Review: Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

Het nieuwe avontuur van Lara Croft neemt ons mee naar nieuwe tombes en een vloek die de wereld gaat verwoesten. Hier lees je onze belevingen van Shadow of the Tomb Raider.

Vloek

Shadow of the Tomb Raider begint grofweg waar het vorige deel, Rise of the Tomb Raider, ophield. Je bent nog steeds in conflict met de organisatie Trinity, die stomtoevallig altijd achter hetzelfde aanzit als Lara. Deze keer is het een mes en een doos uit de oude Maya cultuur. Volgens de verhalen een doos die zowel de wereld kan verwoesten als veranderen naar eigen wil. .

Aan het begin van de game vind je het mes. Lara neemt die mee, omdat ze niet wil dat het in verkeerde handen valt. Door die actie heeft Lara de vloek in werking gesteld en zal de wereld een reeks natuurrampen over zich heen krijgen. Die natuurrampen gebeuren ook echt en zorgen voor toffe actiescènes waarin je moet rennen, zwemmen en klimmen om niet in de ramp te eindigen.

In de meeste Tomb Raiders zijn nagenoeg alle plaatsen die je vindt oud en vergaan. Tombes zou je het wel mogen noemen. In deze game vind je echter een plek waar de samenleving is door gegaan op de manier hoe ze dat ook eeuwen geleden deden en niet in contact zijn geweest met de buitenwereld. Dit geeft een heerlijke draai aan de game waardoor het nieuw en uniek voelt.

Shadow of the Tomb Raider

Lara Croft de eigenwijze superheld

Je mag de avonturier Lara Croft ondertussen wel een superheld zonder superkrachten noemen. Ze vindt alles waar ze naar zoekt in een middagje klimmen. Ze beklimt de meest uitdagende obstakels en houdt zich staande tegenover legers die niets liever willen dan haar een begrafenis geven. Oh, en ze vloekt veel en onteert ieder graf waar ze iets denkt te kunnen halen.

Eidos Montréal heeft erg hun best gedaan om Lara een menselijk conflict mee te geven, alleen is dat niet helemaal gelukt. Als zij de vloek in werking heeft gezet wordt het dorp waar zij en trouwe compagnon Jonah zijn, getroffen door een tsunami. Lara weet zichzelf te redden en wil gelijk naar de volgende plek om het tweede deel van de schat te gaan zoeken. Jonah wil echter vooral eerst de mensen helpen om te overleven. Deze situatie geeft weer hoe geobsedeerd Lara is met haar zoektocht en daarmee de rest van de wereld vergeet. Met behulp van Jonah wordt ze daarop gewezen en je ziet als speler dat ze daar weinig mee te maken wil hebben. Dit geeft een meedogenloze sfeer in de game die niet prettig is.

Toch is ze later in de game juist weer de persoon die iedereen samenbrengt en alles doet om de verborgen samenleving te helpen. De realisatie dat zij niet altijd alles hoeft te doen heeft haar goed gedaan. Ook in de kortere zij-missies zie je dat terug, die zijn vaak leuk en gevarieerd en staan in het teken om willekeurige mensen te helpen.

Shadow of the Tomb Raider

Stealth en combat

De game gebruikt veel van de technieken van de eerdere twee games uit de reboot van Tomb Raider. Dat is in het begin even wennen, maar na de eerste gevechten zit het er weer helemaal in. Nieuw is dat je nu jezelf met modder kan besmeren zodat meer plaatsen als beschutting kunnen dienen. Daarmee komen we ook gelijk op het volgende punt; stealth.

Het overgrote deel van de combat wordt in stealth gedaan. De stealth is goed uitgewerkt, maar vaak ook frustrerend. Je wordt erg makkelijk gezien, maar daarvoor moet je de vijanden uit elkaar drijven of lokken. Je kan dan met een knop zien of de vijand voor je gezien wordt door de rest en dus veilig is om uit te schakelen. Als je netjes en geduldig wacht tot de vijand voor handen uit het zicht van de rest is, dan is dat in Shadow of the Tomb Raider geen garantie dat de rest het niet ziet. Dus zelfs als je alles netjes uitdenkt dan kan het alsnog fout gaan omdat een ander net in de animatie van omdraaien zit. Andersom is ook af en toe voorgekomen, dat een vijand je duidelijk heeft gezien, je een pijl door zijn hoofd schiet en je een stealthkill ervoor krijgt.

Er zijn wel leuke nieuwe manieren om vijanden uit te schakelen, zoals het even lugubere als tof ophangen van je vijand. Je kan vanuit een boom een vijand met pijl en boog en een stuk touw ophangen. In een verdere upgrade van die skill kan je die ook nog gelijk verbergen, wat erg handig is in sommige situaties.

De combat met andere wapens werkt wel erg goed, behalve dan de klimhaak. Daarmee moet je meerdere malen onhandig slaan om iemand neer te krijgen. Vaak ben je zelf al gedood voordat je een tweede klap kan geven.

Shadow of the Tomb Raider

Blaadjes aan de bomen

De graphics zijn erg goed, alleen al de blaadjes aan de bomen geven een mooi beeld waardoor je je in de jungle waant. Je kan ook de outfit van Lara aanpassen om zo andere voordelen zoals minder geluid maken tijdens stealth of meer bruikbare loot van bijvoorbeeld een plant te halen. Ook kan je de pakjes uit de eerdere Tomb Raider games aantrekken. Deze hebben wel als nadeel dat die de graphics van Lara zelf tegenwerken. Van de hele oude pakjes is dat te verwachten, maar dat een outfit uit de eerdere games van de reboot serie je eruit laat zien alsof je rubberen haarplakken hebt is toch jammer.

Gelukkig zijn de graphics van de game zelf erg goed, ook Lara, Jonah en alle anderen zien er erg goed uit. De omgeving is fantastisch gemaakt, wat het hierboven genoemde wel weer goed maakt.

Challenge Tombs

Net als in de eerdere delen van de reboot heeft ook Shadow of the Tomb Raider challenge tombs. Tombes die in één ruimte een grotere uitdaging zijn dan wat dan ook in de game. Zo’n tombe is feitelijk één grote puzzel, die jij moet oplossen om een nieuwe skill vrij te spelen. Deze tombes zijn ook echt een uitdaging en daardoor erg leuk! Je kan de skills op geen enkele andere manier bemachtigen en daardoor is het aan te raden om ze allemaal te doen, ervoor terug te gaan en zo de toffe nieuwe dingen vrij te spelen.

Er zijn in totaal negen challenge tombs door de game heen verspreidt. Soms als je er eentje tegenkomt, dan heb je de gear niet altijd om die te kunnen doen. Vaak vind je dan even later hetgeen wat je nodig had. Persoonlijk vind ik dat vervelend. Als ik een tombe heb gevonden wil ik ‘m gewoon kunnen raiden. De aankomende DLC geven toegang tot nog een reeks challenge tombs, wat altijd leuk is.

Het is even inkomen, maar als je er eenmaal in zit dan is Shadow of the Tomb Raider een erg toffe game. De challenge tombs zijn uitdagend en ondanks dat de stealth stukken soms erg vervelend kunnen zijn, geeft het wel een goede uitdaging waardoor het elke keer weer goed voelt als je het haalt.

De omgeving is erg mooi gemaakt, Lara en iedereen om haar heen zien er fantastisch uit, je mag het gerust een pareltje noemen. Het grootste minpunt van de game is de releasedatum. Met Spider-Man en nog een reeks sportgames en nog een paar grote releases heeft Shadow of the Tomb Raider moeite om de aandacht te krijgen, terwijl de game erg goed is.

Uitgever: Square Enix
Ontwikkelaar: Eidos Montréal
Releasedatum: 14 september 2018
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, Windows

Aanrader

Shadow of the Tomb Raider is de game die Tomb Raider nodig had. Eidos Montréal heeft goed begrepen wat de speler leuk vindt, stealth en challenge tombs. Dit in combinatie met een redelijk verhaal en sterke graphics maakt het een aanrader.

8.9
9
Gamplay: