Review: The Outer Worlds

Al jaren hoopt men een teken van buitenaards leven te ontdekken, of een planeet die dezelfde atmosfeer als de aarde heeft zodat we kunnen verhuizen als de aarde niet meer  bewoonbaar is. Of dat wel veilig en verstandig is, is is een verhaal dat The Outer Worlds uitstekend weet te vertellen.

Een ambitieus project: de mensen van Aarde in een cryogene slaap brengen en vervoeren naar een beter stelsel. Dit omdat de aarde niet habitueel genoeg meer is voor de gehele bevolking. Men wordt tien jaar in slaap gehouden waarna ze weer wakker worden gemaakt in een nieuwe wereld. Klinkt fantastisch, toch? Op die manier reizen zou een stuk makkelijker zijn in plaats van het vliegverkeer van nu.

Je voelt ‘m natuurlijk al aankomen; deze futuristische ruimtereis loopt helemaal in de soep. Het schip wat je vervoert komt te snel uit de warp travel en verlengd de reis hierdoor met 60 jaar. Een professor weet je uit jouw cryoslaap te halen en heeft een behoorlijk verzoek: ga op zoek naar de juiste onderdelen en middelen om de gehele bevolking veilig uit hun winterslaap te halen.

Columbus

Zoals je al verwacht doe je dit niet door even snel naar de dichtstbijzijnde apotheek te crossen en een paar pillen te halen. Nee, deze reis brengt je naar allerlei planeten met verschillende atmosferen en gevaren. Naar indrukwekkende ruimtestations tot grimmige asteroïden. Het is natuurlijk mogelijk om van punt A naar B te gaan en snel een ieder tevreden te stellen zodat je je doel kunt bereiken, maar kom op; is dat wel zo leuk? Je kunt snel naar een locatie sprinten en daarna alles via de ‘fast travel’ optie doen. Dit haalt echter wel de lol van het spel af. The Outer Worlds moedigt onwijs aan om te ontdekken en te avonturieren. Ze willen dat je de wijde wereld intrekt, dat je met mensen praat en ze helpt (of dwarsboomt). Ontdekken staat centraal.

Weten jullie dat moment nog in Fallout 3/New Vegas dat je voor het eerst de Vault uit komt en de gigantische wereld ziet? Episch toch? De eerste keer dat ik voet aan de grond zette en deze nieuwe wereld zag gaf mij een beetje hetzelfde gevoel. Een prachtig vormgegeven planeet die me direct vastgreep. Niet lang daarna realiseerde ik me dat dit de eerste van velen zou zijn en dat maakte me een blije knul. Nu heeft lange niet elke planeet hetzelfde effect gehad, maar grafisch waren ze stuk voor stuk super. Van de grimmige omgevingen tot aan het ruimte-uitzicht vanuit je eigen ruimteschip, het ziet er allemaal erg goed uit.

Op en top immersie

Volgens mij kunnen we wel veilig stellen dat Obsidian Entertainment enige ervaring heeft met het maken van open-wereld en role-playing games. Met Pillars of Eternity hebben ze een onwijs uitgebreide en diepgaande RPG neergezet waarbij verhaalvertelling centraal staat. Iets langer geleden hebben ze de wereld van het briljante Fallout: New Vegas voorzien. Een serie-favoriet volgens velen. Obsidian weet het allerbeste van beide werelden te pakken en dit samen te smelten naar The Outer Worlds. Ik ben onwijs vaak verbaasd en verrast door de enorme diepgang van de conversaties die je met veel personages hebt. De gespreksstof lijkt soms wel oneindig te zijn. Op elke vraag die je kunt stellen komen weer meer vragen naar voren en zelfs op die antwoorden kun je weer doorvragen. Heerlijk! RPG fan of niet, lang niet iedereen vind het leuk om zoveel vragen te stellen of te moeten lezen. Gelukkig kun je veel informatie al in de eerste opties terug vinden, maar het baat vaak ook om wél door te vragen. Ik houd erg van lezen dus informatie vergaren via gesprekken, verdwaalde documenten en logboeken op de terminals vind ik heerlijk. Obsidian heeft onwijs veel moeite gestopt in het verspreiden van verhaal en achtergrond. Natuurlijk extra leuk omdat heel veel gesprekken en teksten bomvol zitten met humoristische opmerkingen en flauwe grappen. Ondanks het serieuze verhaal mag er natuurlijk best een lolletje gemaakt worden. Wat me echter wel een beetje tegenstond is dat al deze humor en emotie niet altijd goed terug te lezen is op de gezichten van de personages. De eigenaar van een shop die er achter komt dat z’n collega of leerling een gat in z’n torso heeft, reageert erg emotioneel. Z’n uitdrukking daarentegen lijkt alsof ie al drie dagen niet gepoept heeft. Wie weet brengt dat dezelfde emotie bij sommige, maar het oogt wat onnatuurlijk.

(T)actie(k)

Dames en heren: wees niet getreurd. The Outer Worlds heeft gelukkig veel meer te bieden dan rondlopen over planeten en voeren van gesprekken. Er is een enorme hoeveelheid aan actie aanwezig en verschillende manieren om deze actie makkelijker te maken. Gamers die ervaring hebben met de Fallout-reeks zullen bepaalde elementen zeker herkennen. Net zoals bij elke actiegame is er een grote hoeveelheid verschillende wapens beschikbaar. Je kunt maar een viertal wapens aan de broekriem hangen en zult dus een beetje na moeten denken welke je precies bij de hand wilt houden.

Voor iedereen zal er wel een wapen bij zitten die aan jouw eisen voldoet. Ik heb allerlei variaties aan de riem hangen; Zo gebruik ik voor de eerste aanval vaak m’n sniper, waarna ik deze omwissel naar m’n snelle assault rifle of heavy machine gun. Afhankelijk van de vijand pak ik de plasma launcher erbij, welke een enorme blob plasma richting een vijand lanceert. Erg effectief tegen menig monster!

Helemaal origineel is het niet, maar je personage beschikt zelfs over een superkracht. Doordat je ze lang hebt geslapen en zo abrupt bent gewekt, kun je voor korte periodes de tijd vertragen. Retehandig als je in de probleem zit tegen een groepje vijanden; vertraag de boel en mik in alle rust wat kogels richting de hoofden van de boeven! Door je skill-punten handig in te zetten zodra je een level stijgt kun je de vertragingstijd nog meer verlengen dan lullige vijf seconden waar je mee begint.

Compagnons

Lang niet iedereen zal het leuk vinden of er gebruik van maken in games: computergestuurde teamleden of compagnons. Het zijn vaak wat knullige personages die net niet doen wat ze moeten doen en zelfs je gehele strategie om zeep weten te helpen. Normaliter vermijd ik ze ook maar om alles eens goed te checken heb ik er toch een meegenomen. Ik heb geen spijt gehad. De AI van je crewleden steekt goed in elkaar en zoals ik eerder al aanhaalde hebben ze een behoorlijke persoonlijkheid. Ze hebben een uitgebreide achtergrond, ze voelen liefde, ze haten mensen en ze voeren gesprekken onderling.

Tijdens de conversaties die je voor missies voert mengen ze zich hier en daar in het gesprek en halen goede punten aan. Meer dan eens heeft m’n crew me om weten te praten omdat ik op het punt stond om iets ‘verkeerd’ te doen. Ze komen naar je toe en vragen of je een momentje hebt, ofwel voor advies of ze hebben jouw advies nodig. Een van de compagnons komt zelfs om advies vragen met betrekking tot de liefde. Ze heeft gevoelens en wilt wel van jou weten hoe je daar goed mee om kunt gaan. Niet persé relevant voor alle gameplay elementen maar zeker niet overbodig. Dit voelde voor mij alsof ik echt tot deze crew hoorde. Het zorgde voor nog diepere immersie. Gelukkig weet je crew ook prima ondersteuning te bieden tijdens de vele gevechten die op je pad komen!

Je kunt elk personage een eigen manier van vechten geven; defensies of preventief aanvallen, alleen maar met meleé wapens of ook met lange afstand guns. Doordat je crew ook in levels stijgen en je ze perks kunt meegeven kun je van elk teamlid een specialist maken en meenemen waar je deze nodig denkt te hebben. Denk je echter na dit gelezen te hebben dat het maar overbodig klinkt en voor onnodige side-quests gaat zorgen? No problemo! Je kunt ook lekker in je eentje op avontuur gaan en hier zelfs voordeel uit halen. Verschillende wapen-mods en perks zijn gebouw op alleen reizen.

Een buitenaards genot

The Outer Worlds brengt het beste van verschillende games samen. Obsidian Entertainment mixt al het goede van de Fallout games met verschillende andere RPG’s en shooters en heeft dit in de grote cementmolen gemikt. Hier is een beest van een game uitgekomen die voor nagenoeg ieder wat wils heeft; van sneaken en mensen om praten tot je door hordes vijanden heen beuken, alles kan.

De diepgang van de game, samen met de enorme wereld(en) hebben mij enorm weten te vermaken en het is een oprecht genot om de game te spelen. Ik ben er nog steeds niet klaar mee en verwacht de game nog zeker wel een keer uit te spelen voor ik deze (virtueel) aan de kant leg.

Uitgever: Private Division
Ontwikkelaar: Obsidian Entertainment
Releasedatum: 25 oktober 2019
Platforms: Playstation 4, Xbox One, PC
Gespeeld op: PC

Een spektakel op interstellair niveau!

Als je fan bent van de Fallout reeks, voornamelijk New Vegas, dan is dit er een om in huis te halen. Je zult onderdelen herkennen en op betere wijze ervaren. Maar het geheel is wat het zo bijzonder maakt. Voor elke RPG fan een must-have.

9.1
8.4
9.5