Column

Column-nation: Fraudeurs en faalhazen

Ik heb het idee dat ik in herhaling begin te vallen. Een aantal columns geleden strafte ik Sony nog af omdat ze niet eerlijk waren geweest over microtransacties in hun game H1Z1. Toch wist Sony op zo’n manier terug te krabbelen dat ik hen het voordeel van de twijfel gaf. Afgelopen week was er een zelfde soort situatie maar met een andere uitgever, namelijk Ubisoft.

Vorige week kondigde Ubisoft aan dat ze de codes van games, verkregen via illegale wijze, zouden blokkeren. Deze Steam-codes kwamen van websites als bijvoorbeeld G2Play. Spellen als Far Cry 4 en Assassin’s Creed: Unity verdwenen gewoon voor sommige spelers, wat logischerwijs voor veel ophef zorgde. Op dat moment wist ik niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Ik had namelijk sympathie voor beide partijen in dit verhaal. Ubisoft wil natuurlijk haar omzet beschermen door illegaal verkregen downloadcodes tegen te gaan en spelers waren natuurlijk kwaad omdat hun games verdwenen en ze er geen cent voor terugzagen.

Far-cry-4_3

Wat ik echter niet goed vond was de manier waarop Ubisoft het probleem aanpakte. Naar mijn mening zijn namelijk de gamers de dupe van deze actie en niet de personen die de illegale codes verkregen en verkocht hebben. Deze mensen hebben nog steeds het geld dat ze ermee verdiend hebben terwijl de spelers nu geen geld en geen game hebben. Vandaar dat ik vond dat Ubisoft achter de verkopers aan had moeten gaan en niet de spelers.

Hoewel ik dus enigszins begrip had voor Ubisoft, kon ik toch niet anders dan met een afkeurende vinger zwaaien. Deze week deed de uitgever echter iets verstandigs: voor sommige games hebben ze de blokkering opgeheven. Het is op het moment voor mij niet duidelijk waarom het slechts om sommige games gaat, maar het is een goede eerste stap. Het toont aan dat het bedrijf haar – naar mijn mening – foute aanpak heeft ingezien en deze probeert recht te zetten. Laat ik daarbij wel duidelijk maken dat ik niet vind dat we Ubisoft hiervoor dankbaar moeten zijn. Je bedankt ook niet iemand die eerst je auto steelt en daarna toch nog je stuur en vier wielen teruggeeft.

ubisoft

Nog beter nieuws is dat Ubisoft precies lijkt te doen wat mij twee alinea’s geleden het verstandigst leek. Ze werken nu samen met EA om ervoor te zorgen dat ze het probleem bij de wortel aanpakken. Zij lijken nu ook door te hebben dat het de verkopers zijn die fout zitten en niet de gamers zelf. Hierdoor zie ik een trend waar ik heel vrolijk van word in 2015. Uitgevers komen sneller terug op slechte keuzes die ze gemaakt hebben. De situatie met H1Z1 blijft hierbij ook een heel sterk voorbeeld. Het is nog steeds jammer dat uitgevers dit meestal pas doen nadat velen gamers online hun afkeuring duidelijk maken, maar het is in ieder geval een begin.

Dit brengt me op een ander onderwerp dat hier erg mee te maken kan hebben. Websites als bijvoorbeeld VG247 hebben aangegeven dat de hoge prijzen van games de schuld zijn van deze situatie. Daar kan naar mijn mening aardig wat voor gezegd worden. Games zijn erg duur geworden, zo merk ik dat current-gen games alweer vijf tot tien euro duurder zijn dan dezelfde soort games een generatie terug. Combineer dit met de obsessieve DLC-praktijken van de meeste uitgevers en je bent bijna 100 euro kwijt voordat je de ‘volledige ervaring’ van een game hebt gehad.

DLC

Het verbaast me verder ook dat digitaal te verkrijgen games doorgaans even duur zijn als diezelfde games in de winkels. Een uitgever kan de kosten verlagen bij een digitaal platform, aangezien onderdelen als verpakking en distributie zo goed als geen kosten meer met zich mee brengen. Vandaar dat het nogal gierig overkomt om die games alsnog voor de volle mep te verkopen. Het voordeliger maken van die games kan piraterij en het kopen vanaf de zogeheten ‘grijze markt’ ontzettend terugdringen.

Steam zet al een stap in de goede richting met soms grote kortingen, maar het kan zoveel beter gedaan worden. EA heeft nota bene al een eigen downloadservice, maar lijkt daar op een onverstandige manier gebruik van te maken door alsnog ruim 60 euro voor een nieuwe game te vragen. De verliezen die een uitgever lijdt door piraterij zijn groot, dat kunnen we niet ontkennen. Maar als je de prijzen omlaag zou brengen, zullen die extra verkochten games als gevolg daarvan die verliezen makkelijk kunnen opvangen.

Samenvattend heb ik dus een boodschap voor Ubisoft en een boodschap voor de industrie in zijn geheel: Ubisoft, ik ben trots op je dat je deze keer in ieder geval het welzijn van de gamers voor laat gaan in de situatie. Industrie, verlaag de prijzen van je games. We hebben allemaal gezien dat die hoge prijzen niet voortkomen uit hogere kosten of een veranderende markt, maar gewoon omdat jullie het getal onder de streep nog hoger willen hebben. Het is niet bepaald vriendelijk voor de consument als ik het zeggen mag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.