Review: WRC 8

WRC 8 review Kylotonn Games

Na de WRC-reeks een jaartje over te slaan en V-Rally terug te laten keren, gaat Kylotonn Games ons toch weer proberen te overtuigen met WRC 8. Of ze dat gelukt is, lees je in deze review!

Sport voor de elite

Rally rijden is toch wel een sport die je moet aanstaan. Helemaal als je WRC 8 wilt gaan halen, natuurlijk. De sport is namelijk onvergeeflijk als het gaat om foutjes maken tijdens het racen. Eenmaal net iets te laat remmen, kan zo maar einde race betekenen. Je zult dus echt je zenuwen in bedwang moeten houden om van deze sport te kunnen genieten. Daarnaast is een pijlsnel reactievermogen ook wel een pré te noemen voor je aan deze game gaat beginnen. Daarmee kom ik eigenlijk ook op het eerste punt van kritiek voor deze game. De instap voor beginners is namelijk torenhoog. Er is wel mogelijkheid om te trainen, maar dat gebeurd in speciale oefenparcoursen en niet op de echte tracks. Je zult de oefenparcours al vrij snel uit je hoofd kennen, maar dat geldt echt niet voor de soms wel meer dan 14 kilometers lange rallyparcoursen! Het is jammer dat Kylotonn Games niet hetzelfde doet als Gran Turismo, waarin je geleidelijk kan trainen met de basis en je langzaamaan omhoog kunt werken via de rijscholen. Echter zijn er genoeg andere mogelijkheden om tot in den treure je skills te verbeteren.

WRC 8

Streven naar realisme

Kylotonn Games heeft voor WRC 8 de complete physics op de schop genomen en dat is ook wel meteen te merken. Tijdens het racen zul je soms merken dat een snelheid van 150 kilometer per uur op een smal wegdek langs bomen en rotsen, behoorlijk eng kan worden. Het benauwde gevoel van de constante dreiging van een crash heeft de ontwikkelaar goed weten na te bootsen. De Franse ontwikkelaar heeft een speciaal rekenmodel gebruikt om het gevoel die de krachten die op je auto loskomen, te nabootsen. Het is een model dat in topklasse van de industrie gebruikt wordt en dat is te merken ook. Hiermee is de game voor het eerst te vergelijken met de directe concurrent Dirt Rally. Het is dus een dikke pluim voor een ontwikkelaar die dit eigenlijk al jaren probeerde te bewerkstelligen, maar nog niet echt een geslaagde poging daartoe heeft kunnen doen.

Uitgebreide carrière modus

Dat de serie een jaartje ‘met rust gelaten’ is, heeft WRC 8 veel goed gedaan. Het team heeft namelijk de extra tijd gebruikt om de carrière modus uit te breiden. Zo hoef je niet perse te beginnen bij de Junior-klasse, maar kun je ook een poging wagen om bij de WRC 2-klasse in te stappen. Je moet daarvoor wel een uitdaging weten te voltooien, die je een aantal keer kunt proberen. Anders zul je toch in de laagste divisie instappen.
Daarnaast is de carrière modus ook flink uitgebreid doordat je nu ook je eigen crew samen kunt stellen. Deze bestaan uit technische mensen, maar ook iemand die het weer voorspelt en een manager die de contacten tussen jou en je team in stand houdt.

Kylotonn Games

Het is nu niet alleen belangrijk om zo goed mogelijke resultaten neer te zetten, maar ook je team tevreden houden. Je team zal na een lange week vol events vermoeider raken en soms ook geen puf meer hebben om verder te gaan. Gelukkig kun je dan wel andere specialisten inzetten, waardoor je de uitgebluste teamgenoten even met rust kunt laten. Ook heeft de game een skill tree, die je het beste kunt vergelijken met die uit de F1-games, maar deze hebben veel sneller merkbare veranderingen. Naarmate je deze uitbreidt zal er ook extra personeel aan je team toegevoegd kunnen worden.
Middels deze skill tree is het dan ook mogelijk om je team te verbeteren en er voor te zorgen dat de teamgeest hoog blijft. Het is een goed uitgewerkte toevoeging, die ervoor zorgt dat je nog beter je best gaat doen.

Naast de rally’s die je moet racen, is er tussendoor ook nog tijd om te trainen, historische races te spelen (met soms ook oudere rallywagens die bijna aanvoelen als tanks qua rijgedrag), het team rust te gunnen (goed voor het moraal) of een deel van een race onder extreme omstandigheden te racen. In het laatstgenoemde rijd je een race met een auto die nagenoeg total loss is of waarbij sommige onderdelen het niet helemaal meer naar behoren functioneren. Dat allemaal terwijl je een race rijdt waar het stormt en je ieder moment van een hoge klif af kunt knallen, als je niet op tijd reageert.

Flinke tand bijzetten

Als je in dit alles nog niet echt het idee hebt dat je een uitdaging hierin gaat vinden, ben ik haast vergeten om het nog even over de AI van de game te hebben. Ik speel WRC-games alleen tijdens recensies en net voor het volgende deel weer komt (tijdgebrek) en het lukte me op de medium setting niet om een race te winnen! Op de makkelijkste stand lukt dat dan wel weer iets te gemakkelijk. Het is jammer dat Kylotonn Games voor WRC 8 niet een systeem heeft bedacht waardoor je meerdere niveaus hebt dan de vier standaard moeilijkheidsgraden. Het is niet zo dat je geen uitdaging hebt, maar het zou mooi zijn om voor nieuwkomers en voor degene die het net zo veel spelen als ik, of als je een custom niveau kunt maken waardoor je langzaamaan kunt opbouwen. Nu heb je soms een minuut achterstand in te halen naar de eerste race en zorgt dat er vaak voor dat je toch weer het niveautje (net te) makkelijk gaat spelen.

WRC 8, Review, Kylotonn Games

Bijna de grootste

Ondanks dat de game veel beter werkt dan voorgaande delen, is er nog wel ruimte voor verbeteringen. Zo wil de game nog wel eens crashes enorm overdrijven. Zo raakte ik een steen met een relatief lage snelheid, maar tolde ik daarna een keer of vijf over de kop en zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden noemen. De andere verbeterpunten zitten voornamelijk in de menu’s die soms wat onduidelijk zijn. Zo is het tijdens het plannen van je dagen soms wat onduidelijk wat je nou wel of niet aan moet klikken. Ook tijdens trainingen is het niet altijd mogelijk om deze te stoppen zonder dat je al je data kwijtraakt. Dan moet je in een positie komen dat je niet weg kan en daar kan je ineens wel de training stoppen met behoud van je data.
Tot slot vind ik het ook jammer dat er te weinig informatie gedurende race wordt getoond. Je krijgt alleen links een balk te zien waarin je ziet of je beter (groen) of slechter (rood) dan de concurrentie rijdt, maar niet hoeveel tijd er ongeveer tussen zit. Hierdoor kom je er soms bij de finishlijn pas achter dat je veel te lang bezig bent geweest.

WRC 8 zet grote stappen de goede richting op

Ondanks alle positieve en negatieve dingen over WRC 8 heb ik toch een positief gevoel overgehouden aan mijn speelsessies. De game neemt de verbeteringen die in WRC 7 al geïntroduceerd werden op en voegt daar nog een hele sloot aan toe. Wat dat betreft is dit de beste WRCgame tot nu toe van Kylotonn Games. Je zult echter wel even zoet zijn met het onder handen krijgen van de besturing en de lay-outs van de diverse tracks, maar als je die eenmaal onder de knie hebt, zul je echt genieten van deze game.

WRC 8
Uitgever:
Bigben Interactive