Cosplayers om mee op de foto te gaan, een hal vol met merchandise, give-aways door verschillende bedrijven en ga zo maar door. Het was al met al een fantastische ervaring.

cosplay, column, robert buckert, gamescom 2018

Naar welke game kijken jullie het meeste uit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.