Column

Column-Nation: kan hype een spel om zeep helpen?

hype

Het is zeer gebruikelijk in de game-industrie: hype creëren om een spel. Marketingbureau’s, ontwikkelaars en uitgevers doen dit om meer aandacht te trekken. Begrijpelijk, zeker in de oververzadigde markt van de gamewereld. Is het echter ook mogelijk om teveel hype te creëren om een spel? Zo ja, hoe kan dit dan gebeuren?

Wat doet hype?

Om die vragen te kunnen beantwoorden, moeten we eerst kijken naar wat hype doet met het publiek. Het schept een bepaald positief beeld van het aankomende product. Hoe langer de hype doorgaat, hoe meer mensen bepaalde verwachtingen gaan krijgen. Met deze verwachtingen komen ook de eigen invullingen; hele fora staan vol met enthousiaste mensen die hun eigen verwachtingen gaan projecteren op het spel. Kort gezegd: de lat wordt hoog gelegd voor de betrokkende partijen.

Voor grote partijen is dit vaak geen probleem; er is genoeg mankracht en een ruim budget om het project aan te sturen op basis van de verwachtingen. Als we echter gaan kijken naar kleinere partijen, dan komen de problemen om de hoek kijken.

Onrealistische verwachtingen

Een goed voorbeeld is No Man’s Sky  van Hello Games, een piepkleine studio met een grote ambitie. Toen het bekend werd dat zij bezig waren met een procedural generated ruimtespel waarbij elke planeet uniek zou zijn, werden mensen gek van de hype op het internet. Als je nuchter zou kijken naar het geheel, zou je kunnen stellen dat het spel limitaties zou hebben op basis van de grootte van de studio. Echter, de fans van het spel creëerden zoveel hype om het spel heen, dat de verwachtingen naar onrealistische niveau’s steeg. Het hielp ook niet dat Sean Murray, directeur van Hello Games, had gelogen over de inhoud van No Man’s Sky. Mensen waren zo teleurgesteld in het eindproduct dat het tot een van de grootste flops ooit werd gebombardeerd en Sean Murray werd geboycot door een grote groep.

Een recenter voorbeeld is Sea of Thieves van Rare. Mensen waren zo enthousiast over het concept, dat ze al helemaal in de wolken waren. Dit zou het ultieme piratenspel worden, bomvol content en mogelijkheden. Mensen die hun zorgen uitte tijden de bèta, werden snel getorpedeerd door blinde fanboys die geen kwaad woord wilden horen over het aankomende meesterwerk. In mijn review van Sea of Thieves – die morgen online zal komen – zal je zien dat deze zorgen terecht waren. Is het spel vermakelijk? Jazeker. Is het een meesterwerk? Absoluut niet. Het is een spel die in zijn eigen unieke wereld leeft, maar door de torenhoge verwachtingen zijn veel mensen zwaar teleurgesteld geraakt.

Blijf realistisch en kritisch

Kan hype een spel doden? Het kan zeker een hoop mensen teleurgesteld maken in het spel en in de ontwikkelaar. Hype wordt weliswaar gemaakt door de studio of de uitgever, maar de community draagt ook zijn steentje bij. Houdt je verwachtingen realistisch en blijf altijd kritisch kijken naar een spel; op die manier voorkom je teleurstellingen. Als de fans van Star Citizen dit zouden begrijpen…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.