Column

Column-Nation: Bethesda houdt het bij grapjes op de E3

Het is inmiddels de vierde keer dat Bethesda een presentatie geeft op de E3. Het is dan ook vaak een succes geweest, met naar mijn mening slechts één editie die minder interessant was. Met een flink aantal lekken en eerdere aankondigingen, ben ik vooral benieuwd of de uitgever ons weer zal weten te verbazen.

Qua intro’s zat het vooralsnog goed met de E3 van dit jaar. Bethesda kiest echter voor de veilige route: een compilatie van actieshots met een ruige soundtrack eronder. Snel daarna komt Pete Hines op en die laat meteen merken wat voor show dit wordt. Bethesda toont een flinke dosis humor en vooral zelfspot, zeker als hij het lekken van Rage 2 door Wall-mart noemt.

Openen met Rage 2 was dan ook waarschijnlijk de verstandigste keuze. Maar wacht, eerst krijgen we nog een rockband te zien die de boel eens goed opent. Ik moet zeggen dat ik wel kon genieten van de energie van de groep. Vervolgens komen de grote en de kleine op: een man van gemiddelde lengte die zo te zien naast een Scandinavische reus staat. Gelukkig maken ze ook daar nog een grapje over.

De daadwerkelijke gameplay van Rage 2 was niet overtuigend. Het deed me heel erg aan Bulletstorm denken, vooral vanwege de wapens en de overdreven kills. Misschien gaan alle toekomstige shooters van Bethesda wel richting de fun-and-gun gameplay van Doom. Het is niet dat ik een hekel heb aan die stijl van first-person shooters, maar hopelijk houdt Bethesda haar output wel gevarieerd. Hoe dan ook, Rage 2 lijkt op zijn hoogst een leuke afleiding te worden.

Aankondigingen van B-content voor The Elder Scrolls wordt vaak als tweede aankondiging gebruikt. Elder Scrolls Legends is dan ook het zoethoudertje van deze editie. Daarnaast moet de wereld er ook nog aan herinnerd worden dat The Elder Scrolls Online bestaat. Het moet wel gezegd worden dat de uitgever dit IP op allerlei manier gebruikt, zoals we later in deze presentatie ook gaan zien.

The Elder Scrolls Online Summerset

Doom: Eternal had een hele sterke aankondiging kunnen zijn, maar Bethesda pakt het veel te magertjes aan. Na een nietszeggende onthullingstrailer komen twee ontwikkelaars opgelopen. Zij vertellen dat Doom: Eternal meer demonen en wapens zal hebben. Bethesda gaat hierbij duidelijk voor de bigger is better methode. Jammer genoeg zal het bij een tease blijven, ze moeten immers nog iets bewaren voor Quakecon.

Ik blijf bij mijn mening dat Prey een middelmatige game was. Toch vind ik de nieuwe content die ze er voor aangekondigd hebben interessant klinken. Vooral met de Mimic-modus hadden ze me overtuigd. Het deed me een beetje denken aan de multiplayer van Assassin’s Creed: Brotherhood, waarbij live spelers zich moeten verstoppen om een andere speler te lijf te gaan. De afvalrace genaamd Prey: Mooncrash leek overigens ook niet onaardig.

Wolfenstein: Youngblood was weer zo’n voorbeeld van een magere aankondiging. Het idee erachter leek heel interessant, maar we kregen er gewoon te weinig van te zien. Blijkbaar gaan we verder de toekomst in, waarin we zien hoe de jaren 80 eruit zouden zien tijdens de Nazi-heerschappij. Blijkbaar speel je ook als de tweelingdochters van B.J. Blazkowicz, waardoor Youngblood een co-op game is geworden. Allemaal interessante concepten, maar we kregen alleen maar een korte teaser te zien. Ik snap dat Bethesda misschien wilt dat we onze fantasie gebruiken, maar bij de E3 leek het me juist de bedoeling om alles zo bombastisch mogelijk op je scherm te knallen.

Toegegeven, de uitgever blijft een van de weinige partijen die actief met VR bezig blijft. Daar kan ik ze dan ook alleen maar een compliment voor geven. Veel van hun bekende en minder bekende franchises zullen binnenkort achter VR-brillen te zien zijn.

‘Waar gaan we Skyrim nu neerzetten?’ Dit was de vraag die Todd Howard stelde toen hij opkwam. Fijn om te zien dat Bethesda’s zelfspot nog niet weggeslopen was. De daaropvolgende trailer met Keegan-Michael Key bleek nog niet eens zo nep te zijn. Blijkbaar zal er toch een soort verbinding zijn tussen Skyrim en Alexa. Ach ja, de trailer was komisch dus meer heb ik daar eigenlijk niet over te zeggen.

Uiteraard werd Fallout 76 bewaard als grote knaller. Dit segment had nogal een valse start toen de nieuwe trailer voor een tweede keer werd getoond. Het is prima als je trailers van je games naar andere persconferenties brengt, maar houd dan nog wel wat over voor je eigen praatje. Volgens Howard zou deze game zestien keer zoveel details hebben als eerdere games. Wat betekend dat überhaupt? Wees toch eens wat specifieker.

Maar specifieker is precies wat Howard wordt achteraf, vooral als onthuld wordt dat Fallout 76 een online experience wordt. Het lijkt echter een mengelmoes te worden tussen offline en online gameplay, waarbij de boel niet zo druk zou moeten zijn als bij een MMO. Is Fallout 76 hiermee een volledig nieuw soort game? Of is het gewoon ontzettend vaag in welk hokje ik het zou moeten plaatsen?

De sfeer tijdens de persconferentie blijft echter goed, vooral door alle humor en jaren 50-filmpjes. Het hielp ook dat ik een gigantische gemuteerde luiaard in een Fallout 76-filmpje zag, waar ik erg enthousiast van werd. Onthullen dat het spel al in november zou komen was ook een verstandige zet.

The Elder Scrolls: Blades was de volgende aankondiging. Een aantal jaar geleden schreef ik nog dat games van nog geen vijf jaar oud al naar mobiele apparaten overgezet konden worden. Ik speculeerde toen dat Skyrim over een aantal jaar naar de mobiele apparaten zou komen, ik blijk nu een beetje gelijk te hebben. Ik heb dan ook graag gelijk, dus ik was erg blij met Blades. Ik ben echter wel benieuwd of deze game alleen maar naar de meest recente smartphone komt. Lettend op de technologie zou ik zeggen van wel.

Dan volgen er twee aankondigingen die de homerun voor Bethesda hadden kunnen zijn. Jammer genoeg zijn het niet meer dan twee logo’s die ze in beeld brengen. Zowel Starfield als The Elder Scrolls 6 komen langs. Leuk om te zien dat ze onderweg zijn, maar ook hier had ik graag wat meer gezien. Hoorde ik nou trouwens goed dat Howard sprak over de volgende generatie aan games? Er is een grote kans dat de man al kennis heeft over wat de volgende generatie gaming met zich mee gaat brengen.

Bethesda had duidelijk niet genoeg materiaal om anderhalf uur te vullen. De uitgever geeft waarschijnlijk het gevoel dat ze nu elk jaar met een persconferentie moeten komen. Daarom hebben ze zoveel mogelijk vroege aankondigingen bij elkaar geschraapt om er nog wat van te maken. Hierdoor was er maar weinig om mijn tanden in zetten of me door te laten verrassen. Er was veel te HOREN, maar niet veel te ZIEN. Daarom moet ik zeggen dat ik me af en toe verveelde tijdens deze presentatie. Dit was duidelijk niet een van Bethesda’s betere jaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.