Column

Column-Nation: Eindeloos dood gaan in Dark Souls

Iedereen heeft wel eens gehoord van Dark Souls en Bloodborne. Het zijn welbekende games van ontwikkelaar From Software, een Japanse studio. De spellen staan eigenlijk veelal bekend om het frustreren van de speler door de hoge moeilijkheidsgraad waarbij veel dood gaan centraal staat. Je zou zeggen dat als het niet lukt of te moeilijk is, dat men gewoon stopt met spelen. Doen we ook! Maar daar later meer over.

Doodgaan en opstaan

De een zal het meer hebben dan de ander; een drang naar uitdaging in games. Het grootste deel zal lekker achterover willen hangen met een drankje op de bank, controller er bij en casual een spelletje doen. Of met wat vrienden een potje Little Big Planet spelen. Ik? Ik pak na een dag werken het liefst de controller om even de hartslag naar 200 te jagen door epische gevechten in Bloodborne of Dark Souls III. Ik vind het heerlijk om op zo’n manier uitgedaagd te worden door de virtuele monsters, wezens en misbaksels. Al ontelbaar vaak heb ik met woede naar mijn scherm zitten staren als ik opnieuw sneuvelde door een foute beweging, een te sterk monster of onoplettendheid. Onze Japanse vrienden van From Software zijn er dan gelukkig snel bij om ons er op te wijzen dat; You Died.

De spellen overwinnen doe je eigenlijk alleen maar door herhaling. Eindeloos proberen, ontdekken op welke manieren de bazen aanvallen en op welke manier je een dat ene item kan grijpen. Het ontdekken van patronen in de aanval is cruciaal, er lukraak op in proberen te hakken straft meteen met een rake klap op je kaak en wederom, You Died. Maar je weet nu wel dat ie een haakse vanaf rechts geeft na 15 seconden in het gevecht! Het is niet meer dan normaal om door dit soort fratsen een of meerdere keren het spel prompt af te sluiten en je frustratie in het echte leven te uiten. Laat je geliefde er buiten! Zij zijn natuurlijk niet de oorzaak dat wij zo slecht zijn in gamen. Maar ook ik heb meer dan ik wil toegeven op alt+f4 gedrukt en moest ik even naar de troetelbeertjes of iets dergelijks kijken om weer kalm te worden. Leuk spel hoor.

Extase

Maar uiteindelijk is het moment daar. Je brengt je wapen een laatste keer neer op het been, een arm of ander onderdeel van het monster en hij valt. Victory Achieved staat er in beeld en potverdomme wat geeft dat een goed gevoel. Het gevoel waar het uiteindelijk allemaal om gaat. Het gevoel dat je beter bent dan het spel wat zo moeilijk genoemd wordt, wat er voor gemaakt is om de speler te frustreren en uit te dagen. Het allerleukste daar aan is dat er nog vijftien bazen op je te wachten staan! Inschrijvingen voor een Dark Soul woedebeheersing seminar zijn straks mogelijk.

Ik heb enorm veel respect voor de ‘Soulsborne’ (verzamelnaam voor Dark Souls en Bloodborne) speedrunners. Dag in, dag uit spelen ze de games om een zo snel mogelijke tijd neer te zitten. Je kan je voorstellen dat hier eigenlijk niks fout mag gaan en zodra dat wel het geval is, dan beginnen ze opnieuw. Gaat dus een half uur alles perfect en je gaat dood door een willekeurige vijand die daar normaal niet staat. Balen man, begin maar opnieuw. Ik heb het zelf laatst geprobeerd om aan de hand van een lijstje zo’n run te proberen. Na 3 keer opnieuw starten binnen 30 minuten was ik er klaar mee. Met een snel stijgende hartslag en zenuwtrekking in m’n oog vertelde ik mezelf maar dat ik vandaag moe ben en het morgen beter gaat. Gelukkig, geloofde ik het zelf ook een klein beetje, maar we weten allemaal dat dat welbekende smoesjes zijn voor ‘Ik kan dit niet goed en niet tegen me verlies’. Dus ik ga vanmiddag maar weer verder oefenen, opnieuw eindeloos sterven in Dark Souls.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.